Amberlamps Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hvor mange meter ca. er huset i lengde og bredde? Det så veldig bredt ut. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 Det er ca 10m bredt og ca 15m langt. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Ikke så mye å skrive hjem om for tiden. Min far og svoger jobber på gavlveggen på deres side, mens jeg flytter stein. Det har vi gjort i dag og i går. I den anledning vil jeg herved kåre vinneren av årets beste verktøy og treningsapparat 2008: Grafsen. (Eller krafse, som det tydeligvis heter.) Den er rett og slett genial. Og jeg har vondt i musklene. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 haha, kjekk liten ting det der ja. Har hatt mine timer med den, har hatt mine blemmer, blod svette og nesten tårer etter den. Men det må jo gjøres det og. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Vi bruker sånn mye på jobben vi å. Kjekk den. Super til å hakke opp der jorda er hard, få løs steiner som ligger køddent til, skyve og måke grus sånn at det ser helt plettfritt ut etterpå. Også gir den deg ekte tømmerhoggermuskler og skjegg! Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Tja, spørs med musklene. Skjegget var der fra før, så den er grei. Vi nærmer oss iallfall noe, kommer en entreprenør på mandag for å sprenge de største steinene. Skal grave det mest mulig rent til han kommer. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 I dag har grafsen fått fred. Stillas ned på fra ene veggen, opp på forsiden. Snekkerne har vært her idag, så veggen på motsatt side av vår, er ferdig foruten nedstikk fra takrenne, de er begynt på vår side. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 20. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2008 Da var dagens økt over. Været har vært så som så med vind, regn og hagl, men heldigvis mest opphold. Vi begynte med å tette rundt bjelkene til terrassen. Vi har begynt på kledningen i front som gjorde at vi fikk tatt med oss "kassettene" på terrassen. De måtte på sammen med et beslag som skal være under altandøren. Blir tøft når østveggen er ferdig. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 22. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2008 Da var isolasjonen ankommet! Et par timer senere. Isolasjon for vegger og tak på plass. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Et par bilder for å illustrere hvordan snekkerne ligger an. De har gjort en del på den søre gavlveggen og litt i fronten. Begynner å ta form. Edit: God jul forresten! Endret 23. desember 2008 av Billy Bob Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Skal si du er flink å dokumentere Er spent på hvordan det blir inne i huset Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Hvorfor i alle dager har du et lite "utbygg" på siden av huset? (Det første bildet) Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Hvorfor ikke? Liker du ikke karnappen? Edit: Vi har forresten gjort noe i dag også. Klemt på plass vindtetting under vinduene i takopplettet. Ble spikret på plass diverse etter at jeg tok bildet, så er ikke et bilde av det ferdige produktet. Ellers tok vi på et belegg som skal gjøre at vannet renner ned på sutaket istedenfor ned langs gipsen og inn i skjøten. Hentet ellers en god del mer kledning. Endret 23. desember 2008 av Billy Bob Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 (endret) Hvorfor ikke? Liker du ikke karnappen? Desverre ikke Det er jo selvfølgelig litt stilig inni, men det bryter liksom linjene på en måte. Ser man på gamle hus med karnapper idag ser det ikke særlig fint ut. Men nå fikk jeg bare sett litt av den da, så det ser kanskje bedre ut fra en annen vinkel Endret 23. desember 2008 av DSG Lenke til kommentar
te_hestad Skrevet 23. desember 2008 Del Skrevet 23. desember 2008 Jeg synes ikke det gjør noe på akkurat hustypen Billy Bob bygger, for det blir en temmelig svær flate på gavlveggen. Og da er det igrunnen fint at det bryter! Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 23. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2008 For å si det sånn, min søster og svoger har mindre vinduer på den veggen der, på den veggen passet det iallfall veldig godt med en karnapp, ellers hadde det blitt en sabla stor låvevegg. Jeg synes det er fint, men har tidligere irritert meg over hvor lite nyttig det er. Blir mest for pynten sin del spør du meg. Nå skal det sies at huset var tegnet slik når vi valgte det, så dette er ikke noe vi har valgt eller valgt bort. Jeg synes iallfall det blir veldig bra og fint, som te_hestad sier, det blir fint at det bryter. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Tid for bildeorgie igjen. I går og i dag har vi laget ferdig kisten i fronten, inklusiv rør ut på terrasse til lys og høyttalere. Litt småfiks ordnet opp i på gavlveggen vår og kledd ferdig veggen på baksiden. Begynner nok på kisten bak i morgen. Tar tid å ta opp og ned stillas gitt. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 I dag har vi jobbet med kisten på baksiden og vi har "klemt" rundt to vinduer i front i tredje etasje på grunn av trykktesten vi skal ha i morgen. Et lite stemningsbilde. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Da var trykktesten unnagjort. Meget spennende å være med på, det blir satt trykk på huset for å teste hvor tett huset er. Når en åpnet et vindu eller en dør, var det et enormt sug inn huset. Vi gikk rundt og kjente på steder hvor det kunne trekke inn luft og tettet de. Nå har jeg ikke knuseroen på forskrifter og regler, men slik tror jeg at det er: Etter dagens forskrifter, skal et hus være så tett at det forekommer opp til fire luftutskiftninger per time. Etter forskriftene som kommer i august 2009, blir kravet på 2,5 luftutskiftninger per time. Som en ser på pc-en, ligger nå huset på ca 1,8-1,9 luftutskiftninger per time. Endret 30. desember 2008 av Billy Bob Lenke til kommentar
War Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hvordan bestiller man en slik test? Hva koster det? Har sett andre løsninger med å fyre opp huset og stå utenfor med thermokamera og se hvor varmen går ut osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg