Gjest Slettet+19283741 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Har sett på litt forskjellige jobber innenfor it, lurer litt på om utdanning er nødvendig for å få en jobb innenfor it? Har bl.a. sett på disse to jobbene. Jeg har over gjennomsnittlig erfaring og kunnskap om it (sammenlignet med venner og familie, og en "vanlig" ola nordman). Tror dere at man bør ha en it utdanning for å klare en av disse jobbene? http://www.hardware.no/karriere/?job=958 http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg kan jo nevne, som en sammenligning, at den beste programmerern på min arbeidsplass fikk jobben på grunn av sine ferdigheter. Han har ingen form for utdannelse innen faget. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Helt ærlig, angående helpdesk og support så trenger man ikke noe annet enn å være dyktig. Det skal litt til for å bryte isen, du bør kjenne noen for å få en fot innenfor et sted. Der i fra blir det enklere, for da har du erfaring å vise til på cven. Eneste ulempen er jo å være ufaglært, da tjener du ikke så mye. Er glad du ikke tenkte på programvareutvikling, der er isen mye tykkere. People: Ikke nevn unntakene vi har her i samfunnet for å gi falske forhåpninger. Endret 5. august 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
whom Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Har du det ikke på papiret, kan du det ikke, heter det. sertefiseringer og sånt er da en rask måte å få dokumentert dine kunnskaper. Et spm fra meg. Står ovenfor valget av Høyere utdanning etter vidergående nå. Har ikke nok matte til å bli ingeniør, men det finnes bechlorlinjer som ikke krever mer enn Generell Studiekompetanse. (Eks. IT og Inf. systemer). Er det slik at slike linjer, som sistnevnte ikke verdsettes nevneverdig i jobbmarkedet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Men jeg tenker på i andre fag, som f.eks. tømrer faget kan man gå i 5 år og så få fagbrevet etter å ha gått opp til fagprøve (i de 5 årene får man vanlig lønn, ikke fag-brev lønn). Dette er 5 vanlige jobb år der man lærer seg det nødvendige. Har samme tilfelle i kjemi og prossess noen steder. Går det ann å gjøre noe lignende innenfor it også? Lenke til kommentar
VictorOsborn Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg tror du trenger en fagutdanning for den siste jobben i UD. Sertifiseringer paa produktene er en doraapner. Om du sammenligner din kunnskap med med over snittet til dine venner og familie saa er ikke det nok. Du er ikke ekspert i server 2003 og Citrix. Du trenger heller ikke en bachelor grad for aa faa disse stillingene. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg mener å ha sett annonser på Finn hvor full opplæring tilbys og at man tar sertifikater er lagt inn i opplæringen.Så du kan starte på scracth!Har ikke link til annonsen men det går jo ann å så se etter noe slikt hvis du skal starte fra grunnen av. Det sier nok noe om mangelen på sertifiserte IT arbeidere i Norge siden denne metoden brukes til å fylle opp mangelen på personell. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Jeg mener å ha sett annonser på Finn hvor full opplæring tilbys og at man tar sertifikater er lagt inn i opplæringen.Så du kan starte på scracth!Har ikke link til annonsen men det går jo ann å så se etter noe slikt hvis du skal starte fra grunnen av.Det sier nok noe om mangelen på sertifiserte IT arbeidere i Norge siden denne metoden brukes til å fylle opp mangelen på personell. Hvis noen har link eller vet mere om dette er jeg veldig interessert i å få vite om det. Hvis noen vet om noen bedrifter eller andre som driver med denne typen virksomhet ser jeg gjerne du legger igjen beskjed. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Kanskje greit om du forteller hvor i landet du søker jobb? Er det kun Oslo? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Pr i dag bor jeg i midt norge. Jeg ønsker å søke jobb lenger sør i landet. F.eks. Oslo, drammen, skien, tønsberg eller andre steder i nærheten av oslo. Det meste kan være av interesse. Tr.heim og bergen er også interessant. Jeg ønsker å flytte på meg så akkurat hvor i landet det er spiller ingen stor rolle, men helst på østlandet/sørlandet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det virker som at "tunge" arbeidsområder som programvareutvikling, drifting av servere osv krever utdannelse (som forventet). Men mye innenfor support og service er det ikke nødvendig. Fant bl.a. denne: http://www.finn.no/finn/job/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Videre står det: "Gode karrieremuligheter" Noe som jeg tolker som at man har muligheter til å utvikle seg for å kanskje søke større utfordringer andre steder etterhvert. Det jeg lurer på er hva denne jobben går ut på, hvis det er noen som vet det. Har litt vanskelig for å se for meg akkurat arbeidsoppgaver. De er beskrevet slik: Kundebehandling av bedriftskunder via telefon og epost Feilsøking på et teknisk nivå Logging av saker Oppfølging av egne saker Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Det jeg lurer på er hva denne jobben går ut på, hvis det er noen som vet det. Har litt vanskelig for å se for meg akkurat arbeidsoppgaver. De er beskrevet slik: Ser ut som de sitter på stillinger av forskjellig art og at noen av stillingene ikke trenger spesiell utdannelse men det holder med at du er selvlært.Det spørs hva de legger i selvlært. Det er IT utdannelse av forskjellig art de er ute etter siden de lister opp forkskjellige bedrifter. Mulig de tenker på enkel support\brukerstøtte når det gjelder selvlært. Uansett så bør du begynne å lese opp til et sertifikat nå for å øke sjansene til å få et ben innenfor en bedrift. Endret 6. august 2008 av Knopfix Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ingen type jobb krever utdannelse. Utdanninga er bare ein måte å vise kva du har jobba med når du studerte. Ein som har programmert 3 år i eit åpent kjeldekode prosjekt som gjenspeiler kvalitet har det mykje enklare for å få jobb enn ein nyutdanna. 1 av 2 som fullfører ein form for 3-5 års it-utdanning er ubrukeleg til programmering. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Jeg ville ikke ansatt noen uten utdanning med mindre det var programerere. Det fordi det er så mye uinteressant man lærer på skolen som også er veldig viktig (f.eks protokoller, pakker, porter, forskjell på ting, osv). Dette hadde ihvertfall aldri jeg giddi å pugga utenfor skolen og hadde nok kalt den "unødvendig læring", men nå som jeg er i jobb ser jeg hvor viktig det er å kjenne til slike ting for å forstå logikken i feilsøkinga. Bra å være gjennom et pensum så man har en total oversikt, ikke bare den delen du selv interesserer deg for. Uansett om du spesialiserer deg på linux, så må man ha kjennskap til f.eks nettverk for å få en helhet i feilsøkinga Endret 12. august 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Da gjør du ein tabbe meiner eg, er utroleg mange som leker seg med iptables, nmap osv. Det er faktisk vanvittig manger personer som er superinterresert i alt som har med data å gjøre og lærer seg mykje seg mykje rart i fritida deiras. Det er hobbyen deiras i motsetning til andre som foretrekker det meir "normale". Eg trur det viktigaste for ein arbeidssøker idag er å være villig til å lære og spesielt interresert i faget. Er ein ikkje det så er det heller få som vil ansette den personen. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 1 av 2 som fullfører ein form for 3-5 års it-utdanning er ubrukeleg til programmering. Men den delen som er ubrukelige er heller ikke de som søker programmeringsjobber etter endt studie.. De ønsker ikke å jobbe med noe de ikke liker, og ikke får til. Mulig det er flere programmerere uten utdannelse som er flinke glatt får jobb.. Men hvis de faktisk er så flinke, hvorfor har de da ikke bare tatt utdannelsen? Burde jo vært enkelt og greit for dem. En bachelor grad viser mer at du klarer å tillegne deg kunnskap enn hva du faktisk kan. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Fordi utdanning er dyrt? Mange som lærer seg å programmere på ungdomskulen/VGS når dei allereie der kjeder seg i hel grunnet mangel på utfordringer. Kan dei begynner å jobbe som systemutvikler i ein alder av 20 så sparer dei studielån og tjener gode penger. Faktisk så er 3 år i arbeidslivet istadenfor 3 år på ein høgskule ca 1 000 000 kroner ekstra i lomma. Lenke til kommentar
BlackH Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Sikkert mulig, men ville ikke akkurat anbefalt det.. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Igjen, her nevnes endel unntak. De aller fleste som har en fast jobb innenfor IT-sektoren har en eller annen form for formell utdanning de kan peke på. Udugelig eller ikke, hvis man er villig til å lære hele tiden så burde det ikke være noe problem. Dette gjelder også hvis man er flink og villig til å lære hvis man ikke har noen formell utdannelse. En IT-utdanning er også mye mer enn bare programmering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå