tobiasgk Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 akkurat da jeg skulle til å kjøpe denne skjermen hos pixmania, kom jeg over ukens tilbud hos Komplett - Eizo 24" derfor håper jeg noen kan dele noen erfaringer om disse skjermene? Iolair sin skjerm skal visst være suveren på respons og derfor en sikker vinner til spill, mens negativt er vel at den må kjøpes hos pixmania. (?) mens Eizo er kjent for å være kvalitets skjermer med fabelaktig bildekvalitet osv, men klarer ikke finne noe særlig tester og erfaringer etc om akkurat denne. Dette er vel begge skjermer som er mindre utbredt her på forumet, men håper det er noen med erfaringer allikevel! (: ... ja, nok en 24" tråd, ser det begynner å bli nok av de. sry tobn -.- Lenke til kommentar
Decoman Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ifølge Eizo.se er dette en skjerm med TN panel. "Storlek och Typ 61 cm (24.1”) TFT color LCD panel TN" Eizo.no skriver så vidt jeg vet ikke noe om hvilken paneltype modellen har. Jeg vil ikke mene noe om dette betyr noe for jeg har egentlig ikke så mye peil på dette , men 2401 skjermen er da ikke det samme som den noe dyrere 2431 modellen, som har s-pva panel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg hakke prøvd noen av de men jeg kan anbefale deg benq G2400W bruker den til spill, film, musikk og alt mulig egentlig. 5ms respons ti 1900x1200 nydelig farger og et veldig pent design. HDMI, DVI og VGA kontakt til skjermen noe som er fabelaktig så kan du bruke den til spill maskinen din også hehe. Testet av hardware.no og fikk bra karakter test av skjermen Benq G2400W Lykke til da. Lenke til kommentar
molsen Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Er du heldig og får en Iolair uten problemer, som noen opplever med den, er jeg sikker på at den slår både den Eizoen og Benq 2400W. DGM'en til 2300 kr på Pixmania skal også være en kjempebra skjerm, så føler man at man ikke trenger fysiske innstillingsmuligheter, tror jeg ingen andre skjermer i den prisklassen kan matche Iolairen eller DGM'en hos pixmania, da må man iallfall ofre innsynsvinkel, noe som kan være skikkelig leit til tider. Jeg mener å ha lest at DGM'en blir levert med samme paneltype som den Benqskjermen til 5600 kr i prisguiden, Iolairen, husker jeg ikke. Men ja, du har helt rett, det mest negative om Iolairen er at den leveres hos Pixmania bare Edit: DGM'en og Iolairen er ikke samme skjerm, de har forskjellig lysstyrke, og DGM'en har ikke støtte for HDCP. Endret 5. august 2008 av molsen Lenke til kommentar
tobiasgk Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 skal ikke ha noe G2400W nei, ellers takk for svar. har veldig tro på iolair sin, så går nok for den. bare håper det ikke skal bli noe tull med pixmania. btw noen som har noe formening om det er noe vits å ta med den stressfritt kjøp avtalen? du bør vel da har rettigheter til å få tilbake penger hvis produktet er ødelagt uansett? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Du har 14 dagers angrerett på kjøp på internett, og 3 eller 6 måneder tror jeg det var vist de glemmer og informere deg om dette i følge kjøpsloven. Pluss du har jo garanti og reklamasjons tiden på skjermen din. Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 IOLAIR MB24W er en helt unik skjerm, hvis du får den med MVA-panel. Problemet er bare at det ikke er sikkert om du får skjermen med MVA- eller TN-panel. Med MVA-panel har skjermen veldig gode farger, men ikke så bra kontrast og svartnivå. Det som er unikt med denne skjermen, at det er en av de få skjermene det går an å få tak i med 0ms input lag. Når det gjelder Eizo skjermen, er den gammel og med TN-panel. Hvis du ikke bryr deg om input lag, ville jeg gått for Eizo 2431. Gode farger, og fenomenalt svartnivå og kontrastratio. Lenke til kommentar
molsen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Iolair fra pixmania skal være med MVA panel, men det har vært batcher av skjermen med TN, og da er den ikke attraktiv. Man ofrer jo tross alt byggekvalitet ovenfor bilde og hurtighet den presterer. Men jeg mener å ha lest et sted at den franske versonen som selges gjennom pixmania har MVA panel, var vel en amerikansk verson av skjermen som hadde TN iallfall. Men i statene fantes den ikke med MVA i det hele tatt. Leste på et forum at flere amerikanere rev seg i håret fordi de måtte importere skjermen fra Europa hehe. Men kjøp Iolairen da, og post en test av den her på forumet, med bilder, da har du iallfall en leser av testen (meg) Og den safedealsaken til Pixmania virker jo delvis unødvendig her i Norge, leste gjennom hva de tilbød, og mye av det har vi jo allerede gjennom forbrukerkjøpsloven. Men antakligvis er det noe de har finni på for det franske og andre europeiske markeder, og bare fått en nisse til å oversette fra fransk til norsk, uten at de har tenkt noe mer over det. Skikkelig synd at ikke Komplett forhandler Iolair og DGM, eller andre rebrands av de skjermene altså. Det største negative faktoren som har holdt meg unna kjøp av en av de er butikken de selges igjennom. Kanskje noen seriøse norske forhandlere leser dette hehe. Er også lei av å lese som den der BenQskjermen som blir anbefalt er på hver post. Jeg skjønner ikke hva som er så brastisk fantastisk med den altså. Edit: Kom på noe morsomt med den tryggkjøpavtalen til Pixmania; Det står: "Konkurrentene river seg i håret" hehe, BS kaller jeg det. Hvilken seriøs norsk nettbutikk er redd for servicen Pixmania leverer, er vel heller prisene. Edit edit: Og den Eizoskjermen går jo for å være et sikkert kjøp, og er en veldig god skjerm. Har veldig lyst på den også, men den er jo i en annen prisklasse.. Endret 6. august 2008 av molsen Lenke til kommentar
tobiasgk Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) oida, det var da dumt og merkelig. har egentlig bestemt meg for den, da vel input lag er viktig for meg ettersom det går mye i spill her. noen steder som spessifisert selger den med MVA panel, eller må jeg bare satse på at det er den jeg mottar fra pixmania? tobn -.- EDIT: @molsen - jaha, blir nok trolig til å satse på det da. takk for info :> ellers er det vel bare å sende tilbake (forhåpentligvis uten komplikasjoner) >< wish me luck Endret 6. august 2008 av tobs Lenke til kommentar
molsen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Er veldig sikker på at den er med MVApanel altså, står jo 180/180 under spesifikasjoner, og det tilsier jo iallfall ikke TN panel. Men hvis du kan vente et par dager, så send de en mail og spør.. da finner man ut om de svarer på mail også Lykke til med kjøpet da, kommer nok til å gjøre det samme selv i nær framtid Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Her kan dere selv lese om kunder som har fått skjermen med TN-panel, selv om de oppgitte spesifikasjonene ligner ett MVA-panel: (google oversatt fra fransk til engelsk) For å finne ut om skjermen er TN-panel eller ikke, er bare til å se på skjermbilde med innsynsvinkel under skjermen. Mørkner det, er det garantert ett TN-panel. molsen: Hvis det er BenQ G2400W du snakker om, så er det med god grunn at folk anbefaler den. En grunn er hvor positivt den subjektive bildekvaliteten oppleves. En annen annen grunn er at den har kjempegode farger, kontrastratio og svartnivå, noe av det beste du finner med TN-panel. Skjermen er også unik, ved at den har minimalt med input lag (maks 3ms). Sjekk selv, på den nederste linken i signaturen min. Endret 6. august 2008 av Looper87 Lenke til kommentar
molsen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) Okay, kanskje den BenQskjermen er veldig god, jeg har ikke sett den, har sett få av de "omtalte" skjermene, og er den subjektive bildekvaliteten bra på den, så hvorfor ikke, TN eller ei. Det jeg lurer på den BenQskjermen er egentlig hvordan innsynsvinklene er, og ser man bort fra innsynsvinkler som krav, så er TN ganske bra. Det var bare at jeg fikk det for meg at den BenQskjermen var opphypet, men for all del, jeg kan jo ha hatt en falsk mistanke. Og i postivt favør, så vil jeg si at den ser unektelig fin ut i svart. Men hvordan den er sammenlignet med Iolairen på opplevd bildekvalitet vet vi jo enda ikke da. Edit: Ser jo på på sammenligningen på digital versus at BenQen ser bra ut den, men det gjør unektelig Iolairen også. Endret 6. august 2008 av molsen Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) For å si det sånn, hadde jeg visst at jeg fikk IOLAIR MB24W med MVA-panel, så hadde jeg kjøpt det på stedet. Ekte 8-bit farger, 0ms input lag, gode farger osv er veldig attraktivt. Når det gjelder TN og innsynsvinkel kan det være variasjoner i den horisontale innsynsvinkelen, men den vertikale innsynsvinkelen er ALLTID forferdelig. Noen ekstra grader bedre innsynsvinkel ut på sidene betyr ikke en dritt, når skjermens gamma og farger skifter med en gang du så vidt tar hode opp/ned. Jeg har selv hatt en H-IPS NEC 2690 skjerm, og selv den forandrer gamma/farger avhengig av innsynsvinkler, selv om det er mikroskopisk lite i forhold til TN. LCD-teknologi er noe dritt, uansett hvordan du ser på det. CRT-teknologi er overlegent på (så og si) alle mulige felt (det er dermed ikke sagt at alle crt-skjermer er gode, bare så det er sagt). Endret 6. august 2008 av Looper87 Lenke til kommentar
molsen Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 CRT er alright det, ikke så veldig sære på oppløsning osv, men jeg tror ikke det er aktuelt å gå tilbake til tradisjonell CRT-teknologi hehe. Er vel noen som jobber med litt annerledes CRT-teknologi, da prinsippet med en form for elektronkanon og kjemisk nett som lyser er brukt, men det er flat som en LCD og det er en elektronkanon for hver pixelcelle. Virker lovende hvis man får det gjennomførbart til mainstreampris, og det er lov å håpe på det beste fra to verdener, dog det vil være langt fram i tid. Men over til tråden igjen, tror jeg sender en mail til Pixmania før jeg handler skjerm der. Blir antakligvis Iolairen eller DGM'en, jeg må bare bestemme meg for hvilken som er best for rommet mitt, mhh den forskjellige lysstyrken på de to. Og jeg antar at jeg er allergisk mot dårlige innsynsvinkler. Har en 20.1" basert på S-IPS på gamlepcen hos foreldra mine, men den har jo mora mi overtatt, og jeg tror jeg fortsatt er allergisk mot dårlige innsynsvinkler. Laptopskjermen irriterer iallfall meg noe veldig. Lenke til kommentar
tobiasgk Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 hvordan skjerm er denne DGM'en du snakker om? link? Lenke til kommentar
Grmps Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 hvordan skjerm er denne DGM'en du snakker om? link? DGmate tenker jeg? Link grmps Lenke til kommentar
tobiasgk Skrevet 28. august 2008 Forfatter Del Skrevet 28. august 2008 da var iolair'n i hus ....just for the record Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Jasså, fikk du TN eller MVA-panel? Dette sjekkes lett ved å se på bilde med innsynsvinkel under skjermen. Hvis det mørkner til har du fått TN-panel, noe du sikkert har fått. Lenke til kommentar
tobiasgk Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 av hva jeg kan se mørkner det ikke i det heletatt, men nå har jeg heller ingen annen lcd skjerm jeg kan sammenligne med, hvordan det ser ut. så håper og tror det er mva-panel jeg har fått. er atm veldig fornøyd med skjermen, men vel og merke er det min første lcd og ei heller er jeg noen ekspert ang skjerm. var en fryd og spille AoC, men har ennå ikke fått prøvd noen fps spill, med tanke på reaksjonstiden osv tobn -.- Lenke til kommentar
Looper87 Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 (endret) Gratulerer, da har du nok fått skjermen med MVA-panel. Du sitter nå med en av de få 24" med 0 input lag. Dette er typisk innsynsvinkler for en skjerm med TN-panel: Endret 29. august 2008 av Looper87 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå