Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig

Anbefalte innlegg

Da var dagens økt over, har malt andre strøk i kjellerstuen i dag. Er ikke all verden å ta bilde av, så bruk fantasien. ;)

I går ble det gjort litt her og der. Ettersom årstiden gjør at det ikke lenger er noe vits å ha "styrkedrikken" utendørs, har jeg gått til innkjøp av en kjølebag pluss påfyll.

408991.jpeg

Jeg ryddet litt opp rundt sikringskapet, slik blir løsningen, ikke verdens kuleste, men slik blir det. Kunne laget Dymo-tags på rørene og flotte greier, men gjerne litt overkill, så ble MacGyver-tape. :)

408992.jpeg

Ettersom det var kamp om de hvite 30x60 flisene på Right Price Tiles, kjøpte vi 30 kvm av en 20x20 flis på en lokalbutikk for 59,- for kvadrat. De er helt enkle og hvite, men en anelse bølgete. Hadde ikke gjort noe om de var uten bølgene, men det er jo på et vaskerom, så det får gå.

408996.jpeg

Vi flikket rundt boksen som tidligere ble nevnt og fuget i hjørnene.

408998.jpeg

409004.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg har kommentert her nå, men har fulgt med i smyg. Ser veldig bra ut nå. Huset utvendig ble veldig bra. Men må si jeg blir litt svimmel av det sikringsskapet...Skjønner at jeg må spørre deg om litt tips når vi kommer så langt.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. :)

Jeg kan sikkert bistå med generelle tips, men det finnes boligelektrikere som har svart belte i akkurat dette som kan svare bedre enn meg. Men jeg kan iallfall dele mine erfaringer.

Glemte å nevne at telelinjen er koblet til i sentralen nede i veien, men ikke i skapet, så de kommer vel tilbake en dag og kobler.

Lenke til kommentar

Da var det helg. :)

På onsdag kjørte jeg fliser til den store gullmedaljen, hentet 10x10 marmorfliser.

410822.jpeg

Blir spennende å se hvordan det blir med de flisene som har "naturlige skader".

Etterpå malte jeg andre strøket på garderoben, så nå er det rommet ferdig.

I går malte jeg første strøk i boden.

410823.jpeg

Ellers er det blitt sparklet i andre og tredje etasje. I dag har vi fuget hjørnene i boden og jobbet litt i nabodelen.

Vi har fått tilbud om en svart boddør som er ørlite defekt, men så lite at en må se etter for å finne det, vi går mest sannsynlig for det. Her i hvitt:

Andrehvit-133px-1.jpg

Har bestilt parkett, skal hente den i morgen, var tilbud i dag, så har bestilt for kjellerstue, garderobe, stue, kjøkken, kontor, ganger og soverom. Eikeparkett, 165,- for kvadraten. :)

Vil forresten benytte anledningen til å tipse tilhengere av boligblogger av bjaraas sin boligblogg her på forumet.

Lenke til kommentar

Det kommer til å bli 21 kurser.

Nei, vi har ikke bestilt kjøkken ennå, men det er rett rundt hjørnet. Vi har bestemt oss for Ikea sitt hvite og høyglans-kjøkken. Vi har en tegning i Ikea-format, kan prøve å legge den ut i kveld. Kort fortalt, et frittstående dobbelt kjøleskap, liggende overskap og et høyskap med komfyr og mikro, platetopp for seg selv.

Lenke til kommentar
Det kommer til å bli 21 kurser.

Nei, vi har ikke bestilt kjøkken ennå, men det er rett rundt hjørnet. Vi har bestemt oss for Ikea sitt hvite og høyglans-kjøkken. Vi har en tegning i Ikea-format, kan prøve å legge den ut i kveld. Kort fortalt, et frittstående dobbelt kjøleskap, liggende overskap og et høyskap med komfyr og mikro, platetopp for seg selv.

Kjøleskap med isbit-maskin? Prøv å legg ut tegning ja! Litt morro å se på slike ting :p

Endret av DSG
Lenke til kommentar

Jupp, vi går for ismaskinversjonen. Ser at det er noen som har isdispenser, de ser jo like ut, så hvis noen har fagbrev i kjøleskap må de gjerne fortelle meg forskjellen mellom de forskjellige typene.

413524.jpeg

I går og i dag har vi vært i nabodelen, men snek meg til å montere noen stikkontakter i går, måtte ha en liten glede i hverdagen. ;)

413526.jpeg

Lenke til kommentar

Smart med ovnen opp i høyden!

Bare husk å få en skikkelig rørlegger til å legge opp kjøleskapet ditt. Alle jeg vet om som har et slikt kjøleskap har hatt lekasje. Kan fort bli dyrt. Sett det gjerne på en slags "boks" under som holder på vannet om uhellet oppstår.

Lenke til kommentar

Rørleggeren lager et uttak for vann i skapet ved siden av. Der kobler vi til kjøleskapet selv, så hvis noe går gale, er det vel oss det står på. Må høre med noen før jeg gjør det slik at det blir skikkelig.

Jeg liker løsningen med ovnen veldig godt, ser gjerne litt rart ut kun med det ene høyskapet, men måtte til for at jeg skulle få viljen min med ovn og mikro i høyden.

Lenke til kommentar
Rørleggeren lager et uttak for vann i skapet ved siden av. Der kobler vi til kjøleskapet selv, så hvis noe går gale, er det vel oss det står på. Må høre med noen før jeg gjør det slik at det blir skikkelig.

Jeg liker løsningen med ovnen veldig godt, ser gjerne litt rart ut kun med det ene høyskapet, men måtte til for at jeg skulle få viljen min med ovn og mikro i høyden.

Hva med å kle inn kjøleskapet da?

Lenke til kommentar

siden du er elektriker, får jeg spørre om hvorfor du har gått for helt standard Elko stikk og ikke noe litt finere når du først får matriell billigt?

Du kan jo snakke med produsenter, har hørt at eneklte gir gratis til elektriskere som bygger til seg selv... som reklame til seg selv på en måte...

Endret av Footy
Lenke til kommentar

Vi har bestemt oss for det de kaller et tvillingskap, så blir nok ikke et innebygget skap.

Når det kommer til lekkasjer, har vi hørt om det og er redd for det ja. Rørleggeren redder sin rygg med å sette et uttak på den måten han gjør, da er grensesnittet klart.

Tenkte på å kanskje lage en kasse av blikk eller lignende, selv om det kanskje ikke hjelper så altfor mye hvis det først går skikkelig gale.

Lenke til kommentar

Hva slags koketopp blir det? Jeg har vært helt innstilt på induksjon sjøl, men testa det hos en kompis i går. Det bråkte jo som et uvær! Negativt synes jeg. Ser helt klart fordelene med raske oppkok og energisparing, men har gått litt i tenkeboksen for å prøve å finne ut om det er verdt merkostnaden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...