Gå til innhold

Ny gaming PC, ca 10-11k

Anbefalte innlegg

Har tatt utgangspunkt i kompletts PC-pakketilbud (AoC) og kommet fram til dette:

Antec Nine Hundred sort miditower,

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS,

MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2,

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Kingston USB 2.0 multikortleser,

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN,

XFX GeForce 9800GTX 760M 512MB BLACK,

Samsung 22" LCD Syncmaster 2253BW,

Creative SB X-Fi XtremeGamer

Ser det greit ut, eller er det noe jeg bør styre unna/bytte ut?

Eller ville folk heller gått for amentios/netshops (evt. andre?) tilbud? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg ville nok bygd pc-en selv fra bunnen av.

X48 hovedkort

4870 eller 4870x2 skjermkort når det slippes denne måneden

Mist 600watt strømforsyning

4 gb OCZ minne

Kjøpt en av de nye 45 nm Quad cpu-ene så har man masse kraft til og gjøre forskjellige oppgaver på en gang.

Samtidig kanskje godt for en Benq G2400W skjerm når den bare koster 300 kr mer og er 24 tommer.

Droppet lydkorte for det ekke noe vits de lydkort som følger med pc-en er ofte bra nok har jeg merket. Har selv et X-fi extremegamer lydkort og hadde et audigy 2ZS kort kanke si overgangen til X-fi var verdt de 1000 kr det kosta den gangen og heller ikke nå når lydkortet på hovedkortet er bra nok. 7.1 og alt liksom.

Lenke til kommentar

Har vurdert å bygge selv, men vil det lønne seg totalt sett med tanke på at fraktutgiftene vil bli større om jeg bestiller fra flere leverandører?

Kan være enig i at ekstra lydkort kan droppes. Bruker 2 vanlige høyttalere/headset og er ingen lydfreak, så klarer meg greit uten de ekstra utgiftene.

Har lest meg litt opp på 4870x2 og det ser rått ut, men prisen som antydes (rundt 3500) er litt avskrekkende. Da er kanskje 4870 et bedre alternativ?

Hvordan ville du gjort med kjøling? Har i utgangspunktet ikke tenkt å klokke.

Minne - er det DDR3 ala denne du sikter til?

Endret av ApolloC
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er det jo en god PC, men Donnie har noen gode poenger.

1: Dropp lydkort. Det som er på hovedkortet er mer enn godt nok.

2: ATI HD4870. Hovedkortet støtter (tror eg) Crossfire, men ihvertfall ikkje SLI. Kjøper du HD4870 kan du kjøpe ett hvilket som helst ATI skjermkort senere og kjøre de i Crossfire.

Pengene du sparer på å droppe lydkort og billigere skjermkort bør absolutt legges i en større skjerm :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kjøling vis du ikke skal klokke er en helt vanlig kjøler greit nok. Da tenker jeg at du ikke bruker viften som følger med men kjøper en helt vanlig grei kjøler til et par hundre.

Personlig har jeg en Thermalright ultra extreme 120 med 2 vifter. Jeg hakke pc-en overklokket men bare glad i ro og kalde pc deler.

Det kan jo bli dyrere vis du skal bruke 3 nettbutikker men vis du sjekker i prisguiden for eksempel over prisene på hva du ønsker så får du fort opp forskjellige priser og kanskje 1 sted er mye billigere enn et annet så du kan spare litt om du kjøper fra mange steder.

Det jeg pleier og gjøre er og sjekke et par nettbutikker så jeg finner varene jeg ønsker så går jeg til hardware.no sin prisguide og finner ut hvor det er billigst og handle det.

ja 3500 er litt mye kanskje for et skjermkort vis du venter 1-2 uker etter at kortet har komt ut så vill mange nettbutikker sloss om prisene og da kan de fort droppe til under 3000 kanskje dette skjedde ivertfall med 3870x2 når det ble sluppet.

Jeg tenkte mer på vanlig DDR2 ram siden prisene er så lave på det og du får ikke så mye ut av DDR3 enda at det er verdt prisen føler jeg. Du får 4 gb med ram på 800 mhz for kanskje 600 eller mindre.

Disse ram brikkene har jeg og de jeg tenkte på, de er utrolig bra fungerte fint til overklokking også. Måtte finne ut hva den nye pc-en var god for skjønner du.

Har den til vanlig på standard innstillingene er mer enn nok for meg.

OCZ DDR2 4096MB Gold

Lenke til kommentar

Har laget en handlevogn i prisguiden, men ser at prisen blir veldig høy. Med fraktkostnader og 650 kr for minne kommer det fort opp i 12-13k inkl. skjerm. Det blir litt i meste laget for lommeboken min. Er det mulig å spare inn noen kroner her og der?

(Har valgt en 22" skjerm fra Samsung, da jeg ikke trenger større og er veldig svak for designet til Samsung.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det du gjør da er og gå til Netshop.no og så bytter du ut de få delene som ikke fins i handlevognen din og så kjøper du alt derfra, da sparer du frakt utgifter og du får det billig fordet.

Du kan gå for en billigere Quad cpu du kan velge den på 2,5 ghz til 1 875,- hos netshop.no

Da sparer du et par hundrelapper og vis du da bytter ut delene som ikke fantes i handlevognen med deler som fins hos netshop i samme prisklasse så du alt fra et og samme sted.

Noe som er og anbefale vis det blir noe problem så kan alt bli sendt tilbake til samme sted, og mye lettere for support vis du trenger hjelp senere.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen!

Kjapt spm. til: Er ytelsen til en quad CPU 2,5 ghz vesentlig bedre enn den jeg linket til i første innlegget?

Går nok for én og samme leverandør til slutt, enten amentio eller netshop. Takk for gode råd. :)

Endret av ApolloC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ytelsen er bedre vis du gjør flere oppgaver på en gang i bakgrunnen eller samtidig mens du ser på. La oss si du scanner etter brenner en dvd eller lager en dvd mens du spiller, du ville ikke merket det på spill ytelsen din og du ville sikkert enda hatt kraft igjen i pc-en.

Det er en av fordelene med en quad cpu

Bare hyggelig og kunne hjelpe.

Lykke til med pc-en

Lenke til kommentar

Når det gjelder X48 hovedkort, er det dette som er tingen da? Eller finnes det andre og bedre varianter (evt. billigere)?

Edit: Er også litt grønn når det kommer til produsenter. Har det mye å si hvilken produsent jeg velger når det f.eks. kommer til skjermkort?

Endret av ApolloC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er et kjempe fint kort det.

Støtter DDR2 og DDR3 ram så har du noe for fremtiden.

Ville nok valgt det selv faktisk.

Lykke til med pc-en din.

Lenke til kommentar

Takk nok en gang. Beklager at jeg stiller så mange spørsmål, men det er 5 år siden jeg kjøpte min nåværende PC og mye har skjedd på datafronten siden Socket A. :)

Kunne du tatt en titt på editen jeg gjorde i innlegget over også?

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjermkort så er 99% av alle Nvidia-kort laget av Nvidia, og 99% av alle ATI-kort er laget av ATI.

De forskjellige "produsentene" kjøper ferdige kort fra ATI/Nvidia og klistrer på sitt eget klistremerke før de selger kortene.

Noen få setter på sin egen kjøler.

Så dersom du skal ha HD4870, så kjøper du det billigste kortet du finner, for alle er like. Den eneste forskjellen er esken kortet kommer i, og kva som er lagt til i den av spill og program.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er viktig og stille spørsmål for vis ikke så lærer vi ikke noe nytt.

Det er ofte ikke noe forskjell på produsent av skjermkort men det kan være noen.

Det vanlige er at alle bare kjører på referanse informasjonen fra ATI og så bare slenger på sitt eget navn og design på viften.

Noen ganger så kanskje de bytter og stock kjølern å bruker sine egne vifter eller kanskje lager en overklokket modell som er litt raskere enn standard versjonen. Det er også noen ganger at de legger med et spill med skjermkortet ditt.

Som når jeg kjøpte mitt Asus 3870x2 kort, så valgte jeg en modell med 2 vifter, 4 dvi utganger og company of heroes spillet i esken. Dette var noe asus hadde gjort med den modellen jeg hadde kjøpt, den kostet kanskje 400 mer enn de billigste modellene men jeg ville gjerne ha den Asus modellen.

Så vis du bare er ute etter skjermkortet så er nok billigst det greiste for deg deg, men du kan se om det følger med noe i esken det pleier og stå på på informasjonen om kortet.

Som du ser her følger det med alone in the dark med dette skjermkortet sin eske.

asus

Lenke til kommentar

Kraftig PC med skjerm: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=67429

2stk ATI 4870 i crossfire, god strømforsyning og ram. Helt kurrant kabinett. :)

Mangler dog tastatur/mus og operativsystem.

EDIT:

Totalt 11300kr hos amentio.no. For å spare inn litt penger kan du velge en annen harddisk. F.eks denne: https://prisguiden.no/product.php?produc...iew=productinfo

Da vil du havne på ca 11000kr etter frakt også. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Kraftig PC med skjerm: http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=67429

2stk ATI 4870 i crossfire, god strømforsyning og ram. Helt kurrant kabinett. :)

Mangler dog tastatur/mus og operativsystem.

men det har 4x1 gb ram brikker noe som betyr at alle slotsene vil bli tatt opp og fjerne muligheten for en senere oppgradering. Noe som kan være veldig greit og ha mulighten til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Det er snakk om ett år eller to til noe slikt er veldig nødvendig. Da bør man iallefall kjøpe 8GB i slengen.

Det kan så hende men hvorfor ikke bare gjøre klart for fremtiden nå istede for senere.

Det er ingen grunn til og ikke kjøpe 2x2 gb med ram når det er billig og fungerer kjempe fint.

Kjøpe 8gb med ram så skal du ha et ekstremt ram behov noe som vanlige forbrukere ikke trenger og bry seg om enda ivertfall.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har behov for 8GB minne, så trenger man heller ikke tenke på det. Kjøper man 2x2GB minne nå og skal oppgradere om ett eller to år er det ikke sikkert brikkene man kjøpte selges lenger, og da bør man jo uansett kjøpe helt nye identiske brikker. Å kjøre forskjellige brikker gir ofte blåskjermer.

Brikkene jeg har i handlevognen er veldig lett overklokkbare (har sett dem stabile opp i 1200MHz), og det er en av grunnene til at jeg velger disse fremfor noe annet. Men om trådstarter vil ha 2x2GB brikker må han gjerne velge det. Er kun et forslag jeg har kommet med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg har 2x2 gb med ram fra OCZ gold 6400 brikker og vurderer og oppgradere til 8gb til jul.

ingen spessiel grunn men jeg syns brikkene mine er ensome når det er mellomrom mellom dem. Nei jeg ekke gal bare liker og ha det gøy.

Så hadde jeg valgt 1x4 så hadde jeg ikke hatt muligheten til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...