analkløe Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Har sett at mange kristne argumenterer med at de kan dokumentere nærvær av gud ved å vise til hopping og dansing. dansingen kan på mange måter sammenlignes med epelepsi anfall på en rocke konsert og gamle hedenske afrikanske stammeritualer. I den forbindelse har jeg plukket ut noen klipp i fra youtube som viser slike tilfeller: http://uk.youtube.com/watch?v=07cmMhQxjfg http://uk.youtube.com/watch?v=c4tg4CftkPw http://uk.youtube.com/watch?v=kclto8ubdUo&...feature=related http://uk.youtube.com/watch?v=BTFznHa1Hds http://uk.youtube.com/watch?v=40ByS0qDsA4&...feature=related http://uk.youtube.com/watch?v=xIo-T73DESI&...feature=related Så hva mener dere er årsaken til disse rytmiske krampetrekningene? Er det Gud som trekker i trådene som en sprellemann? eller er vi vitner til hvor lett det er å hjernevaske folk til å endre virkelighetsoppfattelse til den de blir tildelt? Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Har du ikke lagt merke til at alle disse videoklippene er fra sørstats bibelbeltet i USA? De menneskene må jo være bevist mentalt ustabil nå.. Som jeg skrev i en annen tråd kan slike hendelser være veldig farlige: Her hvor jeg bor har vi en ekstrem-kristen ungdomsklubb hvor 12-13-åringer ligger på gulvet og snakker i tunger. Det hender ofte at ungdommer besvimer, men de kristne lederne kontakter aldri leger. Det har vært en sak hvor en veldig ung jente havnet bevisstløs på gulvet etter en nærmest narkotisk spirituell "opplevelse" hvor de danset rundt på gulvet, løftet armene mot himmelen og rablet ivei i bullshit-språk. Jenta lå der i flere timer uten at noen gjorde noe. De trodde hun mottok visjoner fra Gud/Jesus.. Endret 5. august 2008 av Speik Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Hehe, pinsevennene (edit: Pentecostals) tar jo litt vel av da, men ser jo ut som de har det hyggelig. Endret 5. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Har du ikke lagt merke til at alle disse videoklippene er fra sørstats bibelbeltet i USA? De menneskene må jo være bevist mentalt ustabil nå.. Jo, jeg så det I hovedsak så var dette pinsevenner også. Men jeg mener å huske at en kristen forumdeltager har antydet at slike aktiviterer også forekommer i norge... Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Hehe, pinsevennene tar jo litt vel av da, men ser jo ut som de har det hyggelig. Hvordan kan du si at dette ser hyggelig ut? Jeg må ærlig innrømme jeg blir litt satt ut... Endret 5. august 2008 av analkløe Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Du reagerer som folk gjorde ovenfor de første kristne, med forvirring eller å si at de ser ruset ut eller lignende. "hjernevasket" er vel neppe rette ordet i denne sammenhengen. De ser vel heller helt snåle ut, sånn som de holder på. Og det ser jo også bare snålt ut hvis man ikke opplever det selv. Samme med folk som faktisk er fulle og man aldri har opplevd dette selv. Man skjønner da ikke så mye av hva det er det holder på med, eller hvorfor de oppfører seg som de gjør. Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. 2 Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. 3 Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. 4 Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre tungemål etter som Ånden ga dem å forkynne. 5 I Jerusalem bodde det fromme jøder fra alle folkeslag under himmelen. 6 En stor folkemengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, og det ble stor forvirring, for hver enkelt hørte sitt eget språk bli talt. 7 Forskrekket og forundret spurte de: «Er de ikke galileere, alle disse som taler? 8 Hvordan kan da hver enkelt av oss høre sitt eget morsmål? 9 Vi er partere og medere og elamitter, folk som har bodd i Mesopotamia, Judea og Kappadokia, i Pontos og Asia, 10 Frygia og Pamfylia, i Egypt og i Libya-området mot Kyréne, og innflyttere fra Roma, 11 jøder og proselytter, kretere og arabere – og vi hører dem tale om Guds storverk på våre egne tungemål!» 12 De visste ikke hva de skulle tro, og forvirret spurte de hverandre: «Hva er dette for noe?» 13 Men noen gjorde narr av dem og sa: «De har drukket seg fulle på søt vin.» 14 Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord! 15 Disse mennene er ikke fulle, slik dere tror. Det er jo bare den tredje time på dagen. 16 Men her skjer det som er sagt gjennom profeten Joel: 17 I de siste dager skal det skje, sier Gud, at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord, de unge skal ha syner, og de gamle blant dere ha drømmer. 18 Selv over mine slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd, og de skal tale profetisk. Endret 5. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det der så litt latterlig ut da.. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Du reagerer som folk gjorde ovenfor de første kristne, med forvirring eller å si at de ser ruset ut eller lignende. "hjernevasket" er vel neppe rette ordet i denne sammenhengen. De ser vel heller helt snåle ut, sånn som de holder på. Og det ser jo også bare snålt ut hvis man ikke opplever det selv. Samme med folk som faktisk er fulle og man aldri har opplevd dette selv. Man skjønner da ikke så mye av hva det er det holder på med, eller hvorfor de oppfører seg som de gjør. Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. 2 Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. 3 Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. 4 Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre tungemål etter som Ånden ga dem å forkynne. 5 I Jerusalem bodde det fromme jøder fra alle folkeslag under himmelen. 6 En stor folkemengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, og det ble stor forvirring, for hver enkelt hørte sitt eget språk bli talt. 7 Forskrekket og forundret spurte de: «Er de ikke galileere, alle disse som taler? 8 Hvordan kan da hver enkelt av oss høre sitt eget morsmål? 9 Vi er partere og medere og elamitter, folk som har bodd i Mesopotamia, Judea og Kappadokia, i Pontos og Asia, 10 Frygia og Pamfylia, i Egypt og i Libya-området mot Kyréne, og innflyttere fra Roma, 11 jøder og proselytter, kretere og arabere – og vi hører dem tale om Guds storverk på våre egne tungemål!» 12 De visste ikke hva de skulle tro, og forvirret spurte de hverandre: «Hva er dette for noe?» 13 Men noen gjorde narr av dem og sa: «De har drukket seg fulle på søt vin.» 14 Da steg Peter fram sammen med de elleve. Han hevet stemmen og talte til dem: Jødiske menn og alle dere som bor i Jerusalem! Merk dere hva jeg sier, og lytt nøye til mine ord! 15 Disse mennene er ikke fulle, slik dere tror. Det er jo bare den tredje time på dagen. 16 Men her skjer det som er sagt gjennom profeten Joel: 17 I de siste dager skal det skje, sier Gud, at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal tale profetiske ord, de unge skal ha syner, og de gamle blant dere ha drømmer. 18 Selv over mine slaver og slavekvinner vil jeg i de dager øse ut min Ånd, og de skal tale profetisk. joda, kjenner til dette der. Grunnen til at jeg valgte ordet hjernevasket var fordi "fulstendig sinnsyk" trolig har medført at tråden har blitt stengt. Så du mener helt oppriktig at dette er en åndelig opplevelse? Første kristne sier du? Hvem var så de første kristne? Har du noe årstall for når dette bibelsitatet ble nedskrevet? Jeg er videre ukjent med at de første kristne hadde ritualer med rytmiske krampetrekninger og tungetale... Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) 1joda, kjenner til dette der.Grunnen til at jeg valgte ordet hjernevasket var fordi "fulstendig sinnsyk" trolig har medført at tråden har blitt stengt. Så du mener helt oppriktig at dette er en åndelig opplevelse? 2Første kristne sier du? Hvem var så de første kristne? 3Har du noe årstall for når dette bibelsitatet ble nedskrevet? 4Jeg er videre ukjent med at de første kristne hadde ritualer med rytmiske krampetrekninger og tungetale... 1Kan godt være at mange av de i videoene bare følger en pinsevenn-gimmick, og at de simpelten overdriver. Har aldri opplevd noen trang til å hoppe rundt, rulle rundt på gulvet, eller danse eller hyle ukontrollert osv selv, men har opplevd at Guds nærvær har ligget så tungt over et kristent møte at jeg har hatt vanskeligheter med å stå på beina. Har sett andre kristne som f.eks. har brutt ut i tungetale i disse anledningene eller at de har knelet ned på gulvet, løftet hendene opp osv. Jeg er ikke blant de mest utadvente personene, ellers hadde jeg kanskje gjort noe lignende. Men opplevde noe som var rimelig ukontrollert en gang: Hadde en schizofren kamerat på besøk og det var en veldig anstrengt stemning i rommet siden han ikke snakket og ikke så ut til å høre etter på noe av det jeg hadde å si. Jeg tilbød mat og drikke, men han ville ikke ha dette heller. Jeg switchet gjennom tv-kanaler og kom over en kristen kanal. Satt og så noen minutter på den og plutselig begynte vi begge å le ukontrollert. Kameraten min var ikke lenger den anstrengte, innadvente klumpen som satt på sofaen og dampet rullings, men lo så tårene trillet. Jeg selv havnet nedpå gulvet og klarte ikke å ta meg sammen, slo med hånden i gulvet. Det var ikke fordi tv-programmet var morsomt eller teit, det var vel bare en tørr teologisk forklaring eller noe. Kameraten min sa bare "slutt slutt" fordi han hadde helt mistet kontrollen over sitt vanlige innadvente følelsesliv. Det var som det skyllet bølger over oss med latter, og absolutt alt virket uhyre komisk. Var veldig behagelig og tror det var noe som gjorde godt for oss begge. Men han sank snart tilbake igjen til sin indre verden etterpå. 2.de som er beskrevet i bibel-sitatet ovenfor var de første fullverdige kristne. 3.nei 4.Jeg er ukjent med krampetrekninger også, men tungetale var det. Men tungetale skal man heller ikke bruke hvis det ikke samtidig er noen andre som kan oversette det man sier. Ellers blir det riktignok bare babbel som ingen skjønner noe av. Endret 5. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) 1joda, kjenner til dette der.Grunnen til at jeg valgte ordet hjernevasket var fordi "fulstendig sinnsyk" trolig har medført at tråden har blitt stengt. Så du mener helt oppriktig at dette er en åndelig opplevelse? 2Første kristne sier du? Hvem var så de første kristne? 3Har du noe årstall for når dette bibelsitatet ble nedskrevet? 4Jeg er videre ukjent med at de første kristne hadde ritualer med rytmiske krampetrekninger og tungetale... 1Kan godt være at mange av de i videoene bare følger en pinsevenn-gimmick, og at de simpelten overdriver. Har aldri opplevd noen trang til å hoppe rundt, rulle rundt på gulvet, eller danse eller hyle ukontrollert osv selv, men har opplevd at Guds nærvær har ligget så tungt over et kristent møte at jeg har hatt vanskeligheter med å stå på beina. Har sett andre kristne som f.eks. har brutt ut i tungetale i disse anledningene eller at de har knelet ned på gulvet, løftet hendene opp osv. Jeg er ikke blant de mest utadvente personene, ellers hadde jeg kanskje gjort noe lignende. Men opplevde noe som var rimelig ukontrollert en gang: Hadde en schizofren kamerat på besøk og det var en veldig anstrengt stemning i rommet siden han ikke snakket og ikke så ut til å høre etter på noe av det jeg hadde å si. Jeg tilbød mat og drikke, men han ville ikke ha dette heller. Jeg switchet gjennom tv-kanaler og kom over en kristen kanal. Satt og så noen minutter på den og plutselig begynte vi begge å le ukontrollert. Kameraten min var ikke lenger den anstrengte, innadvente klumpen som satt på sofaen og dampet rullings, men lo så tårene trillet. Jeg selv havnet nedpå gulvet og klarte ikke å ta meg sammen, slo med hånden i gulvet. Det var ikke fordi tv-programmet var morsomt eller teit, det var vel bare en tørr teologisk forklaring eller noe. Kameraten min sa bare "slutt slutt" fordi han hadde helt mistet kontrollen over sitt vanlige innadvente følelsesliv. Det var som det skyllet bølger over oss med latter, og absolutt alt virket uhyre komisk. Var veldig behagelig og tror det var noe som gjorde godt for oss begge. Men han sank snart tilbake igjen til sin indre verden etterpå. 2.de som er beskrevet i bibel-sitatet ovenfor var de første fullverdige kristne. 3.nei 4.Jeg er ukjent med krampetrekninger også, men tungetale var det. Men tungetale skal man heller ikke bruke hvis det ikke samtidig er noen andre som kan oversette det man sier. Ellers blir det riktignok bare babbel som ingen skjønner noe av. 1. At schizofrene ofte kan endre adferd og personlighet er ikke noe uvanlig 2. Hvem var så de første fullverdige kristne og hvorfor var ikke de første kristne fullverdige? Eventuelt hvem tok over foretningsideen og umyndiggjorde oppfinnerene? 3. Kan gi deg et hint...den ble skrevet lenge etter den første jesusbevegelsen så dagens lys 4. Så man kan oversette tungetale? det må du utdype nærmere Jeg savner fremdeles en uttalelse fra deg om hvilke kristne som startet med tungetale... Men da er vi enige om at krampetrekningene, dansingen og hoppingen er bare et tullete image de har finni på sjæl? NB: du vet vell at Charles Fox Parham var frimurer og medlem i KKK? http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Fox_Parham Endret 5. august 2008 av analkløe Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) 1. At schizofrene ofte kan endre adferd og personlighet er ikke noe uvanlig 2. Hvem var så de første fullverdige kristne og hvorfor var ikke de første kristne fullverdige? Eventuelt hvem tok over foretningsideen og umyndiggjorde oppfinnerene? 3. Kan gi deg et hint...den ble skrevet lenge etter den første jesusbevegelsen så dagens lys 4. Så man kan oversette tungetale? det må du utdype nærmere Jeg savner fremdeles en uttalelse fra deg om hvilke kristne som startet med tungetale... 5.Men da er vi enige om at krampetrekningene, dansingen og hoppingen er bare et tullete image de har finni på sjæl? 1.Jeg er ikke schizofren 2.De første kristne var de som fikk den Hellige Ånd i bibelsitatet ovenfor. Etter Jesus døde og før dette skjedde, så var ikke disiplene til Jesus i stand til å gjøre så mye fornuftig og de visste ikke hva de skulle gjøre. 3. Ok. Hva med det? Ble ikke apostelgjerningene skrevet av legen Lukas forresten? 4. Du ser jo i bibelsitatet ovenfor at de talte i tunger når de fikk den Hellige Ånd, så da var det altså disse som startet med ded. Bibelen forklarer at dersom noen i en menighet føler for å tale i tunger, så må de gi beskjed om dette, deretter må det være noen andre som erklærer seg villig til å oversette det som blir sagt. Hvis ikke må man tale i tunger for seg selv, for å ikke forstyrre andre med uforståelige ord. 5. I bibelen blir det vel forklart at ting som lovsang og bønn er ting som er vanlige. I det gamle testemente er det nevnt f.eks. David som danset og spilte musikk for Gud, dette blir nevnt som noe "sømmelig", altså at sånn er det lov å oppføre seg ovenfor Gud. Lovprisninger uten musikk blir vel også nevnt. Ellers tror jeg ikke det står noe om kristne som oppfører seg slik som dagens pinsevenner gjør. Men man kan jo ikke klandre noen hvis de faktisk mister kontroll over seg selv pga endrede bevissthetstilstander, sånn at de f.eks. faller overende. Og vil påstå at jeg ikke synes et gjennomsnittlig pinsevenn-møte ikke er særlig mye mer uvanlig enn en fotball-fanatiker som sitter og brøler for seg selv i tv-stuen når favorittlaget spiller, eller f.eks. fjortisser som hyler og dåner når de får se yndlings-popstjernen sin, eller publikum som roper og klapper fornøyd når en eller annen talkshow-artist sier et godt poeng. Må vel være større grunn til å miste fatningen hvis man faktisk opplever nærkontakt med Universets Skaper. Edit: http://uk.youtube.com/watch?v=3j-frAA-ey8 http://uk.youtube.com/watch?v=3SxZPtYEr9Y&...feature=related http://uk.youtube.com/watch?v=XGqHkxMt5M0 http://uk.youtube.com/watch?v=OyJTfuvJa9g http://uk.youtube.com/watch?v=R3e-BHy1bks&...feature=related Her er jo noen smakebiter over fotball-fans som oppfører seg uforståelig. Letet ikke så nøye etter noe ekstra uvanlig heller, er sikker på at det er sykere ting å finne. Noen mennesker er rare, sånn er det bare. Endret 5. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 1. At schizofrene ofte kan endre adferd og personlighet er ikke noe uvanlig 2. Hvem var så de første fullverdige kristne og hvorfor var ikke de første kristne fullverdige? Eventuelt hvem tok over foretningsideen og umyndiggjorde oppfinnerene? 3. Kan gi deg et hint...den ble skrevet lenge etter den første jesusbevegelsen så dagens lys 4. Så man kan oversette tungetale? det må du utdype nærmere Jeg savner fremdeles en uttalelse fra deg om hvilke kristne som startet med tungetale... 5.Men da er vi enige om at krampetrekningene, dansingen og hoppingen er bare et tullete image de har finni på sjæl? 1.Jeg er ikke schizofren 2.De første kristne var de som fikk den Hellige Ånd i bibelsitatet ovenfor. Etter Jesus døde og før dette skjedde, så var ikke disiplene til Jesus i stand til å gjøre så mye fornuftig og de visste ikke hva de skulle gjøre. 3. Ok. Hva med det? Ble ikke apostelgjerningene skrevet av legen Lukas forresten? 4. Du ser jo i bibelsitatet ovenfor at de talte i tunger når de fikk den Hellige Ånd, så da var det altså disse som startet med ded. Bibelen forklarer at dersom noen i en menighet føler for å tale i tunger, så må de gi beskjed om dette, deretter må det være noen andre som erklærer seg villig til å oversette det som blir sagt. Hvis ikke må man tale i tunger for seg selv, for å ikke forstyrre andre med uforståelige ord. 5. I bibelen blir det vel forklart at ting som lovsang og bønn er ting som er vanlige. I det gamle testemente er det nevnt f.eks. David som danset og spilte musikk for Gud, dette blir nevnt som noe "sømmelig", altså at sånn er det lov å oppføre seg ovenfor Gud. Lovprisninger uten musikk blir vel også nevnt. Ellers tror jeg ikke det står noe om kristne som oppfører seg slik som dagens pinsevenner gjør. Men man kan jo ikke klandre noen hvis de faktisk mister kontroll over seg selv pga endrede bevissthetstilstander, sånn at de f.eks. faller overende. Og vil påstå at jeg ikke synes et gjennomsnittlig pinsevenn-møte ikke er særlig mye mer uvanlig enn en fotball-fanatiker som sitter og brøler for seg selv i tv-stuen når favorittlaget spiller, eller f.eks. fjortisser som hyler og dåner når de får se yndlings-popstjernen sin, eller publikum som roper og klapper fornøyd når en eller annen talkshow-artist sier et godt poeng. Må vel være større grunn til å miste fatningen hvis man faktisk opplever nærkontakt med Universets Skaper. Edit: http://uk.youtube.com/watch?v=3j-frAA-ey8 http://uk.youtube.com/watch?v=3SxZPtYEr9Y&...feature=related http://uk.youtube.com/watch?v=XGqHkxMt5M0 http://uk.youtube.com/watch?v=OyJTfuvJa9g http://uk.youtube.com/watch?v=R3e-BHy1bks&...feature=related Her er jo noen smakebiter over fotball-fans som oppfører seg uforståelig. Letet ikke så nøye etter noe ekstra uvanlig heller, er sikker på at det er sykere ting å finne. Noen mennesker er rare, sånn er det bare. 1. Jeg har på ingen måte antydet at du og din schizofren kamerat er en og samme person. Når du sier at det var din kompis som var schizofren så går jeg ut i fra at du snakker sant. 2. Du vrir deg stadig unna spørsmålet. Hvem var de og hvilken trosbevegelse hørte de til? 3. Mulig, hva skal du frem til? 4. Jeg ser hva som står, men bibelen er svært begrenset med opplysninger om hvem disse folkene var. 5. Ser hva du mener, men nå er det ingenting som tyder på at de har kontakt med noe som helst. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Men da er vi enige om at krampetrekningene, dansingen og hoppingen er bare et tullete image de har finni på sjæl og at det videre har ingenting med åndelig opplevelse å gjøre? Noen tanker rundt at Charles Fox Parham (han som startet pinsebevegelsen) var frimurer og medlem i KKK? http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Fox_Parham Endret 5. august 2008 av analkløe Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Men da er vi enige om at krampetrekningene, dansingen og hoppingen er bare et tullete image de har finni på sjæl Tja. Som sagt så danset jo David. "krampetrekninger" og hopping derimot... og at det videre har ingenting med åndelig opplevelse å gjøre? Ser ikke noen grunn til å tro at det ikke er mulig å ha en åndelig opplevelse og hoppe samtidig. Edit: Det står jo ikke noe i bibelen om at man ikke kan hoppe eller rulle rundt på gulvet eller lignende når man er i en menighet. Hver mann for sin smak. Personlig hadde jeg følt det som noe veldig pinlig å hoppe eller rulle rundt på gulvet i en kristen menighet. Noen tanker rundt at Charles Fox Parham (han som startet pinsebevegelsen) var frimurer og medlem i KKK?http://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Fox_Parham Ingen spesielle tanker omkring det. Han var jo en hvit sørstats-amerikaner på attenhundretallet, så det er vel ikke helt unaturlig om han var KKK-vennlig, wikipedia-artikkelen er jo også ikke klar på om han faktisk var medlem. Når det gjelder at han var frimurer, så hva så? Er frimurerer onde? Uansett så er vel hverken KKK eller frimureri noe dagens pinsevenner er kjent for. Endret 5. august 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Her er et bilde som ser ut som en helt vanlig kristen menighet (er til og med en pentecostal-menighet i USA), og sånn ser det stort sett ut i kristne menigheter, bare folk som sitter der og hører på en preken, er med på en sang osv. Og noen ganger tar det litt av, typisk sett når det synges en sang eller når han på talerstolen sier noe ekstra treffende, da blir det mer som dette: De ser jo vel bare glad ut, ikke sant? Og noen ganger tar det enda mer av, helt over stokk og stein og det er vel da folk havner nedpå gulvet, mister balansen, danser rundt, taler i tunger osv. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Her er jo noen smakebiter over fotball-fans som oppfører seg uforståelig. Letet ikke så nøye etter noe ekstra uvanlig heller, er sikker på at det er sykere ting å finne. Noen mennesker er rare, sånn er det bare. Du skulle sett meg på Iron Maiden-konserten, mye værre enn pinsevenner. Så ja, enig i at det lett går over styr, men at det virkelig er en hellig ånd som besøker dem? Nja.. skeptisk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ok, konsert jeg var på som absolutt ikke er kristen (Wacken Open Air, dette er Children of Bodom) (beklager dårlig bilde, men det er tatt med mobilkameraet mitt) Utrolig kul konsert btw, men det er ikke poenget. Se hvordan alle ser mer eller mindre uniformert ut. Dette er på grunn av at de hører til et fellesskap som har nogenlunde felles interesser og felles meninger (til en viss grad) Slike forsamlinger kan en få til å gjøre hva som helst hvis du står på scenen og er grunnen til at de er på festivalen. Samme gjelder for religiøse menigheter, selv om det sikkert er litt mindre banning i en religiøs menighet, og i pinsevennenes tilfelle: mer dansing. Flokkmentalitet vettu. Veldig mange mennesker ser etter ledere, og er ikke så interessert i å gjøre opp egne meninger. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Veldig bra forklart GeirGrusom. Det disse pinsevennene opplever trenger altså ikke være noen hellig ånd Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Regner med at det ikke er så vanlig at folk begynner å snakke på språk de aldri har lært seg, ved å høre på Children of Bodom heller Lenke til kommentar
Speik Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Regner med at det ikke er så vanlig at folk begynner å snakke på språk de aldri har lært seg, ved å høre på Children of Bodom heller Snakker på et språk? Det er jo ingen andre som forstår hva de sier, altså er det ikke et språk, bare bullshit babbel. Alt jeg har sett / hørt av tungetale har aldri hørt likens ut, altså man kan ikke kalle det et språk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå