Gå til innhold

Kornete nattbilder med Olympus E-420.

Anbefalte innlegg

Oppdaget at nattbildene jeg tar med mitt Olympus e-420 blir veldig kornete i forhold til bildene på et Canon 400D. Er ganske nybegynner med speilrefleks så jeg lurte på om det var noen innstillinger jeg ikke har fått med meg.

Her er et bilde hvor jeg har sammenlignet bildet på begge kameraene. Man kan se at enkelte områder på bildet blir langt mer kornete på E-420 enn på 400D. Jeg har også andre bilder hvor forskjellen er enda mer ekstrem.

post-16108-1217961801_thumb.jpg

Oppdatering: Enda et eksempel

post-16108-1217962486_thumb.jpg

Noen som kanskje vet hva jeg gjør galt?

Endret av exmx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil tippe at 400D har skrudd på en funksjon som fjerner støy ved lang eksponeringstid, og at E-420 ikke har det på.

Ok. Er det sånn de fleste kameraene har? Vet du hva jeg skal leite etter på kameraet mitt? :)

Lenke til kommentar
Olympus bildene ser jo mye bedre ut. Canon sine ser ut som det har gått gjennom en photoshop blur gitt...

Enig, E-420bildene er mye skarpere enn bildene fra canon. 400en er vel hissigere enn 420en på støyfjerning i kameraet. Dette kan gjøres like bra i etterbehandlingen vis du bruker raw...

Jeg vet ikke om canon eller olympus har en egen funksjon som fjerner støy ved lange eksponeringer, slik som for eksempel nikon har, men for meg ser det ut som om canon bare etterbehandler bildene i kameraet, og prøver å renske ut støy mens Nikon sin funksjon tar ett bilde etter den egentlige eksponeringen som finner støy generert av sensoren på grunn av den lange lukkertida, som den så fjerner fra det egentlige bildet. Da oppnår du ett bedre resultat :)

Du skulle nok hatt nikon gitt :p

Lenke til kommentar

Det nederste bilde har jeg stilt opp brightness like mye på begge bildene for å få fram korningen bedre.

Men hvordan fungerer dette "RAW" greiene egentlig? Testet å ta et i RAW nå der jeg fikk en .ORF fil som ikke kunne åpnes i Photoshop. Hvordan redigerer jeg bilde da? Må jeg bruke et spesielt program for å åpne de?

<- nybegynner :p

Edit: Fant ut av det. Lastet ned plug-in til photoshop. Holder på å lese i brukerhåndboken om det finnes noe støyredusering på kameraet mitt nå.

Takk for alle svarene :)

Endret av exmx
Lenke til kommentar

For beste støyfjerning så tar du bildet i RAW. Da får du full kontroll over støyfjerningen, for om du går utifra et JPEG-bilde så har du mistet endel informasjon pga intern støyfjerning i kameraet.

Og ja, det bildet fra 400D'd er så soft at det nesten ser ut som om du har bomma på fokus...

Det er også en idé å skru på "noise reduction" i kameraet, for når lukkertiden blir lang får man nemlig veldig tydelige prikker som kalles "hot pixels". Disse hot pixels blir som regel makne om man tar to bilder etter hverandre. Derfor tar kameraet to bilder etter hverandre når lukkertiden blir lang nok, det ene bildet er bildet du skal ta, og det andre er et sort bilde. Når begge bildene er tatt, så går kameraet igjennom bilde nr 1 og trekker fra verdiene fra bilde nr 2.

Lenke til kommentar
For beste støyfjerning så tar du bildet i RAW. Da får du full kontroll over støyfjerningen, for om du går utifra et JPEG-bilde så har du mistet endel informasjon pga intern støyfjerning i kameraet.

Og ja, det bildet fra 400D'd er så soft at det nesten ser ut som om du har bomma på fokus...

Det er også en idé å skru på "noise reduction" i kameraet, for når lukkertiden blir lang får man nemlig veldig tydelige prikker som kalles "hot pixels". Disse hot pixels blir som regel makne om man tar to bilder etter hverandre. Derfor tar kameraet to bilder etter hverandre når lukkertiden blir lang nok, det ene bildet er bildet du skal ta, og det andre er et sort bilde. Når begge bildene er tatt, så går kameraet igjennom bilde nr 1 og trekker fra verdiene fra bilde nr 2.

det jeg sa, men mye bedre forklart :D

Lenke til kommentar
Du skulle nok hatt nikon gitt :p

Det er to (3) Innstillinger som har med støy på nattbilder å gjøre hos Oly.

(Iso instilling er selvsagt en 4.)

1. Det som du nevner hos Nicon. Man tar et bilde med lukkeren igjen med samme eksponeringstid, og trekker dette fra bildet som nettop er tatt. Da fjerner man "hot pixels"

På Oly kalles dette "Noice Reduction" Denne kan slås av/På i menyene, men dersom du har "autorepeat" på gråes dette valget ut. Da er den alltid av.

2. Noice Filter. Dette kan Olympus som den eneste (Mener jeg) Slå helt av eller du kan sette den til Low Medium High. (Dersom du bruker high får du et bilde som ligner på Canon eksempelet ditt. Jeg bruker Low. I Raw er ikke dette å betrakte som mer enn en default. (Men alle leverandørene driver antagelig med litt filtrering i firmware uten at dette er dokumentert)

3. CAF. Dette er den funksjonen som skal trikse med å lette skyggene noe. Den skrur du på med Gradation. Auto er på (Og denne kan til tider gi MYE støy) Normal = CAF av.

Ellers så vil høyere ISO verdi gi Kortere lukkertider, men prisen er mere støy.

Her må du nok forske litt på egen hånd. Å konkurrere med d400 burde gå greit, men det er helt klart at Olympus store styrke ikke ligger i lavlysfotografering. Dersom dette er hovedinteressen din så er nok FF veien å gå.

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar

tusen takk for hjelpen alle sammen! Nå har jeg oppdatert firmwaren på kameraet mitt, funnet Noise Reduction på kameraet mitt og skal begynne å ta bilder i RAW. Tok noen testbilder i går og det ser ut som bildene blir mye bedre :)

Endret av exmx
Lenke til kommentar
Når slår den fjerne-støy-ved-lange-eksponeringer-funksjonen inn? Er det like greit å ha den stående på hele tiden?

Jo. Den slår inn på eksponeringer over 2 sek (på e-3)

Ta en titt på Wroniak.com der finner du svært gode gjennomganger av alle innstillinger på så godt som hele e-serien.

Goffen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...