Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Altibox til router - hvordan?

Anbefalte innlegg

Har fått meg Altibox men fiberoptisk internett. Ønsker å koble PC-utgangen til min Belkin router, slik at jeg kan koble til flere PCer til routeren.

Har forstått at jeg skal logge meg på min leverandør av Altibox, og sette brannmur til "Egendefinert". Men; hva skla jeg fylle inn i de 3 feltene som skal fylles ut?

1) Må velge Type: TCP, UDP eller begge. Hva er forskjellen?

2) Portnummer: Hva skal jeg legge inn her? Hvordan finner jeg ut hvilket nummer som skal inn?

3) IP-adresse: Antar dette er IP-adressen til routeren min (intern adresse 192.168.2.1)?

Har hatt routeren stående i ADSL-nettverk tidligere - trenger jeg gjøre noen med innstillingene i routeren min for at det skal funke??

Takk på forhånd for gode svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det enkleste er vel og be kundeservice sette sentralen i bridge-modus, da er alt av routerfunksjoner avskrudd.

Da har jeg kontaktet kundeservice, og de har satt sentralen i bridge-modus. Plugger kabelen direkte i en PC og det funker.

---- >>>> MEN; når jeg setter nettverkskabelen fra sentralen i routeren min funker det ikke. Det står "not connected" på internett-status. må jeg gjøre noe med routeren min for å få det til å funke? Har hatt routeren i ADSL nettverk fra ventelo tidligere

Lenke til kommentar
Pass på at routeren din er innstilt slik at den mottar ip adresse via DHCP på wan porten. Kan være den står som PPPOE nå, uten at jeg vet hva Ventelo bruker

La merke til at nettverket kom og datt ut på routeren hele tiden, så skiftet ut kabelen (7 meter) mellom hjemmesentral (som nå står i bridge-modus) og router med en kabel som var kortere. Da kom forbindelsen opp kontinuerlig. Mottar IP-adresse via DHCP.

---- >>>> MEN; selv om PCene som nå er kobler på routeren er konstant på nett, så ser kommer sidene jeg velger på nettet ikke inn relativt ofte. Velger jeg f.eks startsiden.no, så kommer det opp "Page cannot be found" nesten annenhver gang. De fleste andre sider har jeg samme problem med. Er problemet da hos meg eller hos leverandør?

OPPDATERING: Skiftet min Belkin router med en Netgear jeg hadde liggende, og vips, så fungerte alt glimrende. Enten noe med standard-innstillingene i Belkin som er anderledes (resatte begge routerene), eller så er det noe med Belkin som gjør at den ikke håndterer båndbredden ...

Uansett; å sette hjemmesentral i bridge løste det or meg - takk agvg :thumbup:

Endret av garb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...