Gå til innhold

Ny hybridsykkel til en nybegynner

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Skal kjøpe ny sykkel, og kommet frem til at en hybridsykkel nok er det riktige valget for meg. Skal først og fremst brukes til å trene litt med på landeveier, men skal bruke den litt utenom asfalt også (skal f.eks ta turen ned rallarvegen snart), så da regner jeg med at en hybrid er riktige valget for meg ?

Så.. jeg har lest gjennom en del av postene her. Ser det er mange som lurer på lignende ting, men jeg har et par ekstra spørsmål også så jeg håper ingen blir fornærma om jeg lager en ny tråd.

Var innom sykkelsenteret i Bergen idag for å sondere terrenget litt (Det er så lenge siden jeg har kjøpt sykkel at jeg har null ide hva jeg ser etter). Budsjettet mitt er på rundt 10k, og han jeg prata med der nede anbefalte meg denne sykkelen (http://sykkelsenteret.no/shop/productDetai...gDirectoryId=3). Jeg har ingen anelse om denne sykkelen er noe bra eller ikke, så jeg forsøkte å lete opp info på nettet, men fant ingenting. Eneste jeg fant om merket var at dette er noe Sykkelsenteret og Oslo sportslager lager selv..? (kan det stemme?) Er det slik å forstå at dette virkelig er den beste hybridsykkelen de har, eller prøver de bare i størst mulig grad å selge egne produkter til totalt uvitende personer som meg selv ?

Jeg liker nå å gå for "kjente" merker til vanlig, da har jeg en følelse av å få skikkelig kvalitet liksom..

Hvordan er den sykkelen der i forhold til de andre hybrid syklene de selger, spesielt

http://sykkelsenteret.no/shop/productDetai...ogDirectoryId=3

og

http://sykkelsenteret.no/shop/productDetai...ogDirectoryId=3

er vel kanskje de jeg har sett mest på. Er det noe å utsette på everest sykkelen, eller burde jeg se nærmere på de andre der istedet ? Vet at det kanskje er litt mye penger å bruke for en som ikke har sykla på 5år+, men jeg liker å kjøpe bra utstyr når jeg først skal ha noe, så derfor vil jeg bruke noen kroner på sykkel når jeg først er igang..

Det som kanskje er viktigst for meg er en god sittestilling da jeg har en god del problemer med korsryggen (for de som husker en annen tråd jeg oppretta). Så da er det store spørsmålet om det sete som følger med sykkelen er godt nok, eller burde jeg investere i et nytt et like godt først som sist ?

Det jeg også har lurt på er demping i sete-stanga, eller hva det nå heter. Er dette noe å investere i, eller er det helt ubrukelig ? Tenker også på om dette kan ha en positiv effekt på ryggplager..?

Har vurdert en landeveissykkel også, men liker mer oppreist stilling på sykkelen, så tror nok ikke det blir aktuelt uansett. Skal en tur fra Oslo til Bergen med en kamerat i slutten av måneden, så må begynne å trene littegrann snart..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det som er viktig er vel hvilke deler sykkelen er utstyr med og at det er en fornuftig sammenheng, dvs at de ikke sparer inn med en billig del for å få råd til en dyr del.

Det skal også være viktig at samme leverandør leverer alt utsyr på girsystemet, da passer det bedre.

Mange "ukjente" merker har veldig bra kvalitet, teknisk sett, så du trenger ikke være så redd for det.

Dempere, både på forgaffel og/eller sete og/eller andre steder blir generelt frarådet hvis du kun skal sykle på asfalt eller kjøper en "billig" sykkel.

De fleste sykkler jeg har sett på bruker mer eller mindre shimanodeler.

Shimano har som du kanskje vet en kvalitetsstige, dvs at du kan velge selv hvor mye du vil betale for å få hvor godt system.

Problemet er at du ikke kan mikse dette sammen selv men må ta til takke med det som leveres med sykkelen.

Her kan du se stigen:

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/04/25/254204.html

ellers synes ihvertfall jeg at det er greit at den som selger sykkelen vet hva han selger og klarer å stille inn sykkelen rigtig og gi fornuftige råd.

Jeg selv gikk for marvil hybrid city, bl.a fordi den har en oppreist og komfortabel stilling samt er satt opp med kvalitetskomponenter.

Husk også at det kan komme tilleggsutgifter, som lås, skjermer, støtte, lys, hjelm osv.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...