Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskina fryser på tunge spill

Anbefalte innlegg

Hei der!

Jeg har lenge slitt med at maskina mi fryser når jeg spiller og begynner mildt sagt å bli veldig lei.

I desperate forsøk på å få has på problemet har jeg gjort følgende;

* Byttet hovedkort (Begge Maximus Formula X38)

* Byttet CPU (Begge Intel Core 2 Quad Q6600)

* Byttet PSU (Begge 850W)

* Byttet RAM (Først Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2x2048 - dermed - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 2x2048)

* Testet to forskjellige skjermkort (XFX Geforce 8800 GTS og HIS ATI Radeon 3870 "Turbo")

* Testet tre forskjellige lydkort (Creative SB Audigy, Creative X-Fi Fatal1ty og det som fulgte med HK)

* Byttet Harddisker

* Testet med forskjellige settings for RAM med både èn og to brikker installert

Jeg har også prøvd forskjellige OS; Windows XP 32\64bit og Windows Vista 32\64Bit. I skrivende stund bruker jeg Windows XP 32Bit med Service Pack 3.

Mysterium:

Når jeg kjører Passmark BurnInTest blir det ikke funnet en enste feil, jeg får "PASS" på alt. Samme gjelder Memtest86 og 3DMark 06, selvom resultatet på 3DMark 06 er langt lavere enn hva man kan forvente av min datamaskin.

Hendelsesforløp når jeg spiller:

Spill kjører tilfredsstillende med enkelte "lag spikes" inntil maskina låser seg helt. I de fleste tilfeller fryser bildet mens lyden fortsetter som vanlig, andre ganger blir skjermen svart mens lyden fortsetter og i det sjeldne får jeg en blåskjerm som jeg ikke rekker å lese før maskina restarter seg.

Merk: Gjelder for spill som krever litt (Medal of Honor: Airborne, Unreal Tournament 3, Source Engine)

En ting som også kan være greit å merke seg er at lagspikesa også oppstår i gamle spill, men at maskina ikke fryser i disse. Med gamle spill mener jeg spille som Half-Life og Warcraft 3.

En annen ting som er litt merkelig er at det hender maskina fryser under boot dersom jeg bruker "Boot-up Graphics", det vil si logoen som vises i stedet for informasjon om hva BIOS gjør for noe når maskina starter. Dette skjer aldri når jeg har disabla "Boot-up Graphics".

Jeg har enkelte teorier på hva som kan være galt hvor jeg trenger enten bekreftelse eller avkreftelse.

1: Skjermkortet blir for varmt - hva er maks temperatur for XFX Geforce 8800GTS Fatal1ty?

2: Inkompatibilitet med RAM, i manualen står det at hovedkortet ikke støtter rambrikker med 128MB chips - hvilken størrelse er det på chipsa i Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF og Corsair TWIN2X 6400?

Hadde vel kanskje vært rart om det var på grunn av raminkompatibilitet at maskina fryser, ved tanke på at det kun skjer i spill - men, jeg har lest om mange som har liknende problemer som meg og bruker Maximus Formula hovedkort.

Om du skulle ha noen andre idèer på hva det kan være så er jeg mer enn takknemmelig for å høre dem. :)

På forhånd, takk! :)

Mvh.

Zodux

Endret av Zodux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det kan høres ut som skjermkortet ditt blir for varmt. last ned rivatuner og sjekk hva tempraturene blir under full last, det du også kan gjøre er og sette viftene på full hastighet i rivatuner så kanskje det hjelper på varmen.

Rivatuner

Så laster du ned OCCT som stress tester pc-en for og se om den er stabil, programmet tester CPU og ram brikkene dine.

OCCT

Post svarene fra testene her og om det ble fikset eller ikke.

Edit: Vis OCCT stopper eller viser at den er ustabil og pc-en ikke er overklokket eller at tempraturene er over 70 grader så er det ille.

Lykke til med testingen

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...