Ustedalen Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Sikkert noen flere av meg her inne som er interessert i å lese bøker om historie, og derfor tenkte jeg vi kunne gi hverandre tips om bøker en burde lese. For øyeblikket leser jeg Karsten Alnæs sin serie "Historien om Europa", som er en serie på fire bøker (Bok 1 omhandler 13-1600, bok 2 omhandler 16-1800, bok 3 omhandler 18-1900 og bok 4 omhandler 19-1945). Jeg har for øyeblikket bare kommet halvveis i bok nummer 1 (hver bok er på rundt 600 sider), men hittil er jeg meget fornøyd. Jeg ser også at det har nå kommet ut noen nye "bildebøker" om første og andre verdenskrig (de selger det på Notabene). Er dette bøker en kan anbefale? Noen andre historiske bøker som rett å slett fenger? Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Tråden passer ikkje beire i litteraturdelen kanskje? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Jeg vil ikke tro det, i å med at jeg spør etter bøker om et spesifikt tema; et tema vi har en egen kategori for. Så jeg vil si at denne passer inn i historie-delen av forumet. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Verdenshistorien i kart, tekst og bilder kan anbefalles. Er en veldig intressant vinkling å se hvordan kunnskapene om verden man lever i har utvilket seg gjennom kart, og hvordan forskjellige folkeslag har dannet egne land, og hvordan de forskjellige landene har gått i oppløsning og dannet andre land. Man ser virkelig et mønster i hvordan ting har utvilket seg på jorden, og hvis man ser godt nok etter så blir det også lett å forestille seg hvordan det kommer til å bli i fremtiden også. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Campaigns of Napoleon Desiert den beste inføring til den perioden, 1100 sider du får meg deg alt, politikken, slagene, alle de store spillerne i perioden osv. Boka er noe fransk venlig da Chandler var veldig pro napoleon, så men må være litt var på tall over drepte og skadde, da han brukte de franske kildene på begge sider, så motsanderen har høyere antall drepe og skadde i boka en de antagligvis hadde i virkligheten. Fusiliers Bok om 23rd regiment of foot under den amrikanske revolusjonen, boka er skrevet som en roman, bare alt er ekte hendelser og ekte persjoner. meget godt skrevet. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Guns, Germs and Steel: A Short History of Everbody for the Last 13000 Years av Jared Diamond. Forklarer ikke så mye hva som skjedde, men hvorfor det skjedde. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Ole E. Rølvåg - I de dage. Tror det er en av de mest kjente bøkene om amerikanske nybyggere. Er i romanform, men forteller veldig mye om hvordan folk bygde opp hele samfunn helt fra scratch der. Knut Hamsun - Markens Grøde. Forteller mye av det samme, bare at det handler om nybyggere i nord-norge. Også en roman. Endret 6. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 The History of the Decline and Fall of the Roman Empire av Edvard Gibbon. Skal visst være det mest kjente verket om Romerriket, har tenkt lenge på å lese det, men har aldri kommet så langt. Verket ligger i sin helhet på linken. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Vurder om jeg skal kjøpe meg Soldat i Waffen-SS. Noen som har lest og kan anbefale denne? Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Sikkert noen flere av meg her inne som er interessert i å lese bøker om historie, og derfor tenkte jeg vi kunne gi hverandre tips om bøker en burde lese. For øyeblikket leser jeg Karsten Alnæs sin serie "Historien om Europa", som er en serie på fire bøker (Bok 1 omhandler 13-1600, bok 2 omhandler 16-1800, bok 3 omhandler 18-1900 og bok 4 omhandler 19-1945). Jeg har for øyeblikket bare kommet halvveis i bok nummer 1 (hver bok er på rundt 600 sider), men hittil er jeg meget fornøyd. Jeg ser også at det har nå kommet ut noen nye "bildebøker" om første og andre verdenskrig (de selger det på Notabene). Er dette bøker en kan anbefale? Noen andre historiske bøker som rett å slett fenger? Les heller Auschehougs historieverk. Det er mye mer seriøst. Har ikke lest Alnæs sjøl, men så vidt jeg har skjønt er det en blanding av fiksjon og fakta. Han har visst dessuten rappa fra diverse historikere uten å angi kilder, noe som viser en manglende seriøsitet. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 The first Crusaders http://www.amazon.com/First-Crusaders-1095...6251&sr=8-1 Jeg hadde virkelig ingen anelse om at Norge hadde den første kongen i europa som dro på korstogsferd. Har bladd såvidt i boka, virker kjempeinteressant! Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Om du liker å lese om andre verdenskrig, kan jeg anbefale Max Manus. Jeg har lest tre av bøkene hans, to om hvordan "oslogjengen" drev sabotasje mot den tyske okkupasjonsmakten ("Det vil helst gå godt" og "Det blir alvor") og en om hele livet hans ("Mitt liv"). Disse bøkene er selvbiografier, og jeg kan virkelig si at de er engasjerende. Dersom du liker lydbøker, har også de to førstnevnte blitt utgitt som det, og han har selv lest inn dem. Endret 29. august 2008 av Karl-Peder Lenke til kommentar
eivind1972 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 The first Crusadershttp://www.amazon.com/First-Crusaders-1095...6251&sr=8-1 Jeg hadde virkelig ingen anelse om at Norge hadde den første kongen i europa som dro på korstogsferd. Har bladd såvidt i boka, virker kjempeinteressant! Jeg antar du sikter til Sigurd Jorsalfare? Lenke til kommentar
Morten1987 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Band of Brothers - fortellingen om Easy company fra d-day til hitlers ørnerede. Sann historie, mens vi er inne på boken så anbefaler jeg på det sterkeste filmen som er basert på boken(ekte historie). Endret 1. september 2008 av Morten1987 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 1813 Leipzig av Digby Smith utrolig godt skrevet bok, ikke noe tørr histoire her git, den har flere kapitler som er meget gode, og det er masse action. yndlings kapitelet mitt er slaget om Möckern, der prøysen viser hvor mye bedre de har blitt fra de ydmykende nederlagene fra 1806. det er også et meget festlig kapittel, der man får vite hva som skal til for å bli en kavalerist under den tiden, det er skrevet av en butikk eier fra leipzig som etter slaget med med i en kavaleri avdeling, og det er skrevet på en meget festlig måte, om hvor mye tullball han måtte gjennom, og hans syn på det hele, lo godt under den kapittelet. Company of Heros - fortellingen om Easy company fra d-day til hitlers ørnerede. Sann historie, mens vi er inne på boken så anbefaler jeg på det sterkeste filmen som er basert på boken(ekte historie). heter den ikke Band of brothers, Company of heroes er et spill Lenke til kommentar
Morten1987 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 1813 Leipzig av Digby Smith utrolig godt skrevet bok, ikke noe tørr histoire her git, den har flere kapitler som er meget gode, og det er masse action. yndlings kapitelet mitt er slaget om Möckern, der prøysen viser hvor mye bedre de har blitt fra de ydmykende nederlagene fra 1806. det er også et meget festlig kapittel, der man får vite hva som skal til for å bli en kavalerist under den tiden, det er skrevet av en butikk eier fra leipzig som etter slaget med med i en kavaleri avdeling, og det er skrevet på en meget festlig måte, om hvor mye tullball han måtte gjennom, og hans syn på det hele, lo godt under den kapittelet. Company of Heros - fortellingen om Easy company fra d-day til hitlers ørnerede. Sann historie, mens vi er inne på boken så anbefaler jeg på det sterkeste filmen som er basert på boken(ekte historie). heter den ikke Band of brothers, Company of heroes er et spill Så sant så sant. Takk for at du sa i fra "Gunfreak" blander Band of brothers og company of heroes, endel. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 http://www.ospreypublishing.com/ det er utrolig mange intreressange bøker der. helt fra de første krigs taktikkene og sivilisasjonene helt frem til i dag. det er bra delt opp i serier og kategorier. Har mange av dem, og alle som liker historie og milliter historie må sjekke ut disse. Det er mange illustrasjoner og gir en god oversikt og inntrykk innenfor nesten ett hver tema i milliter historie. gå på websiden dems, og søk på et tema eller hva du vil, så finner du mindst en bok om det. søk på folkeslag. som f.eks germans, eller vikings, eller parthians eller noe. ellers for de som ikke allerede har gjort det, så anbefaler jeg å lese historiske atlas. Da jeg var liten leste jeg et stort historisk atlas, og det tror jeg er grunnen til at jeg er så interessert i historie i dag. fordi det kan gjøre at de som ikke har sånn helt full oversikt kan begynne å se sammenhenger imellom historiske hendelser og utvikling, befolknings vekst, og vandring osv. disse kan fåes i bokhandeler. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 http://www.ospreypublishing.com/ det er utrolig mange intreressange bøker der. helt fra de første krigs taktikkene og sivilisasjonene helt frem til i dag. det er bra delt opp i serier og kategorier. Har mange av dem, og alle som liker historie og milliter historie må sjekke ut disse. Det er mange illustrasjoner og gir en god oversikt og inntrykk innenfor nesten ett hver tema i milliter historie. gå på websiden dems, og søk på et tema eller hva du vil, så finner du mindst en bok om det. søk på folkeslag. som f.eks germans, eller vikings, eller parthians eller noe. ellers for de som ikke allerede har gjort det, så anbefaler jeg å lese historiske atlas. Da jeg var liten leste jeg et stort historisk atlas, og det tror jeg er grunnen til at jeg er så interessert i historie i dag. fordi det kan gjøre at de som ikke har sånn helt full oversikt kan begynne å se sammenhenger imellom historiske hendelser og utvikling, befolknings vekst, og vandring osv. disse kan fåes i bokhandeler. har 5 av bøkene dems, kjøpte dem for ilustrasjonenen, som jeg kan male etter. veldig fine bøker, litt dyre da men, Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 etter jeg leste bøkene ble jeg også interessert i å tegne slike bilder. skisse-aktig med blyant da. ingen maling. Men det er utrolig spennende og man blir veldig inspirert. Og de bildene, kompinert med teksten osv gjør at man bare må lære seg mer. Lenke til kommentar
SheikFyFazan Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 veldig fine bøker, litt dyre da men, Ikke kjøp de fra www.ospreypublishing.com hvis det er der du får dem fra. De er mye billigere hos www.play.com eller www.bookdepository.co.uk hvor du heller ikke trenger å betale for å få de tilsendt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå