Mundal Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Hei Jeg har tenkt å bygge min første pc. Den skal være kraftig og takle det meste. Jeg skal hovedsaklig bruke den til spilling og blueray film avspilling. Har en 39" TV jeg skal spille av på. Jeg er helt lost når det gjelder valg av hovedkort, så trenger noen anbefalninger der. Er litt usikker på om kabinettet jeg har valgt er et godt valg. Jeg trenger også å vite om de delene jeg har valgt til nå passer sammen. Forslag til billigere alternativer til de forskjellige delene tar jeg også gjerne imot, selvom jeg helst vil beholde skjermkortet fra nvidia og prosessoren fra intel. Jeg har planer om å overklokke maskinen så trenger ordentlig kjøling. Vet helt ikke hvor mye kjøling jeg trenger for å overklokka prosessoren til 4 MHz. Jeg har mus, tastuter og høytalere av varierende kvalitet fra før, men bytter disse eventuelt ut senere. Jeg har også en 19" skjerm, så den skjermen jeg har lagt til i handlevognen er jeg usikker på om jeg skal kjøpe eller ikke. Vet ikke om jeg trenger strømkilde i tillegg til kabinettet og om hvor kraftig den eventuelt må være. Link til handlevognen: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79243 På forhånd takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Nja. Du har ikkje satt opp noe hovedkort, det er ganske viktig. Også har du satt opp en SCSI-disk som trenger en egen kontroller til 1-2 lapper. Kabinettet har ikkje strømforsyning, så det må du nok ha ja. En Corsair 750w er ett godt valg. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Bytt prosessor til E8400, koster mindre men yter bedre. Et ATI 4870 yter oppimot 280 GTX, og i crossfire yter det mye bedre. Evt. kan du vente på 4870x2 (to stk 4870). EDIT: Hvis du velger ATI skjermkort, bør du velge et X38 eller X48 hovedkort. SKAL du ha Nvidia, velg et 780i-kort. Endret 5. august 2008 av Knewt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Du har valgt mye rart som ikke gir mye mening må jeg si. Som cpu-en du har valgt er ikke særlig kraftig, men du har valgt det nyeste og dyreste kortet til Nvidia. Harddisk på 73 gb med 15000 rpm ville brukt pengene på helt vanlige harddisker på 7200 det er ikke noe problem og spille med sånne harddisker. Spiller selv company of heroes på en 320gb 7200 rpm harddisk. du har 1 skjerm du skal bruke ikke sant? hvorfor trenger du da en 22 tommer for da skulle den stå på et bord ved siden av eller hva hadde du tenkt og bruke den til? Edit: off topic: Kjøling for og overklokke til 4mhz det blikke mye du trenger da. Skjønte at du mente 4Ghz. Da vil du enten trenge en thermalright ultra extreme 120 med 1-2 vifter. Eller vannkjøling kanskje. Endret 5. august 2008 av Slettet-wtZtqAvs Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Har en fin vogn jeg har pynta på en god stund, "sunnhetsmaskinen". Endret 5. august 2008 av Henzorz Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Har en fin vogn jeg har pynta på en god stund, "sunnhetsmaskinen". Veldig dyrt kabinett da 2500 er ikke særlig billig for et kabinett spessielt uten strømforsyning. Det er heller ikke dette han er ute etter, han vil ha en spill pc med mulighet for og spille av blue ray filmer. Så da passer den ikke helt for han. Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Så ikke at han skrev at han skulle se på blu-ray filmer. Da kan jo bare legge til en blu-ray spiller, så går det greit. Dessuten virker det som han la mere i at den skulle brukes til spilling, noe "sunnhetsmaskinen" er helt super til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Vis du fjerner skjermen og kabinettet til sunnhets maskinen og kanskje velger et billigere kabinett så sparer du masse penger. og vis du velger en E8500 cpu så er du på god vei. Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det er da ingen skjerm i vogna mi. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Hiver inn et raskt forslag.. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...4E-46EC0C4311B4 Har også en av samme type. Eneste forskjell er at en HDD er bytet mot en kraftigere PSU. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...08-6D92649B2ADF Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Det er da ingen skjerm i vogna mi. Øynene mine må ha blitt slitne utover dagen beklager at jeg så feil. Men et kabinett til 2500 uten strømforsyning ekke det ganske vilt? Jeg syns ivertfall det hørtes helt ekstremt ut og bruke så mye på kabinettet bare. Lenke til kommentar
Krom-stag Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ja det er ekstremt, men i mine øyne er det et rimelig pent kabinett. Lenke til kommentar
Bigzz Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Ja det er ekstremt, men i mine øyne er det et rimelig pent kabinett. Jupp, absolutt vært det du må ut med! Men TJ07 er et "vannkjølings" kabinett! Ellers så er det ganske romslig uten. Endret 5. august 2008 av BourBon Lenke til kommentar
Mundal Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Takk for all hjelp så langt. Har laget et nytt forslag, med en del endringer. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79270 Begrunnelsen for at jeg ikke har lagt mer penger i prosessoren er at jeg da vil få en relativt liten forbedring i forhold til mengden penger jeg må bruke. Bestemte meg likevel for å oppgradere litt til. Vil helst ha nvidia, så har derfor valgt å holde fast ved det grafikkortet jeg har valgt. Får heller oppgradere prosessoren senere. Trenger jeg flere vifter i tillegg til de 4 som allerede finnes i kabinettet fra før? Passer de delene jeg har satt opp nå sammen? En annen ting jeg lurer på om det er trygt å laste ned OS fra torrentsider? Er medlem av et par private sider, så går utifra at OS'ene som blir lagt ut der er virus frie. Hva er forresten forskjellen på 32 og 64 bits operativsystem? Hva vil være best for den pc'en jeg nå har lagt opp til? Er det ellers noe jeg har glemt? Har som sagt tastatur, mus og skjerm fra før. Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Delene passer sammen ja. Men ville lagt litt mer penger i minnet. F.eks PC2-8500 (1066MHz). Den største harddisken kan du også skifte ut med Samsung F1-serien. Samt ville kanskje valgt et annet kabinett, da Antec 900 er kjent for støy. Det er nok kjøling fra viftene som er der, om du likevel ikke vil skifte ut kabinettet. Om overklokking er på agendaen burde du også kjøpe en egen kjøler for prosessoren. F.eks Noctua NH-U12P eller Thermalright Ultra 120 Extreme + en 120mm vifte. Angående operativsystem bør du nok kjøpe. Tips til hvor du kan laste ned OS får du ikke fra seriøse norske forum. Det strider mot norsk lov, samt retningslinjene. Om du er villig til å vente ca en uke med å bestille PCen kommer ATI Radeon HD 4870x2. Dette kortet slår Nvidias kort som finnes på markedet idag, når det kommer til ytelse i spill. Iallefall om man skal tro previewsene ute på nett. Google it. Om du nå går for ATI-kortet bør du også velge et annet hovedkort. Da med Intel X38 eller X48 brikkesett, da dette er det som passer best med ditt budsjett. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 (endret) RAMen holder vel den, så lenge han ikke skal overklokke noe. Men skal han det, er jeg enig at et 8*00-sett er bedre. Jeg kan forresten støtte Kongklykken med at ATI 4870 gir mer ytelse per krone. Endret 7. august 2008 av Knewt Lenke til kommentar
Mundal Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Takk for tips og gode råd Har gjort enda noen endringer. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79270 Jeg trenger forslag til andre kabinetter som er stille og med gode kjøle muligheter. Er alt for mange til at jeg klarer å orientere meg. Har tenkt til å overklokke, så må vite hvor mange vifter jeg da eventuelt trenger i det nye kabinettet. Bør jeg velge vista eller xp? Og hva bør jeg velge av 64 bits og 32 bits? Går utifra at de nye delene jeg har satt opp nå går ihop. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Jeg kan ikke se noe skjermkort i handlekurven din? Tror Nine Hundred er et godt kabinett, er hvertfall mange gamere som velger det. Vista er ikke så dårlig som det en gang var, og det er ikke så verst bare du skrur av Aero. For full utnyttelse av RAMen din bør du ha 64-bits OS. Lenke til kommentar
Mundal Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Jeg kan ikke se noe skjermkort i handlekurven din? Tror Nine Hundred er et godt kabinett, er hvertfall mange gamere som velger det. Vista er ikke så dårlig som det en gang var, og det er ikke så verst bare du skrur av Aero. For full utnyttelse av RAMen din bør du ha 64-bits OS. Ifølge Kongklykken skal vistnok Nine Hundred bråke en del, men hvis jeg skal bytte trenger jeg noen andre forslag. Er altfor mange kabinett å velge mellom. Etter mye overtalelse har bestemt meg for å kjøpe ATI Radeon HD 4870x2 når det kommer. Det er derfor det ikke er noe skjermkort i handlevognen, enda. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Antec Performance One P182 skal visst være ganske stille. Tror ikke det er så verst på kjøling heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå