Gå til innhold

Swift blir første Fusion-prosessor


Anbefalte innlegg

Hmm, kan faktisk se for meg at vi kommer til å få et skille I cpu markedet etter hvert :

 

*Low budget, ca 4870 ytelse og 2 cpu kerner (tipper ca Core 2 duo 2.8Ghz ytelse pr kjerne).

*High budget, ca 4870 ytelse og 4+ cpu kjerner sannsynligvis 2.8Ghz kjerner her også.

 

Det som er interesant er at nå kan man snart ha en platform der man har som basis ytelsen til 4870 og man kjapt øke ytelsen ved å komme med ekstra skjermkort noe som vil øke ytelsen ganske bra og sannsynligvis gjøre systemet enkelt oppgraderbart til high end for en relativ lav sum.

 

Ser ut som en bra taktikk fra Amd, tipper at de kan ta tilbake mye av markedet fra Intel om de markedsfører seg riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke slike chiper bli rimelig varme? Med tanke på at CPU og GPU er de brikkene som trenger mest kjøling i en pc i dag, må det da bli rimelig hett når man kombinerer dette?

Vi har prosessorer som utvikler noen få watt i dag. Det samme gjelder grafikkbrikker. Hvor mye varme brikken vil produsere avhenger av spenninger og hastigheter. Siden den skal passe i bærbar-segmentet regner jeg med det kommer varianter med 25 og 35 watt (som er de to vanligste tallene for AMD-prosessorer for bærbare)

 

Klart. Men jeg regner med de vil prøve å lage noe som kan konkurrere mot intel? Selv om det ikke er snakk om high-end, så regner jeg med de vil prøve å lage noe som er noen lunde up to date i alle fall. Helt klart at de vil satse på "bærbararkitektur og spenninger/hastigheter", men synes likevell det er spennende å se hva de får ut av en kombibrikke som ikke skal trekke mer strøm enn det en "bærbarcpu" (store prosessorer, ikke atom osv) gjør pr. i dag.

Lenke til kommentar
Ser ut som en bra taktikk fra Amd, tipper at de kan ta tilbake mye av markedet fra Intel om de markedsfører seg riktig.

 

Så var det den markedsføringsbiten da.

 

Hvor mange bærbare maskiner finner man basert på Puma plattformen deres i nettbutikkene i dag? Det er jammen ikke mange!

 

På tross av at samtlige nettsteder som har testet dem er meget imponert over ytelse i forhold til prissegmentet den er myntet på.

 

Det er dette Intel er meget gode på, se bare hvor mye blest Atom har fått i forhold. (Ja, jeg vet Atom og Puma ikke kan sammenliknes direkte, men her er det markedsføringen jeg sikter til).

På denne måten pumper Intel ut "dårligere" produkter (pris/ytelse/markedssegment), mens AMD sitter i bakevja. Igjen.

 

Jeg tror det samme vil skje med Fusion.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg Simen1

 

Jeg forstår ikke at en Fusion kan få 20% bedre ytelse og dette er ene og alene pga. at man mister hele minnearkitekturen(som er ekstremt effektiv) man har lagt opp på dagens dedikerte skjermkort.

 

Man kunne fått 20% bedre GPGPU ytelse kanskje, men ikke 20% bedre grafikkytelse.

 

Dette du sier her er jeg også helt med på. Og da snakker vi en del lavere grafikkytelse med den type minnebåndbredde som også skal deles med alt annet som foregår.

Jeg tror derimot at det kan stemme at den blir basert på RV800 og at antallet shadere og hastigheter vil tilpasses tilgjengelig minnebåndbredde. Siden det er snakk om 2009/2010 så tror jeg vi kan regne med to minnekanaler med DDR3-1333 SODIMM og dermed ~21 GB/s. Det tror jeg passer bra sammen med Phenom X2 på ~2,5 GHz og 64 shadere på ~600 MHz.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan GDDR brukes som vanlig DDR? Isåfall ville det vært genialt og delt RAMen mellom CPU og GPU - 4 GB GDDR5, ala 4870X2 GDDR5'en, bare to ganger. Svinrask RAM, masse RAM, strømsparende RAM. Tror ikke det blir noe særlig dyrt mtp man slipper å ha RAM til både CPU og GPU, men også mtp at det er år 2009 og GDDR5 sikker har falt en del i pris.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Kan GDDR brukes som vanlig DDR? Isåfall ville det vært genialt og delt RAMen mellom CPU og GPU - 4 GB GDDR5, ala 4870X2 GDDR5'en, bare to ganger. Svinrask RAM, masse RAM, strømsparende RAM. Tror ikke det blir noe særlig dyrt mtp man slipper å ha RAM til både CPU og GPU, men også mtp at det er år 2009 og GDDR5 sikker har falt en del i pris.

 

Det blir nok ikke noe slikt, blir nok DDR3 som også deles mellom oppgavene til CPU/GPUen....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har mye mer tro på denne ja, spesielt hvis grafikkytelsen faktisk er bedre enn HD 4870 fra dag 1.

Det har aldri vært snakk om bedre ytelse en HD4870

 

Grafikken i fusion skal basere seg på en low-end brikke... Tatt fra kilden til HW.no sin artikkel:

A few more quarters of development time gave AMD time to continue working on a low-end RV800-based core to be integrated with Fusion.

 

Slik arkitekturen ser ut i dag med at GPU må dele minne sammen med dual core CPU så vil ytelsen ikke være i nærheten av noe HD48x0 produkt.

Vi snakker tross alt om 2 stk. DDR3 kanaler på til sammen 128-bit i beste fall.

 

Men dette vil selvsagt bli bra på en low-end PC, sammenlignet med dagens integrerte Intel chipset... :)

Lenke til kommentar
Har mye mer tro på denne ja, spesielt hvis grafikkytelsen faktisk er bedre enn HD 4870 fra dag 1.

Det har aldri vært snakk om bedre ytelse en HD4870

 

Grafikken i fusion skal basere seg på en low-end brikke... Tatt fra kilden til HW.no sin artikkel:

A few more quarters of development time gave AMD time to continue working on a low-end RV800-based core to be integrated with Fusion.

 

Slik arkitekturen ser ut i dag med at GPU må dele minne sammen med dual core CPU så vil ytelsen ikke være i nærheten av noe HD48x0 produkt.

Vi snakker tross alt om 2 stk. DDR3 kanaler på til sammen 128-bit i beste fall.

 

Men dette vil selvsagt bli bra på en low-end PC, sammenlignet med dagens integrerte Intel chipset... :)

*kremt* Ifølge ryktene skal Swift gi opptil 20 prosent bedre grafikkytelse ytelse enn RV770, som vi finner i dagens Radeon HD 4870. *kremt*

Lenke til kommentar
*kremt* Ifølge ryktene skal Swift gi opptil 20 prosent bedre grafikkytelse ytelse enn RV770, som vi finner i dagens Radeon HD 4870. *kremt*

Tviler STERKT!

To DDR3 kanlerer har en peak bandwidth på rundt 24GB/s og en bredde på 128-bit. Dette skal også deles med en to CPU kjerner.

 

RV770 har opp til 115 GB/s båndbredde på en 256-bit bus. At Swift får bedre ytelse med så liten båndbredde er bortimot teoretisk umulig.

 

20% bedre ytelse enn RV710 høres riktig ut.

Lenke til kommentar
*kremt* Ifølge ryktene skal Swift gi opptil 20 prosent bedre grafikkytelse ytelse enn RV770, som vi finner i dagens Radeon HD 4870. *kremt*

Tviler STERKT!

To DDR3 kanlerer har en peak bandwidth på rundt 24GB/s og en bredde på 128-bit. Dette skal også deles med en to CPU kjerner.

 

RV770 har opp til 115 GB/s båndbredde på en 256-bit bus. At Swift får bedre ytelse med så liten båndbredde er bortimot teoretisk umulig.

 

20% bedre ytelse enn RV710 høres riktig ut.

 

Tror nok du har rett her ja :

 

Swift

 

* The plan was later changed to bring the first product of Fusion (codenamed Swift [13]),

* Based on the codenamed Stars CPU cores (K10 architecture) made on 45 nm process instead of Bulldozer and Bobcat cores

* Aimed at notebook market

* Native CPU die with a GPU core on the same package [14], implementing Socket FS1, with two variants [10]:

o White Swift: Single CPU core [14]

o Black Swift: Dual CPU core [14]

* Support for DDR3 [14]

* Incorporation of full DirectX-compliant GPU core(s): RV710-level, codenamed Kong [15]

o Unified Shaders architecture

o UVD technology for hardware video decoding

o ATI Hybrid Graphics Techonlogy: PowerXpress and Hybrid CrossFire X [14]

o TDP: 5-8 W (load), 0.6-0.8 W (idle) [15]

* Codenamed Onion, new interconnect [15]

* Codenamed Garlic, new memory interface for reduced memory reading latencies of the GPU [15]

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det er sant.

Men at man får gpu integrert på cpu er utvilsomt en fordel for de fleste notebooks da man slipper å ha flere "soner" som må kjøles med vifter og som dermed øker både effektforbruket og minsker batteritiden.

 

Det som behøves nå er ikke bedre ytelse på notebooks men langt lavere effektforbruk (ytelsen på skjermkortene er vel oppe i gf 8800 ytelse nå på high end fronten) noe som vil muligjøre langt lengre brukstid på farta. Synnes selv at de fleste notebooks er en spøk når man kan kun forvente seg ca 1 -3 timers bruk.

Lenke til kommentar
*kremt* Ifølge ryktene skal Swift gi opptil 20 prosent bedre grafikkytelse ytelse enn RV770, som vi finner i dagens Radeon HD 4870. *kremt*

Tviler STERKT!

To DDR3 kanlerer har en peak bandwidth på rundt 24GB/s og en bredde på 128-bit. Dette skal også deles med en to CPU kjerner.

 

RV770 har opp til 115 GB/s båndbredde på en 256-bit bus. At Swift får bedre ytelse med så liten båndbredde er bortimot teoretisk umulig.

 

20% bedre ytelse enn RV710 høres riktig ut.

Det der er sitert rett ut av artikkelen, du som mente at det ikke var nevnt... :roll:

Lenke til kommentar
Det der er sitert rett ut av artikkelen, du som mente at det ikke var nevnt... :roll:

Da anbefaler jeg deg å lese en gang til.

 

Både HW.no og Sweclockers skriver at Fusion blir raskere enn RV770, begge har en artikkel fra TG Daily som "hovedekilde", der er det ikke nevnt.

http://www.tgdaily.com/content/view/38703/135

 

A few more quarters of development time gave AMD time to continue working on a low-end RV800-based core to be integrated with Fusion

 

Som jeg har prøvd og forklare i de foregående postene så skal det ikke mye til for å se at det er praktisk talt umulig å få bedre ytelse med denne "Shrike" brikken enn med en RV770. Det er rett og slett ikke båndbredde nok tilgjengelig.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...