Billy Bob Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 For oss som går og venter, skjer det ikke så altfor fort. Men tusler og går. Dagens gjøremål var å ordne et vannrør på det gamle huset og kappe vekk gamle kabler. Både røret og kablene er ikke lenger i bruk, men greit å få kablene vekk og røret plugget. Fikk ikke tatt bilde etter utført gjøremål, men hvis en later som en ser kappede kabler, så er en der. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 *brrr..* Sannelig fikk vi gjort noe idag også. Pipene ble murt slik at de kommer over taket, så forhåpentligvis blir taket sånn noenlunde tett snart. Snekkerne har vært der i dag, duken og sutaksplater er kommet på ca 60% av taket. Ellers er vi begynt på fundamentet til muren til det gamle huset. Entreprenøren har gravd ut og planert, så det er klinkende klart for oss. Håper å få tatt noen bilder i morgen. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 1. november 2008 Forfatter Del Skrevet 1. november 2008 Så, en liten bildeorgie. Først et stemningsbilde fra hvor min arbeidsplass har vært når vi har støpt pipen, jeg er betongansvarlig. Her er pipen kommet over sutaket. Som begynner å nærme seg ferdig. Her kommer Velux-vinduet på badet 3.etg. To bilder av huset forfra, vet ikke hvorfor jeg tok de, ble bare så imponert. Så over til det gamle huset. Det var en del vann som kom fra nabotomten, så vi har begynt på et nytt prosjekt drenering. Vi legger ut rør for å få vannet ut i elven. Kom ikke så langt i dag, men fikk iallfall gravd en slags grøft. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 2. november 2008 Forfatter Del Skrevet 2. november 2008 Oppdatering for dagens gjøremål: I dag har vi gravd videre på grøftene våre. Dette ble bra etterhvert og vi la ned dreneringsrør, type fire stk som ender i elven som går langs tomten. Etter dette laget vi ferdig forskalingen til sokkelen til garasjen. Til slutt la vi i armeringsjern slik at det er klart for støping i morgen. Ble dårlig med bilder av siste delen av økten ettersom mørket kommer tidligere og tidligere. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 I dag kom betongen og vi har fått den på plass. (Alt er ikke strøket ut da bildene ble tatt, men betongen blir strøket utover og vatret av.) Ellers ser det ut som snekkerne har konsentrert seg om takopplettet i dag. Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 3. november 2008 Del Skrevet 3. november 2008 Innom her og kikker hver gang det er blitt gjort en oppdatering. Artig å følge med! Utrolig hvor fort det faktisk går å få det ferdig utvendig. Vi venter på byggesøknaden i disse dager, men som med alt annet byråkratisk tar det tid. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 3. november 2008 Forfatter Del Skrevet 3. november 2008 Lykke til, som jeg kanskje har nevnt tidligere, gikk det ca ett år før vi fikk grønt lys fra kommunen. Så dere får ha lykke til! Det er nok det inne som tar tid ja, men blir herlig å få det tett slik at vi får tørket det ut. Takk forresten, godt å høre at folk synes det er artig å følge med. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Da var dagens økt over. Vi har i dag begynt på murene/garasjen ved gamlehuset. Fundamentet var stivnet, så vi har demontert forskalingen. Når den var borte, begynte vi å stable forskalingsblokker, samme type som de vi har brukt tidligere. Kom et lite stykke avgårde, får ta noen bilder i dagslys i morgen. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 Veldig spennende tråd! For oss aspirerende boligbyggere (om noen år når man er ferdigutdannet og har jobbet nok til å få råd) så er dette nyttig lesing. Lykke til videre! Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Takk takk, det var litt av tanken, å kunne vise til andre hvordan det er å bygge hus, lurte selv på dette for en del år siden. Dagens gjøremål har vært å pusle litt i området mellom garasjen og den muren vi laget for en stund siden. Vi har støpt fast de nederste elementene ettersom disse blir ganske utsatt når vi får beting til resten av muren/garasjen. Ellers har snekkerne gipset ferdig vår side, det ser iallfall ut som det. Velux-vinduer er kommet på plass i taket. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Lenge siden sist, så her kommer en bildesamling av dimensjoner. Snekkerne har begynt på kledningen, så nå begynner det å ligne på noe. Ellers har de satt inn vinduene. Vi holder på med murene/garasjen til det gamle huset. Utrolig mye vann der, så måtte lage en dreneringsgrøft i dag. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Hoi! Helgens gjøremål ble oppdatert på lørdag ja, men på søndag støpte vi pipen ferdig. Har ikke tatt bilde av den, men den dukker nok opp igjen, den er iallfall komplett utenom beslag på toppen. De to siste dagene har vi holdt på med gulvet i første etasje. Vi har ryddet ut og kostet, noe som tok mer tid enn forventet. Måtte skrape vekk alle ujevnheter og diverse rusk. Idag la vi isopor ned, Sundolitt 10cm. Ellers et bilde som viser at unge lovende ikke tenkte helt gjennom hvilket sikringsskap han skulle ha. Eller, til mitt forsvar, det ble vel egentlig bare støpt i sommer, og da var skapet tegnet inn i veggen. Jeg skal ha et gulvstående skap, så da måtte jeg hakke ut rør og kobber ut fra veggen. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 I dag har vi lagt ned diffusjonssperren (les: et lag med plast) og et nytt lag med 10cm isopor. Begynner å ligne på noe nå. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Wow, dette går jo fort. Gleder meg virkelig til å se det blir ferdig. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Vi også, logisk nok. Blir fri i dag og kanskje i morgen, men vi håper å få lagt varmekablene i helgen. Jeg har iallfall fått de, så alt er klart for å pepre underetasjen med gulvvarme, syv stk totalt. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Gulvvarme er herlig. Vi har det i alle rom her, fantastisk behagelig. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Spør du meg, er det den beste varmen. Vi skal ha det i samtlige rom i grunnetasjen, kjenner det i magen når det er snakk om gulv som er på grunnivå uten varme i gulvet. Angående varme, en kjapp oversikt over mine meninger: Gulvvarme: Som tidligere nevnt, toppers. Vannbåren varme: Lite/ingen erfaring, var en del rot med det på et bygg jeg var på mtp lekkasjer. Panelovner: Lett å montere, men siden dette er en "ekstern" varmekilde, ser jeg litt negativt på den, lett å komme borti den, rive den ned. Varmepumpe: Blir jo litt dobbeltmoral å like denne, ettersom denne ihvertfall tar plass både her og der. Men når en hører på alt det positive om varmepumper, så tror jeg dette er gode greier. Gir iallfall en fin varme. Vi skal ha en i mellometasjen. Elflex/takvarme: Denne type varme synes jeg er den mest absurde. En er kald på beina, pluss at når varmen kommer ovenifra, fikk iallfall jeg vondt i hodet. Huff. Flyttbar oljeovn: Denne føler jeg alltid står i veien. Nødløsning? Noen påstår at de ødelegger parkettgulv om de står på samme plassen over lenger tid. Vedovn: En utrolig herlig varme som gir god stemning og en god følelse. Det ble vel nettopp påstått at dette er den reneste formen for oppvarming. Ulempen er vel at en ikke kan "programmere" en vedovn til å være varm når en f.eks kommer hjem fra arbeid. Hvis jeg har glemt noen, så er de kanskje ikke så vanlige? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Flott oppsummering av ulike varmetyper der ja. Og vi kan konkludere med at gulvvarme er best. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Skal dere kun ha gulvvarme? Her har vi gulvvarme, peis og panelovner. Men hva med noe slikt? Designer-ovn Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Den var faktisk ikke så verst den for å være en panelovn. Det blir gulvvarme i alle rommene i nederste etasje og på badet i tredje etasje. Vært snakket om varmekabler på kjøkkenet og på toalettet i andre etasje, men dette er vel ikke avklart ennå. Det blir varmepumpe i stuen og ingen varme på de vanlige rommene oppe. Huset skal være såpass godt isolert at forhåpentligvis skal holde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg