Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig

Anbefalte innlegg

I dag har vi montert innmat i garderobeskapene, hentet ting og tang og montert lys under overskapene.

Merk en ting, dere som skal bygge noe lignende, denne garderoben er laget på ikea.no sin hjemmeside. Der kan en plassere skuffene nett som en vil. Det stemmer ikke med virkeligheten, iallfall ikke som jeg ser. Hengslene på dørene bygger så mye ut at skuffene kommer i konflinkt med de. Men det ordnet nå seg i vårt tilfelle, hadde vært kjipt om vi kun hadde hatt skuffer.

Første seksjonen.

460443.jpeg

Hjørneseksjonen. Her er det litt tynt ennå, men vi lurer på om supplere med en rad med skoholdere.

460448.jpeg

Seksjonen ved siden av.

460450.jpeg

Siste seksjon. Her måtte vi også ommøblere litt for ikke å komme i konflikt med hengslene.

460452.jpeg

Lys under overskapene. Vanskelig å få fram på bildet, men ganske greit lys i de. Husk å kjøpe med tilførselledning på Ikea, det følger ikke med. Ei heller skruer.

460453.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nok ikke teite 12v pærer, men 230v halogen om jeg ikke husker feil.

Edit: Må tygge den i meg, det er 12v pærer. Om de er så teite, får vi se med tiden.

De er teite! Har seks av dem på kjøkkenet mitt, og snart pælmer jeg hele dritten! Hadde de gamle som bygde litt mer og var styggere å se på før. De var gode som gull - bytett to pærer på tre år. De nye stinker, og på et halvår har fire pærer gått. I tillegg kan man ikke skjøte inn stikk uten å trekke egne tilførselskabler fra andre stikk igjen. på de gamle kunne man ta med hovedbryter og stikk som man ville innimellom på samme tilførsel.

(endelig i mine innlegg)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Ok, men jeg liker å tro at de er bra inntil det motsatte er bevist, har lite eller ingen erfaring med de, så vi får se etter en stund om jeg er enig med dere.

Har ikke fått gjort så mye i dag, første dag på jobb etter ferien og fikk verdens største nedtur da vi fikk beskjed om at tv-en som skulle komme idag, ikke kommer før tirsdag om en uke. Resultatet ble en trøstestrekk på sofaen etter jobb, som igjen resulterte i mindre tid å jobbe på. Men, anyway, idag har jeg montert lamper på badet i tredje etasje, toalettet i andre etasje og badet i første. Her fra første:

461073.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834

Nå har jeg lest igjennom hele tråden noe som resulterte i en våkenatt, gitt! ;)

Mektig imponert over arbeidet dere har gjort, både resultat og fremdrift. Og fra ei jentes (kvinnes?) perspektiv må jeg få lov til å uttrykke min elsk over garderoberommet! Fabelaktig herlig med plass! Og kjøkkenet er så lekkert! Jeg skal absolutt ha noe lignende den dagen jeg selv skal investere i kjøkken. Overskapene er rett og slett nydelige!

Gratulerer med fortreffelig arbeid, gleder meg til å se siste finish :)

Lenke til kommentar

Nå var det så mye fine ord at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. :)

Takk for kommentaren om badet nede, vi er veldig glad i det, blir perfekt med speilene og det innflisede badekaret. Det blir gjerne ørlite dyrt i forhold til andre rom, men det er vel bare det rommet vi har flesket til. Flisene er billig iallfall. ;)

Flisene er forsåvidt grei å ta og føle på, men er som tidligere sagt ikke helt ferdig. De må dyprenses, fargebehandles og "vokses". Vi har bestemt oss for å ta det når alt er på plass.

Vi håper jo snart at det ser ut som et hjem og at vi koser oss her, så blir vel bare bedre og bedre. Er ennå noen vegger som er vel nakne, men det skal vi se på.

At bloggen fører til sene nattetimer og smugtitting på jobben er veldig fint å høre. :) Jeg har, som tidligere nevnt, et ønske om at folk skal ha noe å følge med på samtidig som kanskje fange opp noen tips om hva som er lurt og ikke lurt. Håper også at folk har sett hvordan et hus faktisk bygges.

Når det kommer til de rommene som blir nevnt fra en jentes perspektiv, er vel de så bra fordi de er innredet av en jente. Kjøkkenet var opprinnelig mye mindre, men ble forstørret og innredet av fruen i huset. Garderoben er også bestemt av henne. Jeg har selvfølgelig fått viljen min noen steder, men så lenge ting ikke har plaget meg, har jeg nikket og smilt. ;)

Er ikke så altfor mye som har skjedd i det siste, går i rydding og dilling, pluss kanskje litt sosialt samvær som belønning for en lang byggeperiode. Men har nå gjort noe som er artig, iallfall fra en gutts perspektiv. ;)

I går kom tv-en til kjellerstuen og anlegget til stuen. Vi gikk vekk fra projektoren, vi fikk rett og slett lyst på en tv der i stedet og når prisene var ganske like, ble det sånn. Men det er iallfall mulig å montere det en gang i tiden.

Alt er kjøpt på komplett.no, veggfestet var veldig greit å montere. Det er hengt opp med to franske treskruer og to Molly-plugger.

463628.jpeg

Med tiden kommer det en kanalbit fra tv-en og til stereobenken, som også kommer med tiden.

Ellers satt vi på plass anlegget i stuen. Gikk veldig greit å trekke til høyttalerne på veggen ettersom jeg hadde lagt tau i rørene.

463629.jpeg

463630.jpeg

Høyttalerne på veggen ble dessverre ikke så diskre som jeg håpet på, men det er iallfall oppe fra gulvet.

I helgen håper vi å få montert dusjdørene og håndtakene på garderobeskapene. Vi gikk fra veggen i glassbyggerstein av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar

Takk for fine ord igjen.

Angående høyden, har vi nå diskutert det i to-tre dager. Den er kanskje i høyeste laget når en sitter i en eventuell sofa, men sett fra pokerbordet er den optimal.

En annen ting, hvis den skulle vært vesentlig lavere, vil jeg påstå at hele vitsen med vegghengt tv forsvinner, den kunne jo like godt stått i en tv-reol om ville hatt den i senter 1m høyde.

Så konklusjonen er: Ja, jeg kan belite meg på at den kan virke unaturlig høy, men til vårt bruk er den perfekt per idag. :)

(Kunne ikke blitt mye bedre enn igår når vi spilte poker med godfilmen Convoy på i bakgrunnen. For meg iallfall. ;) )

Lenke til kommentar

Er de 12v pærene som er i spottene du har på G4 sokkel? stikk en tur innom Ultraleds de koster litt, men du sparer det fort inn siden de forbruker så lite og varer så lenge. Har gjort dette selv i arbeidsammenheng og mtp at en campingvogn kan ha så mye som 27 10w halogen spotter så sier det seg selv at det er en del å hente både i forbruk og vedlikeholdsutgifter.

Et lite tips alså.

Ikke at det er min sak, men veggkontakten på badet er ikke IP44 sertifisert. Dog et fint bad, litt sånn 60 talls retro feel. :)

Lenke til kommentar

Takk for tipset, selv om jeg vil først se hvor fort disse pærene ryker. Om det finnes leverandører av noe lignende i Norge, er jo det interessant.

Tenker du på badet i første etasje? Spørsmålet er jo om det er krav om at det er IP44 med tanke på at den er sone 3.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke særlig interessert i å krangle på det heller ettersom jeg ikke har svart belte i forskriftene.

Slik jeg husker, er det 120 cm fra dusjhode og 60 var blandebatteri på vask. Stikken er mer enn 120 cm fra dusjhode og mer enn 60 cm både fra badekar og fra blandebatter i på vask og badekar, så jeg mener at stikken kan være som den er.

Lenke til kommentar

I dag har vi montert dørhåndtak på garderobeskapene.

464950.jpeg

Ettersom det ble for lite med to "skosamlere", har vi montert en til i hjørneskapet.

464951.jpeg

Har også montert antenneuttak, så er det bare til å bestille en Canal Digital-mann på besøk. Her fra det ene gjesterommet.

464954.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...