nasher90 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Hei. Etter å ha lest her på HW.no har jeg mer eller mindre kommet til et endelig valg: Kjøp av PC Her kommer spørsmålene inn: 1. Jeg er fremdeles usikker på hovedkortet siden jeg ikke skal overklokke, om det er noe bra eller verd pengene? Har også planer om Crossfire senere. 2. Lurer også på om RAM'en er noe bra hvis overklokking er ute av bildet? Har lurt på om disse kanskje kan være bedre for oppsettet mitt: Muskin DDR2 4GB 3. Sist, kommer jeg til å trenge noe ekstra kjøling/vifter siden jeg ikke skal overklokke? Kommer til å bestille alt via netshop.no med et budsjett under 10'000kr. -Sebastian Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 1. Tror det hovedkortet er bra til overklokking. Det støtter crossfire. 2. Den RAMen du har er helt ok, og du trenger ikke noe raksere sett hvis du ikke skal overklokke. Skal du overklokke kan settet du har linket til være et godt valg. 3. Du trenger nok en bedre CPU-kjøler enn den som følger med, og noen gode vifter i kabinettet er vel heller ikke så dumt. Kan ikke se noen flaskehalser med ditt oppsett. Ser bra ut. Lenke til kommentar
nasher90 Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Takker for svar Tenkte egentlig at jeg trengte flere vifter. Har du noen tips? Sett litt på OCZ Vendetta 2, men er usikker på om den for plass hvis jeg senere skal ha mer RAM... Trenger noen tips til vanlige vifter, vet a kabinettet kan ha to vifter til, helst uten lys eller ekstra dill dall. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Du trenger nok en bedre CPU-kjøler enn den som følger med Du mener altså at Intel leverer med cpu-kjølere som ikke er bra nok til og kjøle prosessoren? CPU-kjøleren er mer enn bra nok for de aller fleste. Ønsker du derimot et lavere støynivå og/eller bedre kjøleevne kan du selvsagt spandere på deg bedre kjøler, men det er ikke noe man må ha. Hvis det ikke følger med vifter til kabinettet er det også kjekt for å få bedre luftflyt. Samt noen enkle viftestyringer hvis du ønsker lavere støynivå. Men ikke noe must. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Les litt nøyere neste gang, du. Jeg svarte på spørsmålet hans "Sist, kommer jeg til å trenge noe ekstra kjøling/vifter siden jeg ikke skal overklokke?" Og det gjør han. Skal han overklokke prosessoren holder ikke Intels kjøler. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Les litt nøyere neste gang, du. Jeg svarte på spørsmålet hans "Sist, kommer jeg til å trenge noe ekstra kjøling/vifter siden jeg ikke skal overklokke?" Og det gjør han. Skal han overklokke prosessoren holder ikke Intels kjøler. Anbefaler at du tar ditt eget råd til etterettning. Han sier jo faktisk tre ganger i innlegget sitt at han ikke skal overklokke... Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Beklager så meget. Da er det klart at det holder med Intels kjøler. Lenke til kommentar
nasher90 Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Hehe, takk for all hjelp. Antar at jeg kommer til å bestille en vifte sånn at det blir ordentlig luftig. Tenkte på denne: Noctua NF-P12 Jo, glemte å spørre, må jeg kjøpe noe form for kjølepasta eller vil det følge med CPU'en? Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det ser bra ut, både HK, CPU og GPU, er kurante valg, og du har valgt greie RAM også, men du kan vurdere Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 også, detter er rimelig og bra RAM som passer perfekt til dit HK. En bedre CPU-kjøler koster ikke all verden, og kommer sikkert til å hjelpe en god del på støy, og bedre kjøling også. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Hehe, takk for all hjelp. Antar at jeg kommer til å bestille en vifte sånn at det blir ordentlig luftig. Tenkte på denne: Noctua NF-P12 Jo, glemte å spørre, må jeg kjøpe noe form for kjølepasta eller vil det følge med CPU'en? Noctua NF-P12 er veldig bra. De følger ikke med kjølepasta og du trenger ikke det heller på Intel's stck kjøler. Men du må kjøpe det hvis du skal ha en annen kjøler enn det som følger med. Lenke til kommentar
nasher90 Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Herlig. Takker for hjelpen. Er nå sikker på hva jeg skal kjøpe og vil gjøre så i nær fremtid. Lenke til kommentar
Moal Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ser at du skal kjøpe en IDE kablet dvd-brenner, det inkluderer ekstra store kabler, ville det ikke vært bedre med en SATA brenner heller? Lenke til kommentar
nasher90 Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Hei. Ja, det ville nok vært lurere, men bare valgte en som var i nærheten i den jeg har tenkt meg. Har du et godt tips til en grei og billig DVD-brenner? Helst sort Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Du kan vurdere Samsung SH-S203B EDIT: men det virker at dette er ikke på lager noe sted (ifølge prisguide), da kan du velge en fra denne listen, Samsung har bra DVD-brennere. EDIT2: dette har SATA og kan være bra, men jeg har ingen erfaring med det: Samsung SH-S203D . Det er Hvit hos de fleste butikkene, men finnes i sort også! Endret 6. august 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
nasher90 Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Så ikke så værst ut de du linket til, mer eller mindre like som alle andre fra Samsung, noe som er bra. Jeg kan desverre svært lite om PC bygging og vet ikke om SATA er standard når det kommer til DVD brennere eller om det har best ytelse. Om noen kunne hjulpet meg med å finne en DVD brenner som passer til Hovedkortet mitt, og som er på netshop.no, vil jeg være evig takknemlig. Endret 6. august 2008 av nasher90 Lenke til kommentar
Moal Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=97101 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå