Billy Bob Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Ikke så altfor mye å rapportere fra den siste tiden ettersom vi hovedsaklig har vært i nabodelen, men vi har da vært innom. - Slemmet deler av innsiden av grunnmuren, det som ikke ble gjort i sommer. - Pusset pipen i mellomste etasje og øverste etasje. - Snekkerene har såvidt begynt i vår del, så de har lektet taket i nederste etasje. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Vi jobber fremdeles i naboleiligheten, men nå er snekkerene kommet i gang hos oss. De har saget ut bjelkelaget i trappehullet. De har foret på veggene i første etasje. Jeg har laget spikerslag for rør som kommer fra yttervegg, slik at en får festet plasten rundt rørene. Snekkerne har satt opp skillevegger i første etasje. Spennende å se rominndelingen. Utrolig artig å se at det tar form nå. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Snekkerne har nå laget kasse for det vegghengte toalettet i nederste etasje. At kassen skulle gå langs hele veggen, var vårt valg, men vi tenkte selvfølgelig ikke på at den kommer midt i "speilområdet". Vi skal se om vi finner en annen løsning, eventuelt at kassen går ned der som speilet er, slik at vi får en slags hylle under speilet. Ellers noen bilder fra første etasje. I går fikk jeg jobbet hele kvelden i vår del og det var isolering av påforing på yttervegg i første etasje som sto på tapeten. Sånn noenlunde fornøyd med resultatet ettersom det var en del skjæring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Bruker du ikke Prefix-rør med PN i? Ser at du har 350 meter K-rør liggende, det må være tungt å gjøre dobbeltarbeid Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 En artig diskusjon det der, mange vil påstå at det er konservativt og tungvindt med rør og trekking av kabler, men: - Noen elektrikere blir automatisk litt "likegyldig" når de monterer Prefix, rørene blir lagt på alternative måter og en kan bare glemme å få trekt noe senere. Jada, en kan trekke med de ledningene som allerede ligger der, men allikevel, så synes jeg at vanlig gammeldags rørsetting gir et mer skikkelig resultat. - Prefiks leveres sikkert i mange forskjellige versjoner, men det er ikke alltid det passer med hva en skal ha i rørene. Skal en ha et rør med blå, brun, svart og jord, på noen få plasser, er det litt surt å kjøpe en hel pakke bare for to-tre strekk. Dobbelt arbeid, ja kanskje. Men tiden som brukes på det elektriske, blir utført av undertegnede, og den er gratis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg er på en måte enig, men Prefix er veldig greit å ha, spesielt når en har litt større hus og skal ha rør fra tavlen i kjelleren til et eller annet på loftet. Men men, alle har sin egen måte å gjøre ting på, det er noe jeg har lært Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Så lenge det er to elektrikere, er det to måter å utføre jobben på. Lange strekk kan være tung ja, men da må en utføre rørsettingen slik at det kan trekkes, om en trekkeboks må til, så la gå. I går skjedde det saker og ting gitt! Iallfall sett fra en elektriker sitt ståsted. Snekkerne skulle ta på plast i taket i tredje etasje, så da var det på tide å få opp spotboksene. Til venstre ser en den typen vi egentlige skulle bruke, SG sine spotbokser, men disse mente ikke firmaet som står ansvarlig for huset var gode nok, så vi har skaffet en ny type, som er ganske kjekke og garantert sikre med tanke på diffusjonssperren. (Det er kanskje nevnt tidligere, men tar det en gang til: Huset er et prøveprosjekt som skal bygges etter de kommende byggeforskriftene som spesielt nevner lufting og fuktsperrer.) Spotboksen kommer altså med bevegelig bein slik at den kan tilpasses bjelkelaget og kan plasseres uavhengig mellom bjelkelaget. Det følger med to typer deksler, et for nedlekting og et for plating rett på bjelkelaget. Rørene skal altså ikke over plasten, men inn i dekselet. Trafoen ligger oppi dette her, så senter spot blir ikke det samme som senter kasse. Akkurat dette var litt uvant for meg ettersom jeg aldri har montert disse boksene før. Spotkasser i soverom med takopplett, fire stk. Spotkasser på bad. Ser veldig tett ut, men det eneste som passet med tanke på bjelkelaget om det skulle se noenlunde greit ut. Spotkasser trappehull. Tanken var egentlig et takpunkt med hengelampe, men slik ble det. Skal bli festlig å skifte de pærene.. Spotkasser hovedsoverom. Spotkasser gjestesoverom og gang. Så idag har altså snekkerne fått på plasten og lektet skråtakene. Ble en lang post gitt, men men, folk får tåle litt grundig rapportering når det kommer til det elektriske. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Spotter i trapp er et mareritt ja. Det går alltid fint å sette opp spotkassene når tømmermennene har dekket til trappehullet, men når vi kommer senere og alt er ferdigmalt er det verre. Spesielt når man må ignorere alt man har lært om HMS for å komme til med stige og kreativitet. (Her om dagen stod jeg i en slik gardintrapp-stige-ting som man kan forlenge på ene siden, stigen stod på skrå ned trappa, jeg stod med en fot på stigen og støtta den andre foten på en stabel med bøker, mens venninna mi stod og holdt stigen slik at den ikke skulle skli nedover trappa ) Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 13. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2009 Er redd for at HMS blir urelevant akkurat når jeg skal montere de ja, kreativitet er relevant. Men så lenge en selv er trygg, skal det gå bra. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Haha, så jeg er ikke eneste elektrikeren som noen ganger risikerer liv og helse til tider. Lenke til kommentar
hYLeAPe Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Utrolig spennende med en slik annerledes worklog Spesielt når alt arbeideidet er gjennomført og vist fram på en så vannvittig bra måte Følger med på denne Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Takk takk. Angående "vist fram på en vanvittig bra måte", så vurderte jeg å lage en logg som forklarte hvordan vi gjorde alt, på samme måte som noen viser hvordan de modder kabinettene eller bilene, hvilket type verktøy, framgangsmåte osv osv, men er redd for at det hadde blitt vel grundig og slo det fra meg. Det får heller bli kun oppdateringer så ikke leserne skal drukne i informasjon. Ble en kort økt i dag, sto sent opp. Har ryddet i naboleiligheten ettersom de fleste som har vært der inne har rotet en del. Isolerte videre på ytterveggen i første etasje hos oss. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hvem er denne "naboen" solgt til noen? Fremmed? Hjelper han til? hvis nei, hvor mye mer må han betale vs deg da? osv. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Hele eiendommen, med eksisterende hus, ble kjøpt av min samboer, meg, min søster og min svoger. Min søster og svoger, med to barn, skal bo i naboleiligheten. Han er maler og gjør akkurat like mye arbeid som meg og min far. Eneste forskjellen blir vel nå når vi begynner å jobbe litt hver for oss, da blir det nok til at han jobber mest hos seg og vi jobber mest hos oss. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Har ryddet i naboleiligheten ettersom de fleste som har vært der inne har rotet en del. Håndtverkere som roter, er det sant? Jeg er (som du sikkert har forstått) elektrikker (vel, 17 dager igjen av læretiden), og jeg prøver å rydde så godt jeg kan. Jeg kan såklart rote, men jeg rydder oftest etter meg, noe som er enda viktigere når man er hjemme hos folk og utbedrer ting. Sjefen min derimot, type gammeldags og careless elektrikker, rydder ikke for fem flate øre. Spaserer rett inn på sko (fulle av snø!) på et lekkert gulv kunden har betalt over 100.000 for. Gå foran med et godt eksempel? Høh! Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Alle som jobber i et hus, roter. Spørsmålet er bare hvordan en rydder, om en gjør det underveis, slutten av dagen eller i slutten uken. Når noen ikke gjør det i det hele tatt, blir det fort rotete og lite trivelig. Jobbet i nabodelen i dag, så lite å rapportere. Ryktene tilsier at snekkerne er snart ferdig hos oss, tidlig i kommende uke, og da er det grønt lys for det artige. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Pipa ble bra Ser helt fantastisk ut. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Takk skal du ha. Vi brukte hjørner som kan minne om gipshjørner, det funket fint. Jeg er litt usikker på om pipen skal være som den er, har lyst til å få en enda jevnere overflate og muligens male den hvit. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Ikke noe jobbing i vår del i dag heller, men snekkerne har nå holdt på litt med rammer og diverse lekting i tredje etasje. Edit: Må jo presisere at bildet fra andre etasje, er kommende nerdebule/nettpokergrindeplass/kontor. Endret 16. februar 2009 av Billy Bob Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Lenge siden sist nå. Har hovedsaklig holdt på i nabodelen, men har såvidt begynt inne hos oss. Legger ut noen bilder etter at resten av stenderene er kommet på plass i tredje etasje, kan forsåvidt se rominndelingen nå. Har montert spotkasser i første og andre etasje, men det kommer det bilder av snarest. Begynner vel på boksing og rørsetting etter det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg