Zaitan Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Jeg har nylig kjøpt meg nytt hus. Dette skal være ferdig bygd i november, så foreløpig har jeg bare tegningene av huset å forholde meg til. Problemet mitt er at jeg er elendig til å forestille meg hvordan huset vil se ut utfra disse tegningene. Ønsker derfor å legge tegningene inn på pc'en og få en 3d visualisering av huset. Er det noen som vet hvilke program som vil kunne gjøre dette relativt enkelt og greit? Bør være et program som ikke er for vanskelig å sette seg inn i, da jeg ikke regner med å bruke uker på denne oppgaven :-? Takk på forhånd for gode tips :smile: Lenke til kommentar
picachu Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 http://www.broderbund.com/Product.asp?OID=...1105647&CID=467 Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Arkitekten som har tegnet huset for deg har vel gjort det på Autocad ellernoe slikt? Kanskje du kan få hans filer og så kan du lage resten i 3D studioe eller noe.. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 ikke for å kverulere, men er ikke autocad et 3d-program? har arkitekten (eventuelt) tegnet huset i autcad skal det jo være i 3d allerede Lenke til kommentar
albe Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 ikke for å kverulere, men er ikke autocad et 3d-program? har arkitekten (eventuelt) tegnet huset i autcad skal det jo være i 3d allerede Nja, AutoCAD er i grunn et 3D-program, men er pyton å bruke til annet enn 2D. 3D-programmer som er brukt av arkitekter er Autodesk Architectual Desktop (STOR Tilleggspakke til AutoCAD), Revit eller Archicad. Men brukes Standard AutoCAD gjøres dette nesten alltid i 2D. Lenke til kommentar
Maja Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 http://www.floorplan.com tror jeg er lettest for den med lite tegneerfaring. Der kan du prøvemøblere huset ditt, også! Gratis prøveversjon i 14 dager . Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 da lærte jeg noe nytt idag også Lenke til kommentar
jonnyzapper Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Http://www.bentley.com Jeg har jobbet mye med MicroStation som er et generelt 2D /3D program som er mye bedre på 3D enn f.eks. AutoCad. Kan skaffe programmet i demoversjon (alle funksjoner fungerer). Programmet er "litt" dyrt å kjøpe. Men skal du virkelig lage noen fine skyggelagte bilder av huset/interiør i 3D er det endel jobb.. Lenke til kommentar
Neme Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Eller du kan leie en tegner til å tegne huset i hovedriss utifra tegningene du fikk fra arkitekten. Lenke til kommentar
Shybert Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Hva med Solid Works?? Ikke helt tiltenkt hustegning, men det funker helt fint. Har tegnet mange hus i Solid Works. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 sett at det finnes egne programmer for å tegne hus (istedenfor mer 'generelle' programmer). hvordan er disse med hensyn til skyggelegging og sånn? Lenke til kommentar
albe Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Hva med Solid Works?? Ikke helt tiltenkt hustegning, men det funker helt fint. Har tegnet mange hus i Solid Works. SolidWorks er for mekanisk design. Ja, du kan da få opp en hus-modell med SolidWorks, men de andre programmene er tilrettelagt bedre. DVS at standarder for husbygging er innebygd. Skal du ha en vegg, peker du på hvor veggen skal stå, og resten skjer "automatisk". Det samme med dører/tak osv. Tegningsutlegget blir også lettere å dokumentere. Andre mekaniske programmer som KAN brukes, men på samme måte ikke egner seg spesielt er bl.a. : Autodesk Inventor, SolidEdge, Pro/E, Mechanical desktop, Catia osv. osv. Lenke til kommentar
Zaitan Skrevet 19. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2003 Takk for glimrende tilbakemeldinger Det er et poeng for meg at det skal koste lite (les: ingenting) og være kjapt å utføre, så på meg virker floorplan som den beste løsningen hittil. Igjen - takk for tilbakemeldingene! Tar gjerne imot flere tips :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå