Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig

Anbefalte innlegg

Jeg aner dessverre ikke. Det er firmaet som står ansvarlig for byggingen som arrangerer dette, lurer på om huset vårt er det første det blir utført på, så vet ikke om vi får en slags rabatt på det siden det er for testing.

Løsningen med termokamera finner vel ut hvor varmen forsvinner, denne testen var hovedsaklig med tanke på luften. Men trekker det inn, så blir jo det kaldt, så..

Edit:

Et lite stemningsbilde til. I dag har vi gjort ferdig kassen bak og montert takrenner på baksiden. Begynt så smått å rydde inne slik at det blir klart for isolering.

314476.jpeg

Edit2: Det kommer jo en tid nå snart når jeg skal rørsette til projektor og har laget en tråd om det på forumet. Vennligst stikk innom om noen vet hvilken avstand jeg skal ha fra projektor til lerret. Linky.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Niks, ikke kinosal, kjellerstue/pokerrom. :)

Vi er ikke noe særlig glad i å se film, så det er vel litt ha det for å ha det. Blir vanlig tv i stuen, så tenkte vi måtte klemme til med projektor i kjellerstuen, får heller rydde vekk pokerbordet når vi skal se noe på den. Satser på å koble den til dvd-spiller og pc.

I dag har vi ryddet i huset slik at det er litt koseligere å isolere. Tatt av \"støtteplankene\" som har et annet fint navn som jeg ikke kommer på. Isolert nesten ferdig tredje etasje. Tenkte å bestille til i morgen, på ebay kanskje, en slik:

d_3069.jpg

316242.jpeg

316244.jpeg

316245.jpeg

Utrolig fascinerende å høre forskjellen på akustikken i rommet før og etter isoleringen.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Det eneste vi kommer på, er at vi burde satt oss mer inn i tegningene og våre behov. Vi har allerede forandret kjøkkenet, tatt vekk en bod og laget større kjøkken.

Nå skal det sies at vi er utrolig heldig som har min far som styrer løpet. Han vet at vi ikke har bygget hus før, så passer på at vi får med oss det meste.

Jeg kommer nok med en evaluering/konklusjon når jeg er ferdig om hva vi kunne/burde gjort annerledes.

Lenke til kommentar

Takk igjen. :)

Ikke så mye å rapportere om idag, har hatt med meg en kollega hjem for å foreta en kontrollsjekk av våre ideer rundt det elektriske. Noe er forandret, blandt annet utendørsbelysning og antall spotlights.

Ellers har vi holdt på i naboeleiligheten, isolert lydveggen og gipset i første etasje.

Lenke til kommentar

Hehe, du er jo invitert til å beregne det i Febdok, har ikke hørt noe mer om det. :p

Vi er nå her hver dag, så om du/dere vil komme å inspisere det elektriske pluss råd og tips om hvordan vi skal gjøre det utvendig, så er dere hjertelig velkommen. :)

Edit:

Dagens økt har foregått mest i nabodelen, men vi har isolert siste del av tredjeetasje og gipset andre lag på lydveggen i første etasje. Eneste i tredje som gjenstår, er yttervegg på takopplettet.

319949.jpeg

319954.jpeg

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Blitt litt sjauearbeid idag. Alle gipsplatene må jo opp i etasjene, så det tar litt tid.

Begynte å isolere lydveggen i andre etasje. Det gjorde vi ved hjelp av tau på baksiden av stenderne. Isolerte med Glava 100mm på rull, så da vet dere det. :) Det som er isolert, er på motsatt side av lydveggen, skal ett lag til på vår side.

320702.jpeg

320703.jpeg

Lenke til kommentar

Takk, hyggelig å høre.

Vi har jobbet i helgen selv om ikke bloggen har blitt oppdatert. Lørdag kjørte vi boss til den store gullmedaljen, monterte kledning på den søre delen av takopplettet og gipset lydveggen i nabodelen.

Gårsdagen gikk dessverre med på overtid på jobben, så jeg fikk ikke vært med igår.

Planen framover nå er å gipse lydveggen på vår side, gjøre ferdig takopplettet, så er det snart klart for det elektriske. :fun:

Lenke til kommentar

Da var lydveggen skrudd til i nabodelen.

I vår del har vi isolert ferdig, skrudd på første lag med gips i andre etasje og begynt på andre lag. For det veltrente øye, kan en se at gipsen er montert liggende i trappegangen, det er fordi da slipper en en langsgående skjøt/sparkelkant gjennom hele trappehullet.

324445.jpeg

324447.jpeg

324449.jpeg

Lenke til kommentar

Da var akkurat helgens økter over, en stund siden jeg har postet her nå.

Siden sist har vi platet hele lydveggen på vår side med to lag gips og skrudd den til rammen.

Vi har kledd fronten av takopplettet og pusset pipen, ferdig med den i dag, men var mye vann, så blir spennende å se i morgen hvordan det har gått, ble litt for vått for å ta bilder idag. Pipen står pakket inn i plast, så i teorien skal det holde.

Vi har også foret ut gavlveggen i tredje etasje, montert diffusjonssperren og spikerslag.

Et lite utsiktsbilde fra taket på slutten der.

Edit: Ser at jeg ikke har tatt bilde av fronten av takopplettet etter kledningen er kommet på, glemte også å si at vi har kledd sørveggen av takopplettet.

327756.jpeg

327758.jpeg

327759.jpeg

327760.jpeg

327761.jpeg

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Glemte å skrive i går, men så har ikke vi gjort så mye i dag, så da blir det en kombopost.

I dag har vi montert limtredragere på loftet for å støtte opp takstolene, taksteinen kommer i morgen. Har dessverre ikke tatt noe bilde av dette.

I går lektet vi ut gavlveggen i tredje etasje, isolerte ene veggen på takutstikket og begynte på diffusjonssperren i taket.

329940.jpeg

329941.jpeg

329941.jpeg

Som sagt så kommer taksteinen i morgen og vi håper på godvær i helgen slik at vi får lagt den. Ellers går det rykter om at snekkerne kommer tilbake på mandag, så da blir det sus i serken.

Lenke til kommentar

Hoi!

Isolerte ytterveggene og taket i andre etasje i går, la takstein på idag. :) Ble ikke helt ferdig med ytterveggene i andre etasje pga tomt for isolasjon, men det har vi hentet nå, så vi får se i morgen.

332050.jpeg

332052.jpeg

Fått sikringsskapet vårt.

(Forresten, hvis noen skulle finne ut at det er en god ide å raide hele huset etter verktøy eller utstyr, så ligger det ikke i huset. :ph34r: )

332055.jpeg

332057.jpeg

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...