Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har etter et lite casemodprosjekt bruk for å fjerne en tynt, mykt plastikk-papir fra et plexiglass. Så har det seg slik at jeg limte dette "papiret" fast på plexiglasset og nå er det et sant H***** å få av igjen. Det er ikke noe alternativ å hive plexiglass biten og kjøpe ny.

Limet jeg brukte er Super-Attack, og jeg lurer på om det finnes noe som kan løse oppp limet, slik at jeg slipper å bruke kniven for å få det av?

Takker for alle hjelpsomme svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmm... aceton/neglelakkfjerner på plexi ? Bli ikke forbauset om plexien blir grå etter sånn behandling.

Ja, tenkte ikke på det. Plastikken på skjermen min bytta farge når jeg renset den med litt aceton. :oops:

Lenke til kommentar

det finnes egen cyanoacrylatelim-fjerner på markedet (super attack er vel cyanoacrylatelim = hurtiglim, hvis jeg ikke husker feil)

har slik fjerner, men kan dessverre ikke si hva den heter eller hvor man finner slik (etiketten er forsvunnet... limfjerner vettu :roll: )

denne angriper ikke plexi.

snakk med en jernvareforretning, eller en verktøy-grossist, kanskje de kan gi deg svar. skal se om jeg kanskje finner etiketten :p

Lenke til kommentar

plasterfjerner, ikke plastfjerner ;). Plasterfjerner og aceton er ikke det samme. Plasterfjerner er jo laga for at man skal kunne bruke den i nærheten av åpene sår. Men uansett hva man bruker burde man teste det på en bit plexi for å se om den reagerer med den og gjør plexien matt.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Men kan plasterfjerner som er laget for å brukes i nærheten av åpne sår brukes til å løse lim?

Og så tenkte jeg på om kanskje Super-Attack faktisk er et "smeltelim", dvs. at det smelter plasten fast i hverandre. Går det fortsatt bra med lim/plaster -fjernere? (Dette burde jeg kanskje tenkt på før jeg limte? :oops: )

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve det med den sitrusrensen... Har tilfeldigvis en flaske Sitrus Solvent som vi bruker til å rense skia med. Det var heller skuffende resultat og plasten ble ikke annet enn... ehh... blaut. :shrug:

Da går det vel mot plasterrens da tenkter jeg :smile:

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd skirensen selv har bare hørt at den kan brukes.

Har meget god erfaring med å fjerne ulike typer lim med 3M sitrusrens.

Men det finnes selvfølgelig mange typer lim og sitrus virker sikkert ikke like godt på alle. 8)

Lenke til kommentar

Og så tenkte jeg på om kanskje Super-Attack faktisk er et "smeltelim", dvs. at det smelter plasten fast i hverandre. :oops: )

hmm da kan det hende du får store problemer. Etter beskrivelsen din skjer det en kjemisk reaksjon i plasten, så det du prøver å fjærne er ikke lim, men den delen av plexien som er kjemisk endret.

Lenke til kommentar

Som jeg sa innledningsvis, så er det ikke bare å hive plexi'n, ettersom det tilfeldigvis har blitt front-coveret til DVD-rommen min. Shuttle-plexiglass-front-for-5 1/4 som jeg har laga om til stealth-mod.

Men fronten er laget av ganske hard plast.. Kanskje ikke reagerer med alle typer plast?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...