Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

bootmgr mangler - trenger råd

Anbefalte innlegg

Hei. Søkte her inne etter andre med problem om at meldingen "bootmgr mangler" kommer ved installasjon av VISTA.

Jeg har en Acer Aspire 5100. Kjøpt ny harddisk til denne. Når jeg forsøker å kjøre installasjon CD, får jeg opp ovennevnte melding.

Så i ene innlegget problemet hadde oppstått etter at installasjon hadde krasjet. Jeg fikk også problemer ved første forsøk på å installere Vista. Den andre brukeren hadde etter hva jeg forstod en stasjonær pc, og løste problemet ved å koble fra kabelen til hd når han startet opp maskinen, for så å koble den til igjen. Dette får jeg ikke gjort med laptop...

Mulig første forsøk av installasjon av Vista har lagt igjen "spor" på hd, slik at det ved booting nå, forventes noe som skal være der, som ikke er der?

Noen som kan gi meg råd om hvordan sette tilbake den nye hd i "som i esken-tilstand", da jeg ved første forsøk av installasjon av Vista fikk opprettet partisjon på den, og også i ettertid benyttet den som ekstern disk?

Er det mulig å kjøre installasjon av vista over på den nye disken, ved å koble den til via USB-port som ekstern disk?

Håper noen gode og enkelt forklarende råd kan gis. Håper også jeg her har gitt en grei forklaring på "ståa".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du kan jo skru opp dekslene bakpå din bærbare for og så ta ut harddisken og sette den inn igjen vis dette fungerte før for deg med den stasjonære. Er ofte bare noen skruer som skjuler harddisken og de er veldig enkle og ta ut.

Alt du trenger er et skrujern.

Du kan jo også prøve og formatere disken og så legge alt inn igjen på nytt fra bunnen av vis du har lyst til og prøve det istede for og åpne pc-en.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Forsøker først å formatere den nye hd koblet til som ekstern disk (montert i hd-kabinett). Forsøkt dette tidligere også, men trodde da at prosessen stoppet opp - går tregt... men sikkert pga kabelen mellom maskin/kabinett som gjør det.

Det andre alternativet: Ingen problemer med å komme til å fjerne/bytte hd. Dette var noe jeg så i en annen trå. Det jeg derimot lurer på er da om dette blir korrekt rekkefølge:

1. Jeg fjerner hd fra maskinen

2. Jeg slår på strømmen på vanlig måte

3. Jeg setter inn hd mens strøm er tilkoblet og maskin er påslått

4. Setter inn installasjons-CD

Håper jeg ikke kan gjøre for mye galt :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Før du gjør dette sjekk at harddisken blir funnet i BIOS vis den er der så starter du med trinnene nedenfor.

Feil rekkefølge men veldig riktig da.

1: slå av strømmen og trekk ut strøm kabel og fjern batteriet.

2: skru opp pc-en forsiktig der hvor harddisken ligger pass på alle skruene og ta harddisken forsiktig ut.

3: sett inn harddisken uten at strøm er på og skru den fast og alt

4: skru på pc-en og sett i innstalasjons cd-en din.

Vis dette ikke går prøv og sett i harddisken mens strømmen er på men dette er ikke og anbefale det gjør du på eget ansvar for jeg har ikke selv gjort dette og vet ikke helt hva som kan skje da skjønner du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...