Gå til innhold

Erfaringer med Olympus E-510

Anbefalte innlegg

Hvordan vil et e-510 fungere på "amatør action" bilder, f. eks ta med seg på en fotballkamp i ny og ne, ta bilder av hunden i fart og kanskje noen skibilder i påsken?

Noen som har eksempelbilder på dette, tatt med overnevnte kamera?

Hva vil det ellers ha å si for meg i praksis at det er kun 3 af punkter? (Jeg antar at det ikke har en døyt å si for en nybegynner)

Hvordan er prisnivået på ekstra linser o.l til olympus, i forhold til andre merker?

Jeg leste også i guiden her på forumet, der det står:

"Treg AF i lite lys" --> Hva menes med tregt? Som et kompaktkamera?

Endret av askaget
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt en god del bilder innendørs og ute i dårlig lys av ting i bevegelse.

Eksempler: http://picasaweb.google.com/heltpropell/Testbilder

Modellflybildene er tatt med kit-tele'n på full zoom, som jeg synes gir mye for pengene.

De to andre er tatt med 14-54mm, men kitobjektivet vil nok neppe skille seg spesielt fra dette. Merk at

Generelt er jeg godt fornøyd med AF på E510. Jeg bør vel nevne at jeg tar forholdsvis lite actionbilder, men synes ikke jeg bommer mye mer enn forventet på de jeg faktisk tar.

Angående antall fokuspunkter; jeg velger nesten alltid å kun bruke det midterste allikevel, så antallet er ikke viktig for meg.

Prisnivå; Det er ikke ille i det hele tatt, tatt i betraktning den gode kvaliteten på de rimeligste objektivene. Kjøper du kamera for første gang, kan jeg vanskelig komme på noen grunn til IKKE å velge ett av kittene. Jeg kjøpte dobbeltkittet (14-45 + 40-150mm) og har ikke angret på det, selv om jeg etterhvert byttet ut normalzoomen.

-dagauss

OBS: Ser og husker nå at modellflybildene er tatt med forgjengeren, E500. Argumentasjonen forblir såklart den samme, det er jo 2 ganske like kamera.

Lenke til kommentar

Mange som tar fine actionbilder med Olympus E-510. God fototeknikk er viktigere enn god fototeknologi..

Og ja, autofokus blir litt småtreig i halvmørket. Omtrent i samme klasse som kompaktkameraer. Det mest irriterende er at blitz'en blinker kjapt fem-ti ganger for å finne fokus. Det skjer ikke med en ekstern blitz montert, men det er altså ganske irriterende.

Lenke til kommentar

Har sammenliknet litt med andre kamera i denne klassen, og har ikke merket noen forskjell i negativ retning.

Et godt tips er uansett at AF er raskest ved store blenderåpninger. Hvis det er mulig å bruke det uten at det går på bekostning av ønsket dybdeskarphet, da. Det er ikke vanskelig å fremprovosere focus hunt ved å strupe igjen blenderen forbi f/8 i halvmørke uten bruk av hjelpelampe-stroben, men hva kan man egentlig forvente?

Olympus sin 14-54mm har en del bedre lysstyrke enn standardobjektivet (i tillegg til andre kvaliteter), og det er den jeg baserer mine erfaringer på. (Koster ca 4000,- i Norge, eller 3000,- etter fortolling fra USA)

Lenke til kommentar
Et godt tips er uansett at AF er raskest ved store blenderåpninger. Hvis det er mulig å bruke det uten at det går på bekostning av ønsket dybdeskarphet, da. Det er ikke vanskelig å fremprovosere focus hunt ved å strupe igjen blenderen forbi f/8 i halvmørke uten bruk av hjelpelampe-stroben, men hva kan man egentlig forvente?

Dette er ikke helt riktig. Kameraet fokuserer alltid mens blenderen er helt åpen. Det som derimot kan ha litt å si er hvor skarpt objektivet er på helt åpen blender, og hvor stor blenderen er.

Så, om det ene objektivet er f/5.6 og det andre er f/2, så kan du forvente at f/2-objektivet fokuserer bedre i mørket enn f/5.6-objektivet.

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig. Kameraet fokuserer alltid mens blenderen er helt åpen. Det som derimot kan ha litt å si er hvor skarpt objektivet er på helt åpen blender, og hvor stor blenderen er.

Så, om det ene objektivet er f/5.6 og det andre er f/2, så kan du forvente at f/2-objektivet fokuserer bedre i mørket enn f/5.6-objektivet.

Bedre og bedre.. det vil fokusere i mindre lys, men et 12-60 på E-3 er milevidt raskere - selv i dårlig lys - enn et 50/2 i dårlig lys. 50/2 er et macroobjektiv. Men har et par sportsbilder tatt i innendørshall med 50/2 og E-400(!) jeg er ganske happy med. 14-35/2 SWD blir noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hadde vel vært kjekt å holde denne tråden åpen som en generell erfaringstråd om E-510. Jeg får selv dette dumpende i posten enten i dag eller i morgen. Og etter gode erfaringer med E-500, så setter jeg forventningene litt høyere på dette og kommer sikkert med noen kommentarer om dette neste uke. Droppet å kjøpe meg E-520 grunnet økonomien. :)

Lenke til kommentar
Vil dere si at det er "verdt" å oppgradere fra min gammle Tanks E-300 til 510 evt 520. Begynner å bli lysten på ett nytt leketøy:-)

Tja. Jeg gikk fra E-300 til E-510 for et år siden. Det er mye fine knapper å trykke på, og IS'en fungerer bra. Bildekvaliteten er også merkbart bedre på ISO800 og ISO1600 dersom dette teller noe for deg. Søkeren er derimot omtrent den samme.

E-520 skal visstnok ha renere bilder på ISO 100-400 (det er litt støy på disse på E-510. kremt), renere bilder på ISO 800-1600 også, og støtte for trådløse blitser. Og ellers er det vel ikke så mye mer relevant som er utbedret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...