Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål om VGS, norsk, div fag

Anbefalte innlegg

Hei!

Sikkert mange topics om dette fra før av, men orker ikke å lete igjennom mange poster.

Det jeg lurer på er om Norsken er en stor forandring fra ungdomskolen. Er det sånn at man sitter på data'n på skolen og skriver et eventyr, essay, kåseri, fortelling, leserbrev som man gjorde på ungdomskolen?? Hvordan er det for dere som allerede går der?

Hvordan blir naturfag, samfunnsfag? Er det STOR (da mener jeg veldig stor) forandring det også. Er det sånn at det er kjempe vanskelig å få 5'ern?

På forhånd takker jeg for svar!

Zuv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er forskjellig avhengig om du tar almenn eller yrkes fag vil jeg tro.

For jeg hadde yrkes fag og da var det ofte bare lek og tull i alle almenn fagene følte jeg.

Følte at jeg bare ble dummere og dummere for hver dag på skolen fordi jeg ikke fikk lært noe.

Men har du almenn så skal du lære en del ny matte og sånt, norsken er nok veldig mye det samme for det er jo fortsatt norsk faget, så du må skrive stiler og lese bøker.

Samfunnsfag er om verdens historie,Norge eller europa veldig ofte.

Spørs om du forstår ting lett eller bruker mye tid på og lese om du får 5ern, også avhengig om du er villig til og jobbe for den. Noen lærere er strengere enn andre og noen gir ut 5ere som sukkertøy kanskje mens andre krever mye arbeid av deg.

Møt opp til timen, ta notater, følg med på hva lærern sier og les til oppgaver så er du ivertfall på veldig god vei.

Lenke til kommentar

Haha...takk for hyggelig svar donnei! :)

Jeg leste til prøver for å si det sånn en del ganger to dager før, men ikke noe mer enn det for å få 5 og 6 i de muntlige fagene. Skal ta almenn her ja.

Men som du sa så går du på yrkes fag. Driver dere å skriver eventyr eller bare "chiller'n" i timen. Hvordan er det for dere på almenn??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vi skrev en del eventyr og sånt ja fortelling og det man pleide og gjøre på ungdomskolen.

De fleste jeg kjente gikk almenn og de hadde det mye strengere hvor de hadde mye de skulle lese og mye de skulle gjøre. De hadde også lekser noe som ikke var så vanlig følte jeg for yrkes fag.

Vil anbefale deg og lese mer enn 1-2 dager før en prøve for da lurer du bare deg selv egentlig. Du klarer prøven kanskje men det betyr ikke at du har lært noe som helst.

Alle kan få 5 og 6 men det trengs noe helt annet og huske tingene. Kortids hukomelse er bra det men langtids hukomelse er bedre.

PS: Det er donnie eller helst donnieakalefty ikke donnei.

Lenke til kommentar

Eller....jeg fulgte med nøye i timen og kunne stoffet mer en godt nok. Men ville ha 6'rn så derfor jeg leste ekstra to dager før, selv om jeg har lest stoffet fra før. Gjort sånn før, og husker stoffet enda. Ikke kanskje at det har noe å si.

OT: Men det er da ufattelig merkelig at man skal skrive eventyr og det på videregående. Trodde det var mye mer sakprosa enn skjønnlitt. ????? Men hva lærer du på vgs i norsken? Er det mye sånn Ibsen, Kielland, Lie, og bjørnson.?? Orker ikke så mye av det nå!!

Takker for svar....greit å forberede seg litt. :)

Zuv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Er egentlig litt forskjellig du går igjennom alt du kan tenke deg sakprosa enn skjønnlittratur og Ibsen, Kielland, Lie, og bjørnson.

Er så mye rart du går igjennom og så mange bøker du skal lese at det halve kunne vært nok noen ganger. Men høres ut som du har klart det ganske greit til nå så vis du fortsetter sånn så burde det gå ganske greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja er nok det, ble ferdig i sommer tok almenn påbygging som privatist etter jeg hadde tatt IKT utdannelse. Fant ut at jeg ville drive med noe konsulent arbeid innenfor data.

Bare og spørre lærerne på skolen om du trenger hjelp det er jo derfor de er der så.

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...