Vipera Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Dette vil bli min første selvbygde PC, men har forholdsvis god peiling. Lest mye om bygging og overklokking men ikke hatt råd til å kjøpe PC før nå. Men har ikke fulgt med så mye på hardware fronten i det siste så vil gjerne ha noen innspill på valgene mine. Planlegger å bruke rundt 7000-8000kr, kommer nok til å handle det meste på netshop siden de har alle komponentene jeg har satt opp til nå. Handlekurven min: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=53558 Delene jeg er litt usikker på: Kabinett: Her er jeg ganske blank. Blir luftkjøling til å begynne med, men planlegger å kanskje investere i vannkjøling etter hvert. Har hørt at antec kabinettene skal være veldig bra, men er mange versoner av dem. Har ikke noe stort beholv for et fjortiskabinett med masse lys å dritt, så har sett litt på LianLi også. Hovedkort: Som sagt skal jeg prøve meg på overklokking så trenger et hovedkort som er bra til dette. Har satt opp Asus P5Q Deluxe nå etter at jeg så testen av det. Er dette et godt valg? Strømforsyning: Her er jeg usikker på hva som er lurt å velge. Tenkte det er greit å invester i noe som holder en stund, å har hørt at Corsair TX 750W skal være ganske bra? Den har vel også nok kapasitet til å eventuelt oppgraderer til crossfire senere. Grafikkkort: Fra hva jeg skjønner er det ati som er veien å gå for tiden. Har her satt opp Club3D Radeon HD 4870 som skal være greit nok, men har produsenten noe å si? Noen stor forskjell her? CPU: Alltid likt intel så satser på de. Men er det verdt å gå for 8500 i stedet for 8400? Minne: Vet at minne skal ha litt å si for overklokking, så er Mushkin XP2-8000 (4096 MB) er bra valg? DVD-spiller/brenner: Så på spill PCen på anbefalinger, å de brukte Samsung SH-S203D. Denne er grei nok regner jeg med. Skjerm har jeg, vifter å slikt skal jeg eventuelt bestille senere, er viktigst å få hardwaren i hus i første omgang. Ellers er det noe som kommer i den nermeste fremtiden som kanskje er verdt å vente på? Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Du mangler en CPU kjøler du tenkte kanskje og overklokke med kjølern som fulgte med? Anbefaler deg og kjøpe Thermalright ultra extreme 120 med 1-2 vifter på 1700 rpm eller mer. Skjermkort modell har ofte ingenting og si for de fleste er bygd på referanser fra ATI det eneste som ofte er forskjell er at noe modeller har kanskje egne vifter eller er fabrikk overklokket litt. Utenom dette er de ofte dønn like med forskjellig navn. Dette kabinettet er uten lys bare show, bruker det selv til min egen pc som har en overklokket quad q6600 på 3.6 ghz. Utrolig kjølig og bra kabinett Edit: Vis du senere kanskje vurderer crossfire gå for et X38 eller X48 chipset da får du full crossfire støtte med 2x16 i båndbredden. Med P45 får du 2x8 i båndbredden istede. Endret 5. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Du mangler en CPU kjøler du tenkte kanskje og overklokke med kjølern som fulgte med?Anbefaler deg og kjøpe Thermalright ultra extreme 120 med 1-2 vifter på 1700 rpm eller mer. Vifter planlegger jeg å kjøpe neste måned Ennen da skal jeg bare overklokke litt med standar viften for å gjøre meg kjent med systemet. Dette kabinettet er uten lys bare show, bruker det selv til min egen pc som har en overklokket quad q6600 på 3.6 ghz.Utrolig kjølig og bra kabinett Har sett litt på det der, så tøft ut. Men lurer på hvor praktisk det egentlig er. Hvordan er det å feste flere hardisker på det? Også synes jeg det ser stort ut. Er det veldig upraktisk å ta med seg i forhold til et miditower hvis man skal noen plass med det? Edit: Vis du senere kanskje vurderer crossfire gå for et X38 eller X48 chipset da får du full crossfire støtte med 2x16 i båndbredden. Med P45 får du 2x8 i båndbredden istede. Så x48 hvis man skal kjøre 2 skjermkort og p45 hvis man kjører et? Hvordan er x48 på overklokking i forhold til p45? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) X48 skal vist være vilt bra til overklokking, Foxconn sin Quantum force serie er spessielt laget for overklokking og der har de nye topp modellen X48 chipsettet, og den serien er ikke sånn de lager for morro skyld det skal vist være spessielt for overklokkere. Har selv et Foxconn Mars P35 hovedkort. Legger med et bilde av min pc som har den type kabinett så ser du hvordan det kanskje kan se ut. Den brede kabelen er IDE kabelen for jeg hakke kjøpt meg noen sata dvd brennere enda så den er jo litt stygg kanskje men overlever for nå. Edit: PS: har en thermalright ultra extreme 120 med 2 vifter du ser ikke kjølern så godt beklager men den fikk plass ivertfall. Jeg syns det er veldig greit og ta med seg egentlig, pluss at du får masse oppmerksomhet noe som er litt gøy når du først bruker masse penger på en datamaskin. Hvorfor gjemme den bort når du kan vise den fram til alle som ser på den mye morsommere syns ivertfall jeg. Det er fult mulig og feste flere harddisker der, du får med skruer med gummi på for og dempe vibreringene, så du har plass til 3 harddisker og 2 dvd brennere. Endret 5. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Ser jo tøft ut, men liker ikke helt at kabinettet er helt åpent. Virker så utsatt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ser jo tøft ut, men liker ikke helt at kabinettet er helt åpent. Virker så utsatt Faktisk veldig trygt, for ingen tør og stappe hånda inni så. Bare sa at vis du gjør det så skylder de meg en splitter ny pc så nevnte jeg prisen og da holder de fleste seg ganske langt unna med de fettete fingerne sine. Bare vanlig håndtering av pc-en så er det ikke farlig i det heletatt. Du får jo oppleve at du får en iskald pc som er kjempe greit på varme sommerdager og du slipper vifte støy og sånt. For viftene går jo veldig sakte på grunn av at de egentlig ikke trenger og kjøle noe. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Skal vurdere det Men hva med resten av delene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ser ut som en veldig fin pc med bra valg muligheter. x38 eller x48 chipsett kabinettet jeg viste deg eller et annet skjermkort 4870 hovedkort: Asus P5Q Deluxe dvd: Samsung SH-S203D strømforsyning thermaltake 750w crossfire support Minne/ram: ville valgt vanlig 6400 OCZ ram gold jeg det er mer enn nok til vanlig bruk CPU: kanskje en 8500 eller 8400 vis du heller ønsker den. CPU kjøler: boxed for nå som du ønsket eller en thermalright ultra extreme 120 med vifter vis du skal overklokke en del. Operativ system: Windows vista 64bit home premium full utnyttelse av ram og mer stabilt. da har du en ganske fin pc som forhåpentligvis kan være din venn i mange år. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Har sett litt på FOX+ X38A Digital Life, hvordan er det vs Asus P5Q Deluxe? Er Thermaltake 750W bedre enn den corsair 750W jeg satte opp? Endret 6. august 2008 av _Viper_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Thermaltake har mulighet så du kan velge hvor mange kontakter du vil ha koblet til strømforsyningen som gjør at du slipper unødvendig rot i pc-en din. Thermaltake har også blitt Crossfire godkjent. Forskjellen mellom Fox og Asus er at Foxconn kortet er X38 og støtter full båndbredde med crossfire 2x16 i båndbredden. Mens Asus kun har 2x8 i båndbredden noe som er dårlig vis du har kraftig skjemkort i crossfire. Edit: la til info. Endret 6. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Forskjellen mellom Fox og Asus er at Foxconn kortet er X38 og støtter full båndbredde med crossfire 2x16 i båndbredden. Mens Asus kun har 2x8 i båndbredden noe som er dårlig vis du har kraftig skjemkort i crossfire. Å hvordan er de på andre punkter da? Langt i fra sikkert at jeg kommer til å kjøre CF, så ytelse og overklokkings kapasitet er viktigere for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) X38 skal være kjempe bra til overklokking. Men som sakt det er ingen fasit på hvor langt du kan klokke, du kan være uheldig og få en helt elendig cpu som bare vil opp 100 mhz uansett hva eller du kan få en som går rett opp på 3.6 ghz. Du har DDR2 og DDR3 med Foxconn hovedkortet, jeg ville valgt x38 kortet har også planer om og kjøpe det de nærmeste ukene også. Fordi jeg får full crossfire støtte, det har samme kjøling som Foxconn Mars P35 hovedkortet som var helt vilt lett og overklokke. brukte kanskje 1 time så hadde jeg 3.6 ghz dønn stabilt. og tempraturene til pc-en var alltid veldig langt unna farlige tempraturer. Endret 6. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Da blir det sikkert at jeg går for foxconn kortet jeg å, var bare litt skeptisk siden de hadde samme pris men foxconn støttet både ddr2/ddr3 så tenkte de kanskje hadde kuttet ned på noe annet i forhold til asus kortet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Nei de pleier ikke kutt på noe pluss at kortet har: Foxconn's 100% SOLID Capacitor design further improves component reliability, by replacing electrolytic capacitors with solid versions; this removes the risk of capacitor failure damaging the PCB and surrounding components, whilst improving overall system performance and stability. Solid capacitors are much more durable than standard electrolytic versions, typically lasting around 6 times longer and withstanding higher operating temperatures. Her har du masse info om kortet. Info om kortet Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 P45 er vel et nytt chipset mens x38 begynner å bli litt gammelt? Men ser ut som et bra kort så går sikkert for foxconn sitt. Noen som har formening om det er verdt å kjøpe 8500 i stedet for 8400? Har hørt rykter om at 8400 klokker bedre, er dette sant? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 X38 er kanskje litt eldre men det har fått fjernet alle sine barnesykdommer noe P45 ikke har. Det er litt fra cpu til cpu om den er bra til og klokke eller ikke. Jeg ville nok gått for E8500 for den er nyere og sånt. Om den er bedre og klokke er mye etter brukerenes kunnskap og hvor villig han er til og gå egentlig. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Da blir det en 8500 Netshop har ikke alle delene på lager enda så må vente noen dager. Så må bestemme meg for hovedkort innen den tiden. Hater hovedkort Alltid det vanskeligste å bestemme seg for edit: Hvordan er det med plass i Lian Li scanv3 kabinettene? Liker veldig hvor stilrent det er. Er det god lufting i det også? Endret 6. august 2008 av _Viper_ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Har ikkke selv sett eller prøvd Lian LI sine kabinetter men jeg har lest en god del positive ting om Lian li ivertfall men mer enn det kan jeg ikke svare for siden jeg selv ikke har prøvd dem noen gang. Ser ivertfall ut som det er god plass i dem. Personlig mening er at og skjule alt det dyre du har i pc-en blir litt dumt når du først bygger noe på den måten burde det være en liten stolthet bak det og vise det fram til alle som kommer til deg. Så mitt valg falt på dette fordi det er iskaldt inni for det holder romtempratur og fanger ingen varme i noe kabinett for alt går ut i luften i rommet. Veldig lett og sette tingene i kabinettet for det første du gjør er og skru på bena så bare skrur du hovedkort og alt annet inn i pc-en før du legger på topp platen og vips du har et fancy kabinett som alle forundrer seg over. Bzerk kabinett velge hovedkort er alltid et problem for det er så utrolig mange og personlig så slet jeg med det, heldigvis kjøpte jeg en pakke med kabinett, strømforsyning og hovedkort i seg som var laget spessielt for gamere og overklokere så da var jeg sikret liksom. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Hehe, joda, er tøft å vise frem hele PCen, men liker ikke tanken på at det er helt opent. For vann, ting etc kan lett ødelegge hvis man er uheldig Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hehe, joda, er tøft å vise frem hele PCen, men liker ikke tanken på at det er helt opent. For vann, ting etc kan lett ødelegge hvis man er uheldig For å ikke nevne at visse husdyr som for eksempel katter elsker varme og kan faktisk finne seg en god plass der inne... Statisk elektrisitet + hår anyone? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå