Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig

Anbefalte innlegg

Takk. :)

De er ganske matte og rue nå, men de skal behandles. Først skal de renses, så er det en fargeforsterker som skal på, så skal det et slags belegg over for at alt mulig ikke skal trekke inn i steinene, det er jo faktisk stein og ikke flis som vi kjenner de med keramikk og et lag på toppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg skal slutte å skrive at vi er hovedsaklig i nabodelen, blir litt repetering her. Uansett, vi er mest der slik at de blir ferdig og kan flytte inn.

Måtte ta et utsiktsbilde idag, steike fint vær i dag.

421896.jpeg

Fliseleggeren har fuget flisene i dag, spennende å se når det tørker.

421898.jpeg

Vi har lagt ned flisene på vaskeromsgulvet, samme fliser som i bodet som henger sammen med vaskerommet.

421900.jpeg

Kunne sikkert gjort mer idag, men det fine været lokket oss ut i båten. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag har vi vært på Ikea, så bestiller mest sannsynlig kjøkkenet i morgen, har kontrollmålt i dag for å få nøyaktig skjærte benkeplater. Ser ut som hele herligheten kommer på rundt 76 store, inklusiv benkeplate og hvitevarer. Kjipe var at det var 4-5 ukers leveringstid på benkeplaten og "karusellen" inne i hjørneskapene.

Lenke til kommentar
I dag har vi vært på Ikea, så bestiller mest sannsynlig kjøkkenet i morgen, har kontrollmålt i dag for å få nøyaktig skjærte benkeplater. Ser ut som hele herligheten kommer på rundt 76 store, inklusiv benkeplate og hvitevarer. Kjipe var at det var 4-5 ukers leveringstid på benkeplaten og "karusellen" inne i hjørneskapene.

Med hvitevarer regner jeg med?

Lenke til kommentar

;)

Edit: For å svare litt mer utfyllende. Benkeplaten er i heltre eik, side-by-side kjøleskap med ismaskin, oppvaskmaskin, induksjonplatetopp, ventilator, integrert komfyr og mikrobølgeovn.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

;)

Edit: For å svare litt mer utfyllende. Benkeplaten er i heltre eik, side-by-side kjøleskap med ismaskin, oppvaskmaskin, induksjonplatetopp, ventilator, integrert komfyr og mikrobølgeovn.

Jøss, vil si du fikk ganske mye for pengene der! Vi betalte nesten 100k uten hvitevarer og benkeplaten er i laminat!

Lenke til kommentar

Ikea vettu, tviler på at en finner noe billigere med mindre leverandøren som jeg ikke husker navnet på som reklamerer mye nå, er billigere.

Vi er veldig fornøyd, iallfall nå. Vi får se når det er montert og tatt i bruk. Tviler på at vi blir skuffet.

Lenke til kommentar

IKEA er fine greier. Dere fikk mye for pengene der må jeg si! Vær bare obs på at benkeplata i eik fort kan bli stygg. Stål og vann (en våt kniv f.eks.) lager svarte merker som må slipes vekk. Men eik er fint, helt klart.

Lenke til kommentar

Vi har fjerna den ene benkeskiva vår i eik på grunn av fæle merker etter en kjele, men knipsa dette her for å vise hvordan det blir. Her står det kjeleunderlegg i smijern som farger av. Merkene går ikke vekk uten å slipe. Har også en knivblokk i eik, men vi er nøye med at knivene er helt tørre før vi setter de på plass så denne har klart seg. Bare dere er nøye med at kjeler og sånt er tørre før dere setter de ned skal det ikke være så stort problem.

resized_juni024.jpg

(fjerner bildet om du ikke vil ha det i tråden)

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest gjennom hele tråden. Imponert over hva dere har fått til. Vi drømmer om å bygge, men djeez så mange valg man må gjennom. :ohmy: Kjenner jeg blir helt svett bare av å lese her. ;)

Har dere tenkt noe på uteområdet? Skal dere ha en platt ute? (Verandaen så litt liten ut.... (?) )

Beklager om du har svart på det før, men det var en laaang tråd så ble en del skumlesing. ;)

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. :)

Jupp, det er enormt mange valg. Dørvridere, farger, gulv, takstein, type oppvaskmaskin, elektro, rørlegger osv osv. Overraskende mange valg spør du meg, så godt tips til de som skal bygge: Forbered deg på at det blir tusen veikryss før dere er endelig i mål.

Det stemmer, terrassen er ikke så altfor stor. Vi planlegger å grave rent området på baksiden og lage en terrasseplatting der bak. Det er ganske fint og lunt der bak. Ellers har vi tomtens fellesområde på 100-150kvm som skal plantes gress på og forhåpentligvis med tiden, bli en koselig plass. Vi er nok ikke tildelt de grønneste fingrene, så blir minimalt med hage.

I dag har vi hatt en fin økt med tanke på vår del av huset. (Den andre delen er tilnærmet innflyttingsklar nå.)

Tidligere i uken har vi sparklet andre og tredje etasje, så idag har vi pusset veggene i andre etasje. Deretter malte vi.

Stuen

431627.jpeg

431628.jpeg

Kjøkken

431629.jpeg

431630.jpeg

Lilledo

431632.jpeg

Jeg har koblet stikkontakter, brytere, termostat og spotter. Har montert spottene, som jeg forsåvidt ikke vet helt hva jeg syns om. Sånn går det når en trodde en visste hvordan produktet ser ut. Får håpe det blir bedre med lys på.

431634.jpeg

Vi har også begynt på trinn 1 av behandlingen på marmorflisene på badet i første etasje, dyprensen. Vanskelig å se at de trenger rens, men det kommer virkelig skitt av de, så må tydeligvis til. :) Når de er ferdig renset, skal de behandles med et fargeforsterkende stoff, for så å få en beskyttende hinne på til slutt.

Lenke til kommentar

Vi har også begynt på trinn 1 av behandlingen på marmorflisene på badet i første etasje, dyprensen. Vanskelig å se at de trenger rens, men det kommer virkelig skitt av de, så må tydeligvis til. :) Når de er ferdig renset, skal de behandles med et fargeforsterkende stoff, for så å få en beskyttende hinne på til slutt.

Rensen er noe av det viktigste du gjør. mange slurver her men da får du dårlig resultat etter topfinish.

Marmor er jo i prinsippet kalk, og rensen skal gjøre at alt kalk støv og evnt fugeslør som sitter på steinen forsvinner.

Pass på at flisene er helt tørre mellom behandlings delene. FØLG BRUKSANVISNINGEN BAK PÅ FLASKEN!!

Mange slurver når de behandler og det er veldig kjedelig å gå på med voksfjerner ett par ganger får så å gjøre hele prosessen en gang til.

Lenke til kommentar

Vi har nå renset alle flisene en gang, men har blitt enig om at vi venter til badet er helt ferdig, for så å gjøre hele prosessen om igjen.

På søndag tok vi oss fri, men har jobbet til de sene nattetimer i de siste dagene. Jeg har koblet ferdig spottene i garderoben, og vil si at resultatet ble veldig mye bedre når det kom lys på. Begynner å like spottene. :)

434956.jpeg

Vi har malt strøk nummer to i stuen, på kjøkkenet, på kontoret, på lilledoen og i gangen. Dermed var det klart for å legge gulv, så vi har lagt parkett i stuen, på kjøkkenet, på kontoret og i gangen. Vi har også lagt parkett på ene gjesterommet i tredje etasje. Der er det ikke malt ettersom maleren er på ferie, så vi legger først gulvet, dekker det til, for så å male.

434966.jpeg

434968.jpeg

434969.jpeg

434970.jpeg

Fliseleggeren har lagt membran på badet i tredje etasje.

434973.jpeg

Vi har kjøpt fliser til gulvet på lilledoen.

434974.jpeg

Ellers har jeg fått meg et "nytt" kjøleskap til pokerrommet! Alternativet var at det ble kastet og det kan jo vi ikke ha noe av. Har prøvd å skifte både lysrør og tennere, dessverre uten hell, men så lenge det er kaldt nok, får vi heller klare oss uten lys. :)

434976.jpeg

Vi jobber forresten såpass mye pga det er kommet inn en deadline for første gang, iallfall som jeg kommer på. Snekkerne kommer tilbake 6. juli og da må alle vegger og gulv være ferdig.

Edit: Kom på at jeg måtte finne ut av hva Ox er og det fant jeg her. :)

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

På fredag koblet jeg og en kollega stikkontakter i stuen og borret ut hull til spottene på badet nede.

På lørdag var dessverre ikke effektiviteten så stor ettersom det ble inntatt alkohol fredagen, så det ble med kobling av diverse elektrisk.

I dag har vi målt ut spotter ved hjelp av de tidligere nevnte magnetene. Grei patent egentlig, fant ut hvor spotten skulle være og slo en laser over for å få de dønn på linje. Har ellers rigget til stillas i trappehullet for en sikrere montasje av spotter i taket og sparkling av vegger.

Magneter og laser i stue.

436804.jpeg

Magneter på kjøkken.

436805.jpeg

Spotter i trappehull.

436807.jpeg

Ellers har flislegger lagt flisene på gulvet på badet i tredje etasje, men har glemt å ta bilde av det.

Edit: Jo, det var jo det jeg skulle skrive! Nå som jeg har begynt å koble datapunktene rundt om i rommene, lurer jeg på om noen har en idè om hvordan jeg skal utføre det i skapet, eller med andre ord, en bedre idè enn min egen. ;)

Jeg har dessverre ikke plass til noe patchepanel, så det jeg ser for meg, er å sette på RJ45-plugger på hver kabelende, men synes at virker ørlite hobbyaktig. Et alternativ som er midt mellom patchepanel og plugger rett på kabelen?

Ellers sendte jeg mail til BKK her om dagen ettersom jeg vil ha de som leverandør av bredbånd. Fikk beskjed at de ikke leverte til nybygg. Vel spesielt, men de om det. De foreslo at jeg bestilte fasttelefon av Telenor, for så å bestille av de, noe jeg synes er tungvindt. Utdrag av mail i spoiler.

Hei

Det er hyggelig å høre at du ønsker å bli bredbåndskunde igjen, men vi leverer dessverre ikke lenger bredbånd til helt nye boliger. Dette uavhengig av om kontakten er koblet opp eller ikke, men er begrunnet i at boligen da ikke ligger inne ii bestillinssystemet vi er koblet opp mot. Tidligere ble da jobben med å finne linjen tatt manuellt, men dette har vi beklageligvis måtte slutte med.

Å legge boliger inn i dette systemet er det Telenor som må gjøre, så vi anbefaler derfor eiere av nye boliger (eller boliger hvor telefonlinjen aldri har vært i bruk før generelt) å kontakte Telenor. Tilbakemeldingen vi har fått fra kunder er at det ofte er enklest om man bestiller fasttelefon fra Telenor på linjen (de har leveringsplikt på fasttelefon til boliger), og når telefonen er koblet opp bestille bredbånd hos ønsket leverandør.

Mvh. BKK Kundeservice

Når dette ordner seg en gang, noen som har noen tips om hvilken bredbåndsleverandør som er å anbefale nå for en som ikke trenger en middels linje, ikke den tregeste, men ikke den heftigste heller?

Edit2: Har nå sendt denne mailen til Telenor.

Sender sikkert mail til feil sted, men temmelig vanskelig å finne riktig sted.

Vi holder på å bygge hus og har trekt tilførselen for telelinjen selv. Da Sønnico kom for å koble denne, koblet de den i skapet langs veien, men kom seg ikke inn i huset siden det var låst. Da jeg ringte de, sa de at ettersom vi har gjort jobben selv og de ikke kom seg inn, anså de saken som stengt. De anbefalte meg å få bredbåndsleverandøren til å koble på innsiden av huset når vi bestilte dette.

Jeg kontaktet dermed BKK for å bestille, men de ville ikke levere til et nybygg pga at vi ikke var i bestillingssystemet. De anbefalte at vi bestilte fasttelefon av dere i Telenor, for så å bestille bredbånd hos de.

Da lurer jeg litt på hva vi skal gjøre? Vi er dessverre ikke interessert i fasttelefon.

Mvh Rune

(+ litt installasjonsaddresser)

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...