Gå til innhold

valg av høytaler kabler

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal ha meg nye høytaler kabler.

høytalerene mine er Patos Lyric 501 med en harman kardon forsterker(som med tiden skal byttes ut til en av harman kardons nyere modeller)

ønsker meg kabler av god kvalitet, som jeg ikke blir nødt til å bytte ut med det første siden dem blir en flaske hals.

noen som her som har tips?

pris klassen er ca 5000,-

har sett litt på "Red Dawn"

-e

2x2 m, bi-wire til kr. 5.995,-

men fått fortalt at det er noe "spiss" lyd i disse kablene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

Joda de kablene er nok ikke så verst, men gjør litt mer forarbeid først.

DETTE er ganske interessant lesestoff. Det forklarer hvor store forskjeller det er på kabler.

Hvis jeg var deg ville jeg nok lagd meg et sett av god grov kabel med bananplugger, spader etc (Etter hva som passer i høyttalerne/forsterkeren din.

Hvis du vil kjøpe ferdige kabler, kan du jo sjekke ut DISSE kablene. De har forøvrig mye annet snacks, men husk at det blir frakt og toll på dem.

Ellers synes jeg DETTE er ganske fengende lesning :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Ønsker meg kabler av god kvalitet, som jeg ikke blir nødt til å bytte ut med det første siden dem blir en flaske hals.

Kabler som blir en flaskehals? :!:

Jeg hadde ALDRI i verden brukt 5000,- på høyttalerkabler, men det er nå meg.

Kimber 8VS med bananplugger (kan velges på siden jeg linker til) burde holde i bøtter og spann.

Lenke til kommentar

Hvorfor anbefaler du en dyr kabel når den ikke er noe bedre enn de med samme tverrsnitt man får på rull på Biltema?

Det viktigste med kabler er nå egentlig at de har stort nok tverrsnitt for strømmen (ja, lyd er faktisk strøm i kabler), så vanlige 2,5 kvadrat mm kabler fra rull holder for de fleste høyttalere, men har man plass til tykkere kabel er det selvfølgelig en fordel.

Biwiring er forresten bare dobbelt så dyrt, ikke bedre.

Dette med kabler har blitt diskutert opp og ned i flere år, men hittil ikke blitt bevist i dobbel blindetest. Hvorfor ikke det, når "audiofile" hører store forskjeller. Men i blindetester klarer de ikke å skille billig kabel fra dyr kabel med samme tverrsnitt.

Dette er verd litt ettertanke, hvis forskjellene var hørbare ville de vel kunne høres selv når man ikke vet hvilken kabel som er brukt?

Her er noen eksempler:

Dobbel blindetest

Litt om kabler

Hvorfor er folk så opptatt av at alt skal ha gullplaterte kontakter, egentlig? De færreste har vel trøbbel med korrosjon i de vanlige stikkontaktene der stereoanlegget står. På den annen side. . hvis man HAR trøbbel med det, bør man kanskje kontakte noen da det rommet neppe egner seg for mennesker å oppholde seg i.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du bestemt deg enda?

Personlig har jeg Xindak FS-3 på 2x1.5m og syns det funker bra.

Men vet ikke hvordan det er med Patos.

Xindak kabler får du kjøpt her mener de skal ha FS-3 selv om de ikke ligger ute på nettet.

Ellers ville jeg sendt en mail til Patios gutta og hørt om de har noe å anbefale.

De pleier å være hjelpe de.

Finner ofte mye brukt også, det var der jeg fant mine :)

Jeg har ikke opplevd kabler som flaskehals, men at det kan gi forskjellig form for klang på lyden. Så en billig kabel kan låte bedre enn en dyr en.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Jeg har ikke opplevd kabler som flaskehals, men at det kan gi forskjellig form for klang på lyden. Så en billig kabel kan låte bedre enn en dyr en.

Det stemmer det. Det finnes dyre kabler som reduserer diskantgjengivelsen. Dette skyldes særdeles uheldig valg av leder og isolasjon. Men dette hører til sjeldenhetene.

Det finnes derimot ikke dyre høyttalerkabler som låter bedre enn billige så lenge de har samme tverrsnitt.

Hvis man har penger til overs og vil utsmykke anlegget sitt litt, er det selvsagt lov å kjøpe noen som ser fine ut. Men ikke forvent at de låter noe bedre av den grunn :yes:

De vil nok se bedre ut enn kleshengere, men lyden er den samme.

Lenke til kommentar

Husk at mindre tverrsnitt bare gir lavere volum. Om det er bare en enkeltleder eller mange små spiller som regel ingen rolle, men ved bare en leder tåler kabelen mindre bøying før den knekker. (Da merker man i allefall forskjell i lyden :ph34r: )

Er litt sugen på å sette opp anlegget med rød skjøteledning bare på æsj :)

Lenke til kommentar
Husk at mindre tverrsnitt bare gir lavere volum. Om det er bare en enkeltleder eller mange små spiller som regel ingen rolle, men ved bare en leder tåler kabelen mindre bøying før den knekker. (Da merker man i allefall forskjell i lyden :ph34r: )

Det er sikkert sant det, men jeg har lite interesse for de tingene der, jeg er opptatt av musikk :)

Er klar over det med at den kan knekke, men det skal nok en del til.

De er stivet opp ganske bra.

Lenke til kommentar

Mye fornuftig er allerede sagt her syns jeg :)

Til trådstarter: hvis du fremdeles har lyst på dyre kabler, så sørg for å låne deg noen først fra Hifiklubben eller noe først, dette burde de gå med på. Det neste er å lytte, og det eneste rettferdige her er blindtest. Om man vet hva man hører på vil det i stor grad påvirke oppfatningen. Slik er vi dessverre innrettet. Og husk at rommet du lytter i har enormt mye å si for lyden, det samme har din og høyttalerne sin fysiske plassering, samt vinkling på høyttalerne...

Om du vil ha kabler som ser bra ut er det et argument jeg kan kjøpe, men her finnes det billige alternativer. Er det kobber og ok tverrsnitt er det helt fett, strømpe som gir en mer eksklusiv look får man kjøpt både her og der :)

Lenke til kommentar
Det neste er å lytte, og det eneste rettferdige her er blindtest. Om man vet hva man hører på vil det i stor grad påvirke oppfatningen. Slik er vi dessverre innrettet. Og husk at rommet du lytter i har enormt mye å si for lyden, det samme har din og høyttalerne sin fysiske plassering, samt vinkling på høyttalerne...

Plassering av høyttalerne er noe av det viktigste ja. Feil plassering kan få selv de beste høyttalere til å høres ut som banankasser kjøpt på timessalg hos Europris :)

Prøv også å holde deg unna bladet "Lyd & Bilde" da de påstår høylydt at det er forskjell på dyre og billige kabler, og bruker "mumbo jumbo" forklaringer for å forklare hvorfor folk kjøper dyre kabler.

Mye fantasi i omløp i denne artikkelen forresten, men ikke mye skal tas for god fisk.

De taler selvfølgelig selgers sak og mange av artiklene er nesten klippet rett ut av brosjyren til produktene som testes. Det var i allefall tilfellet da jeg sluttet å lese bladet.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Trenger da ikke holde seg unna bladet bare fordi de har en annen mening enn deg.

Jeg mener det er forskjell på kabler, men håper da folk tar tipsene mine serriøst.

Men er litt enig med deg, personlig kjøper jeg ikke lyd og bilde så ofte. Det må være hvis det følger med en god film :p

Jeg abonnerer selv på Fidelity. De driver ikke med terningkast osv. De beskriver mere produktene og gjerne over flere sider. Gleder meg til neste nummer kommer i postkassen. Da er det blindtest av "verdens beste signalkabel" det kunne vel verdt noe for deg å lese også PL610 :)

Lenke til kommentar
Trenger da ikke holde seg unna bladet bare fordi de har en annen mening enn deg.

Det kom litt feil ut er jeg redd. Jeg mente at Lyd & bilde ikke å regne som den mest pålitelige kilde når det gjelder høyttalerkabler da deres meninger ser ut til å være en smule partisk.

Jeg abonnerer selv på Fidelity. De driver ikke med terningkast osv. De beskriver mere produktene og gjerne over flere sider. Gleder meg til neste nummer kommer i postkassen. Da er det blindtest av "verdens beste signalkabel" det kunne vel verdt noe for deg å lese også PL610 :)

Absolutt enig, men jeg håper de gjennomfører testen nøyaktig og unngår de småfeilene som andre lignende tester lider av.

Det pleier som regel å snike seg inn ting i testen som gjør det mulig å skjelne mellom kablene. F.eks forskjellig dimensjon på kabler etc etc.

Men intrykket mitt av bladet (Har ikke lest så mange nummer desverre) er ganske bra, så det blir morsomt lesning.

Forresten, har de planlagt en blindetest eller en dobbel blindetest? Dobbel er jo å foretrekke, men er vanskeligere å gjennomføre i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...