Gå til innhold

Løst - Dårlig kvalitet etter dvd-brenning i Nero- Høy pri ;)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har overført noen gamle opptak fra 8mm videokamera til en dvd-opptaker med harddisk. Brant på dvd og kopierte video_ts mappene med innhold over til harddisken.

Målet er å få skikkelig dvd-er med menyer og slikt utfra innhold som ble tatt opp i familien i 90-årene.

Video-filene(.vob) har god kvalitet helt til jeg kommer til der jeg tester de ferdige dvd-ene med menyer på dvd-opptakeren. Da er bildene plutselig blitt i 4:3-format mens menyene er i 16:9(!) Dette selv om tv'en står på 16:9. Jeg fikk også kjørt de overførte dvd-filene på dvdopptaker-harddisken i 16:9.

Jeg har har også valgt 16:9 på settings før jeg starter rekodinga i Nero.

Nero-versjonen er forresten 7.2.7.0 for de som er kjent med det.

4:3-problemet er ikke det verste. Det verste er at når jeg kjører det ferdige produktet på tv'en er bildene overraskende dårlige!

Det er akkurat som framesene flyter over hvarandre, sånn dårlig blurry effekt, og dessuten, i raske scener blir det temmelig uskarpt på den måten at bildet strekker seg ut i tynne horisontale striper.

Faktisk enda verre enn det som var på råmaterialet som faktisk var tilfredsstillende.

Jeg tenkte at dette hadde noe med progressive eller interlaced sampling å gjøre men er ikke helt sikker.

OK, her er recode-settingene jeg bruker som jeg trodde var bra i massevis:

I generell-fanen: Nero smart encoding er "aktivert" framfor "deaktivert" eller "automatisk".

I dvd-video-fanen:

Format-forhold er 16:9 framfor 4:3 eller automatisk(hvorfor får jeg da kun 4:3 på tv-skjermen??)

Omkodingskvalitet: Kvalitetsinnstilling er satt til høy kvalitet framfor automatisk, standard avspilling, long play, forlenget avspilling, super long play eller egendefinert.

Samplingsformat er satt til automatisk framfor progressiv, interlaced (toppfelt først) eller interlaced (bunnfelt først).

De neste mulighetene er da deaktivert men på kodingsmodus har jeg satt Høy kvalitet (2-omgangs VBR) framfor hurtigkoding (1 omgang).

Lydkodingen er satt til DD 2.0 framfor 5.1...

Da regnet jeg med at filmen skulle opprettholde kvalilteten fra råmaterialet, men neida...

Noen som driver med dette, spesielt via Nero, som har peiling? Vær så snill, trenger hjelp...:(

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Personlig bruker jeg kun Sonic dvdit pro til brenning av dvd-er du får muligheten til ekte dvd menyer og bakgrunns musikk du kan velge alt av kvalitet og frame rate så du får det som en helt ekte dvd. Det koster kanskje litt men fins billigere versjoner av det også.

Sonic dvdit pro

har du valgt framerate og hvor mye av dvd-en filmene får lov til og ta? vis du ikke har godtatt at den skal ha hele dvd-en så kan det fort hende du får dårlig bilde.

Det du kan gjøre om det er mulig er og brenne filen til et Image, så bruke daemon eller lignende for og åpne image filen og se om den hakker og er ødelagt så slipper du og kaste ødelagt dvd plater

daemon

lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar, men...

Nero fungerer egentlig knallbra og er et genialt program. Det er bare med dette jeg har fått problemer. Den har egentlig koda bra før også, men det er mulig jeghadde en litt annen setting. Eller er sikkert Sonic knallbra det også. Men jeg holder meg til Nero. Vil prøve å finne ut av dette.

Når jeg ikke reduserer redusere størrelsen på råmaterialet når jeg legger den inn på tidslinja for dvd'en, så kan da umulig kvaliteten blir redusert av den grunn. Hele fila blir tatt med i kodinga, uten noe reduksjon.

Ellers har jeg ikke noen problemer med ødelagte dvd-plater. Vil ikke bruke Daemon fordi jeg trenger å teste dvd'ene i realtime på dvd-spilleren opp mot tv'en. Bruker derfor dvd-rw :p

Men ellers takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Målet er å få skikkelig dvd-er med menyer og slikt utfra innhold som ble tatt opp i familien i 90-årene.

Opptakene er helt sikkert i 4:3 formatet. Ved å endre det til 16:9 vil du enten miste en del av bildet, eller bildet vil bli strukket ut i bredden for å fylle skjermen. Du har nok fått laget en 16:9 produksjon (menyer på 16:9) hvor selve videoen blir vist som 4:3 i 16:9.

Anbefaler deg å prøve med alle settinger (inkl. menyer) på 4:3.

Lenke til kommentar

Opptakene er helt sikkert i 4:3 formatet. Ved å endre det til 16:9 vil du enten miste en del av bildet, eller bildet vil bli strukket ut i bredden for å fylle skjermen. Du har nok fått laget en 16:9 produksjon (menyer på 16:9) hvor selve videoen blir vist som 4:3 i 16:9.

Anbefaler deg å prøve med alle settinger (inkl. menyer) på 4:3.

Ja, jeg regner med at jeg selv må prøve alle settinger fremfor en forum-snarvei, hehe...

Som sagt, det som skjedde var at manyen faktisk var i 16:9 mens videoen ble 4:3 med teite svarte vertikale felter på hver side...

Det kan jo faktisk hende at disse horisontale stripene jeg snakket om er et resultat av mislykket strekking til 16:9, slik at bildet blir blurry, liksom . Vi får se om det funker nå med vanlig 4:3 setting kombinert med høy kvalitet. :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Hele filmen din ble nok i 16:9 formatet. Men selve videoen dekker bare 4:3 felt innenfor 16:9. Menyene derimot dekker hele 16:9-formatet.

Høres herlig ut(ironi). Jaja. HVis jeg hadde satt formatet på "automatisk", kanskje den hadde fulgt samme settingene som råmaterialet har? Prøver 4:3 jeg...

Endret av pat2004
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd litt igjen. Resultatet ble bedre.

Prøvde både 4:3 og automatisk i formatforhold.

Prøvde også progressiv framfor automatisk i samplingsformatet. Samt Standard kvalitet istedet for høy kvalitet. Nero smart encoding aktivert.

Det beste resultatet ble med 4:3 i formatforhold, automatisk i samplingsforholdet og høy kvalitet med aktivert smart encoding. Selve videoen ble som den skulle være. Bra!

Nå har jeg lest litt om problemet, så hele denne posten er redigert. Jeg tror jeg endelig fant et eksempel på de irriterende tingene jeg mente. Tror det kalles "musetenner"

Et godt eksempel er et bilde i dette pdf-dokumentet

Rull ned til side 3 og se på øverste bildet som heter musetenner uten korreksjon. Slik ser menyen min ut, men ikke så lange musetenner ;)

Dette er tydeligvis et interlace-problem. Men da jeg prøvde progressive istedet for automatisk i samplingsformatet, ble ikke menyen noe bedre...

Et bedre eksempel, men ikke så kraftige...

interlace1.jpg

Hva kan gjøres for å unngå det? I Nero? Og hvorfor er det kun menyen som dekker 16:9-formatet? Skulle gjerne hatt menyen i 4:3 i utgangspunktet også...

Endret av pat2004
Lenke til kommentar

En liten oppdatering på denne...

Det er jo selvfølgelig ikke nøye med at menyen uansett er i 16:9 om jeg velger automatisk eller 4:3. Det skal jo blåses opp io 16:9 på storskjerm uansett...så den problematikken lar vi være...

Bare for moro så testet jeg med dvd author, som er laget ev pegasys.

Der har vi ikke de samme innstillingene som i Nero, og vi får heller ikke mikset musikk inn i menyen.

Men der ble bildet som jeg ville ha det gitt!!! Uten interlace-musetenner!

Det hjalp ikke stort for jeg vil jo fremdeles ha menyen like bra som selve videoen, og fremdeles greie det i Nero...

Vet du noe mer PerB? Eller noen andre?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet er løst. Og egentlig lå svaret foran meg hele tiden. Jeg kjører dvd-spiller med progressivt bilde som oppskalerer til 1080p til flatskjermen.

Musetennene oppstod ved at bildet kjørte progressivt med interlaced opprinnelse.ehem, et eller annet sånt. Jeg leste litt om det på nettet.

Hvis du velger å recode filmen med interlace med bunnfeltet først vil disse musetennene bli utlignet.

Så i Nero valgte jeg Interlaced(bottom field first) og bildet ble perfekt både i menyen og i hovedfilmen.

Burde tenkt meg dette for lenge siden, egentlig. I tmpgenc som jeg brukte tidligere valgte jeg jo nettopp interlaced med bunnfeltet først. dette fordi en nettside anbefalte meg det.

Uansett, det ble bra! Takk for alle forslag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...