mushi Skrevet 5. august 2008 Rapporter Del Skrevet 5. august 2008 Første bildet jeg legger ut her, vil gjerne ha tips om hva jeg kan gjøre bedre og hva jeg gjør riktig. Synd katten ikke ser i kameraet, men likte det godt Bildet er tatt med original-linsa som følgte med. Canon EOS 400D f/7.1 1/1600 ISO-400 Lenke til kommentar
Inc Skrevet 5. august 2008 Rapporter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Litt fæl bokeh. Fokus er på rumpa og ikke snuten (deromkring) Bildet kunne med fordel vært rette opp litt. Endret 5. august 2008 av Inc Lenke til kommentar
pederk Skrevet 5. august 2008 Rapporter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Lite å gjøre med bokeh om han bare har et objektiv, eller hva? Katten er helt sentrert, og det er et no-no. Ingen øyenkontakt, men fine omgivelser. Kunne trengs å roteres noen grader med klokka. Du har sett deg ut et bra fotomotiv og det er bra, men du fikk ikke helt til å fange det. Prøvde du flere ganger? Prøvde du å få øyenkontakt? Gjør klar fokus og komposisjon, så roper du et eller annet for å få kattens oppmerksomhet. Det bruker å funke fett. Endret 5. august 2008 av pederk Lenke til kommentar
mushi Skrevet 5. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Tar alltid en haug av bilder, men er ikke så lett når katta står stille i max ett kvart sekund av gangen. Har ett til bilde, men det er tatt ett annet sted i hagen og har med en katt til. Kan se om jeg finner det. Det er tatt ved f/4.5 1/1250 ISO400 Endret 5. august 2008 av mushi Lenke til kommentar
pederk Skrevet 6. august 2008 Rapporter Del Skrevet 6. august 2008 Se der ja! Det likte jeg godt. Stien som går diagonalt gjennom bildet og forskjellen på gresset i for- og bakgrunn er viktige grunner til det. Det gir rett og slett bildet mer liv. I tillegg har du et par pesonligheter med i bildet. Om det er deres virkelige pesonligheter som vises vet jeg ikke, men de er iallefall med. Bildet er i tillegg veldig skarpt. Ikke tid til å skrive mer, men bra jobbet! Lenke til kommentar
mushi Skrevet 6. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2008 Oj, takk! Det hadde jeg ikke regnet med å høre. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 6. august 2008 Rapporter Del Skrevet 6. august 2008 Lite å gjøre med bokeh om han bare har et objektiv, eller hva? Det er mye å gjøre. Har man photoshop kan blur brukes, ellers finner man mange gratis programmer som fikser det. Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 6. august 2008 Rapporter Del Skrevet 6. august 2008 Bilde 2 var herlig, av de grunner som er nevnt. Bilde en var ikke like bra, også her er grunnene nevnt. Derimot så vil jeg minne deg om regler på bildestørrelser. Hadde jeg vært hjemme på et raskere nett skulle jeg ikke brydd meg så mye, men når et bilde er nesten 2 MB, og jeg sitter på en bedriten linje i nordsjøen, så er det lite motiverende å klikke seg inn på bildet i det hele tatt. Jeg måtte gjøre det allikevel på bilde 2, for det var bra. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 6. august 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. august 2008 Det skal jeg huskepå til nestegang. Hvor store er det de skal være? Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 6. august 2008 Rapporter Del Skrevet 6. august 2008 Du kan lese denne tråden, som er en stickytråd i bildekritikkforumet. Den omhandler nettopp det å legge inn bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå