Billy Bob Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Takk skal du ha. Som tidligere nevnt, så er tråden litt for min egen del og litt for de eventuelle lesernes del. Før jeg startet å bygge, letet jeg selv etter lignende tråder uten hell. Liker å tro at jeg ikke er den eneste som er overrasket over hvor mye som faktisk må gjøres for å bygge et hus. Jeg visste at det ikke var simsalabim, så sto huset der, men det er en grunn for at et hus koster sine kroner målt i arbeidstimer og materiell. Endelig er snekkeren på plass og vi fikk skryt for bra utført isolering og god rydding. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Snekkeren er på plass og det betyr plast og gips på veggene! Her fra kjellerstuen. Snekkeren plater den ene siden av innerveggene, så idag har vi isolert de innerveggene som var platet på en side. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Plasten og gipsen gir det virkelig sånn...det er faktisk et hus vi holder på med her følelse Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 I know. Glemte å ta bilder idag, men snekkerne har platet videre i første etasje. De fikk et lass med materialer idag, så gikk litt tid til det. Trappehullet, garderoben og gangen er tilnærmet ferdig. Kjellerstuen har to vegger igjen å plate, i tillegg til vaskerom og bad. De har også satt inn skyvedørskassettene mellom bod og vaskerom og mellom kjøkken og gang i andre etasje. Vi har isolert de veggene som de platet i går og teipet opp alle kabler i spotboksene i andre etasje, samt de som har falt ned igjen i første etasje. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Skal vi se her.. Blir litt av hvert i dag, vanskelig å ta gode bilder som dekker det som er gjort. Snekkeren har platet videre og vi har isolert etterhvert som han har platet. Per i dag er han ferdig med garderobe, vindfang, gang, kjellerstue og bod. Han har platet taket i vindfanget og i kjellerstuen. Jeg har fått på plass sikringsskapet, var litt mindre enn jeg trodde gitt. Er litt skeptisk til hvordan jeg skal få alle rørene inn, hørte rykter om en elektriker som hadde samme problem, han kjøpte et likt skap til. Skapet på plass: Vindfang Kjellerstue En liten snutt av tredje etasje. En liten snutt av første etasje. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Sikringskap? Nei nei, det der er jo et serverskap, tror du må ha bestilt feil Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Jeg vet ikke helt hva jeg har sett for meg, men trodde virkelig skapet var større. Øverst kommer jo jordingslist og rekkeklemmer, så kommer målerfeltet, så kommer fire rader med sikringer og diverse, for så et lite, om ikke altfor lite, svakstrømsfelt i bunn. Ruter og modem samt batteripakke e.l. for brannalarm, kan bli trangt. Og jeg som trodde at jeg hadde stort nok skap. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 det skapet hadde jeg "skrota" for et større med en gang. kan hende du får alt inn nå, men du kommer til å banne stygt om evnt. skal ha inn noe mer i etterkant Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Å skrote det er vel uaktuelt. Med tanke på utbygging, er det god plass til flere sikringer, noe som forsåvidt skal være unødvendig. Med tanke på svakstrøm, så kan jeg kanskje belite meg. Men blir nok det skapet der, så får jeg heller banne senere. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Budsjettet som slår til? den leksa der har jeg gjort, invester heller i det som trenges enn å satse på att det går bra. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Di fleste hus har jo et skap som er langt mindre. Bare og ta deg god tid, planlegg føring inn i skapet, og slikt så skal det gå bra tipper jeg.. Morsomste er netopp begynnt synes jeg. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Budsjett og budsjett. Som Stian sier, mange hus har et mindre skap, og jeg tror dette er mer enn stort nok for vårt bruk. Å sette opp to identiske skap ved siden av hverandre kun for å få inn rørene, blir kanskje vel overkill. Spør du meg. Jeg tror det blir et bra resultat ved å gjøre dette skikkelig. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 24. april 2009 Forfatter Del Skrevet 24. april 2009 Ble dårlig med jobbing forrige helg grunnet et utdrikningslag. I det siste har vi isolert innerveggene etterhvert som de har platet. Vi har også laget til slik at det blir en fin kasse over sikringsskapet. Ellers er snekkeren ferdig å plate vegger og tak i første etasje, er vel ca halvveis i andre etasje. Lurte på å ta noen bilder, men vanskelig å få hele rommet med og bilder av en vegg her og et tak her, blir muligens kjedelig i lengden. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Når en ser på den, imponerende, mengden plastrør som går ned til sikringsskapet ditt; Er dette normalt, eller er det, som du har skrevet tidligere, et resultat av din hang til å legge ut nesten litt for mye av det gode? Jeg mener, om jeg skal bygge et ferdighus fra f.eks mesterhus, vil de legge ut like mye rør? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Han har uvanlig mange rør ja, men det er bedre å ha for mange enn for få, fremtiden vil alltid komme. Mesteparten av rørene hans er til nettverksuttak, hvis du bygger et ferdighus vil du få max 15 rør til diverse elektriske kurser, skal du ha noe mer må du bestille ekstra Lenke til kommentar
War Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hvor mange rør har du inn? Får angst av å se på bildene, iallefall da min tegning viser 362 rør inn fra hele huset. alt skal ikke i sikkringsskapet, men til div patchpanel før racks. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Når en ser på den, imponerende, mengden plastrør som går ned til sikringsskapet ditt; Er dette normalt, eller er det, som du har skrevet tidligere, et resultat av din hang til å legge ut nesten litt for mye av det gode? Jeg mener, om jeg skal bygge et ferdighus fra f.eks mesterhus, vil de legge ut like mye rør? Hva som er normalt, får være opp til andre å bedømme. Kan tenke meg det er 60-70 rør om jeg ikke husker feil, der det er fordelt 50/50% sterkstrøm og svakstrøm. Jeg kommer til å ha 21 kurser, noe som jeg mener en bør ha i en bolig på 190kvm. Når en bestiller en ferdigpakke, får en kun det mest nødvendige om en ikke spør etter annet. Om jeg ikke husker feil, hadde jeg fått rundt 60 punkter i huset om jeg ikke hadde gjort det selv, uten ekstra. Det kan jeg tenke meg hadde vært fordelt på ca 14 kurser. Telepunkt hadde nok kun vært ett eller to punkt. Hovedsaken for at jeg gjør dette her, er jo for jeg legger det opp etter hva jeg tror vi får behov for. Noe som gjør det enda enklere å klemme til når en først gjør det, er fordi jeg får det aldri billigere enn jeg får det nå. Skulle en elektriker gjort denne jobben, ville prisen blitt skyhøy, med tanke på at noen firmaer tar 1000-1500 per spot. Han har uvanlig mange rør ja, men det er bedre å ha for mange enn for få, fremtiden vil alltid komme. Mesteparten av rørene hans er til nettverksuttak, hvis du bygger et ferdighus vil du få max 15 rør til diverse elektriske kurser, skal du ha noe mer må du bestille ekstra Nå skal det sies at jeg f.eks har fire rør bare for en kurs, utelysene, ettersom det å sy den kursen sammen i huset, ville blitt mer omfattende enn ønskelig. Det skal også sies at jeg har et K20 rør til hver termostat for varmekablene i tilfelle styring av varmekablene senere. Hvor mange rør har du inn? Får angst av å se på bildene, iallefall da min tegning viser 362 rør inn fra hele huset.alt skal ikke i sikkringsskapet, men til div patchpanel før racks. Hvis du skal ha såpass mye rør, anbefaler jeg deg å planlegge dette nøye, ikke bare hvordan det elektriske ut, men hvordan rommet bygges. Se bare på mitt tilfelle der jeg ikke får plass til alle rørene i skapet. Tenk over hvilke skap du skal ha og hvordan du skal få rørene ned og inn i skapene på finest mulig måte. I helgen har vi sparklet til den store gullmedaljen, så første etasje er sparklet to ganger, så en gang til, så er det klart for maling. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Da var siste sparkellag på plass på skruehullene i garderoben, vindfang og kjellerstue. Det er litt igjen på skjøter og skruehull på de andre rommene. Her fra sparklingen her om dagen Spikerslag på kjøkkenet, de andre veggene har hele kryssfinerplater bak gipsen, men her måtte det gjøres slik for at veggen skulle bli jevn med skyvedøren. Taket i stuen er på plass Kjøkkenet Har også primet gulvet på vaskerommet så det er klart for flising. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 Snekkerne beveger seg framover, er snart ferdig å plate veggene i tredje etasje, begynner på taket etterpå. I det siste har vi sparklet i første etasje og isolert i tredje etasje, som forsåvidt ikke er så spennende. Men i går og i dag har vi laget gelender på terrassene og skrudd terrassebordene fast. Planen var egentlig et annet type rekkverk, men slik ble det. Synes det ble fint jeg. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 5. mai 2009 Del Skrevet 5. mai 2009 Kjempefint. Flinke dere er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg