Gå til innhold

The Gathering 2009 Tråden

Hvordan var din opplevelse av årets TG?  

164 stemmer

1. 1. Hvordan var din opplevelse av årets TG?

• Helt ræva
      10
    • Sånn passe
      7
    • Hva? Er TG over?
      25
    • Bra
      18
    • Strålende
      58
    • Beste så langt
      46

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Disk Overloaded 100%

Du må manuelt sette cache til akkurat 1 GB mindre enn hvor mye RAM du har, i megabyte. Har du 4 GB (4096 MB), må du sette 3072 MB cache i uTorrent og så videre. Velkjent bug.

Om man bare har en 1GB RAM da? :p

Ny poll?! Greit at det var på tide med en ny en, men det er ikke vurdert å høre med trådstarter først? Selv om jeg ikke poster i tråden, så er jeg aktiv.

Du har vel omtrent meldt deg ut av denne tråden. Den har vel omtrent blitt tatt over av alle oss andre. Og hvorfor plager det deg egentlig at det blir satt opp en ny poll?

Lenke til kommentar
Jeg lastet ned en del musikk, gruer meg til å rydde alt det..

Fikk nesten ikke lasta ned no musikk jeg, var lite med FLAC :cry::cry:

Teite mennesker som liker MP3 fortsatt!

- Intel Core 2 Duo E6750 - Gigabyte GA-P35-DS3R - Corsair TWIN2X 2x2048 MB - HIS Radeon HD 3870 -

Jeg har da 4 terra ram selvfølgelig ;)

Fin feil det der, takk for at du påpekte det :blush:

Lenke til kommentar
Hva er greia med FLAC, egentlig? Er det merkbar forskjell? Jeg lasta ned et My Morning Jacket-album bestående av FLAC-filer, og det var jo bare pes. Måtte konvertere dem for å få brent dem og greier =/

Flac har så p0rn0 mye bedre lyd.. Men nå har jo kvalitet på innspilling, lydutstyr og øret ditt litt å si :p

Men brenne ut på CD? :!: Kjøp om du skal ha musikk på CD for guds skyld!

Brenne CD gikk av moten for noen år tilbake :roll::roll:

Lenke til kommentar

Øyh, aGal, øret mitt er helt fint, det! Får hørselstest av jobben hvert år ^^

Men jeg har prøvd å kjøpe den plata i lang tid nå, men fant den ikke noe sted, og lastet den ned på TG fordi jeg måtte ha den fort, ikke sant. Gadd ikke vente på å få den i posten. Og hvert TG må jeg brenne en kjøre-CD når jeg skal hjem igjen, derav brenningen og konverteringen. Dessuten vet jo alle at man ikke bør ha original-CD'er i bilen. Da får man innbrudd, sånn som meg :(

Lenke til kommentar

Vanlig CD-format er rå WAV, uten noe som helst komprimering. Det er derfor også størst filer. FLAC komprimerer men uten å shave vekk alle topp og bunnfrekvensene som MP3 gjør. Derfor er filene fortsatt myye større enn MP3-filer, men ikke så dårlig kvalitet.

Det du egentlig gjør når du senker bitrate i konvertering fra wav-mp3 er å "senke taket" på hvor fila kuttes ned. Kan se for seg motorsag-kampanjen til Rimi, der de sager av barcode-prisene for å illusterere halv pris.

Det går ikke an å reversere prosessen, det som er tatt vekk kan aldri fås tilbake, så å brenne dårlige MP3-filer over til WAV på CD gir ikke noe bedre lyd enn MP3-fila var.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Vanlig CD-format er rå WAV, uten noe som helst komprimering. Det er derfor også størst filer. FLAC komprimerer men uten å shave vekk alle topp og bunnfrekvensene som MP3 gjør. Derfor er filene fortsatt myye større enn MP3-filer, men ikke så dårlig kvalitet.

Det du egentlig gjør når du senker bitrate i konvertering fra wav-mp3 er å "senke taket" på hvor fila kuttes ned. Kan se for seg motorsag-kampanjen til Rimi, der de sager av barcode-prisene for å illusterere halv pris.

Det går ikke an å reversere prosessen, det som er tatt vekk kan aldri fås tilbake, så å brenne dårlige MP3-filer over til WAV på CD gir ikke noe bedre lyd enn MP3-fila var.

CD råfil er vob er det ikke? wav er jo en komprimering.

Lenke til kommentar

Når man snakker om musikk. Finnes det noen programmer som kan finne/fjerne duplikater?

Tenker ikke da på kun filnavnet, men også innhold i mp3fila.

Sitter med 13 giga nedlasta musikk fra TG i år, og vil samkjøre det med musikken jeg allerede har på maskinen fra før. (er sikker på at jeg har hørt noe av det før :p )

Lenke til kommentar

CD råfil er vob er det ikke? wav er jo en komprimering.

Nå blander du vel med DVD-er, som inneholder bla. VOB eller Video Object filer.

WAV er ikke en komprimering. WAV inneholder rå PCM (Pulse-code modulation) data, som er en ukomprimert digital representasjon av et signal, i dette tilfellet lyd. Det samme gjør CD-er. Hvis du åpner en CD i explorer så vil du finne CDA filer, men disse er bare referanser til sporene på CD-en, de inneholder ingen lyddata.

Når det gjelder det som Bytex skrev om MP3 komprimering så senker komprimeringsverktøyet ikke bare "taket". Det fjerner ting som det antar man ikke kan høre, basert på diverse algoritmer. Dess lavere bitrate, dess mer fjernes. Her kan man lese mer om det.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Flac er lossless komprimering, altså like bra kvalitet som wav. Wav er ren bitstrøm hvor hver sample ligger lagret etter hverandre. Men kan selvfølgelig ha dårlig lydkvalitet på wav og. 8 bit, 4khz vil høre dårlig ut innenfor det meste av musikk. Men regner med at de fleste mener 16 bit 44,1khz når de snakker om wav og flac. Når det gjelder mp3 tør jeg påstå at de færreste hører forskjell på en godt kodet mp3-fil i 256kbit/s eller bedre og wav eller flac.

Edit: Var visst litt sen der gitt.

Endret av Josten
Lenke til kommentar
Hvilket crew?

Det er ikke så farlig. :)

Jeg tittet litt etter deg, men så deg aldri :( Forøvrig vil jeg rangere mine TG slik: 08, 07 og 09.

Du må titte hardere. Jeg burde ikke være så vanskelig å finne. :p

Jeg så Heilage. :new_woot:

Godt å vite at jeg ble gjenkjent! (Ehm, er det egentlig bra? :ermm: )

Det var lov å si hei og, forøvrig. :p

Heilage, du jobbet med lyden, ikke sant?

Nope, har aldri jobbet med lyden. Var stagemaster i 2008, i år prøvde jeg noe nytt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...