Gå til innhold

Bygge ny pc - Standard bruk og noe spilling

Anbefalte innlegg

Holder på å sette sammen en pc til kjøp nå neste måned, og trenger litt tips og innspill. Buker maskinen mye, men mest til dagligdagse oppgaver som Photoshop, surfing, videoavspilling ol. Spiller også noe, spesielt nå som høsten kommer, så det er fint hvis den drar de fleste spill godt, men det er også viktig at den er relativt stille ettersom den skal stå på soverommet.

Det jeg har valgt ut hitill er:

Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU)

Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

2x Zalman Vifte 120x120mm

Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0,"TOXIC Edition"

Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096MB CL5, Kit 2x matched HyperX 2GB DDR2

Tar gjerne imot tips på disse komponentene også, en trenger hovedsaklig hjelp med å finne en bra vifte til CPU som passer i kabinettet, et godt skjermkort (har tenkt på 4850 serien), minnebrikker, powersupply og ellers gode tips.

Endret av Drix1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinett - OK.

Men ville lagt til to 120mm vifter til som blåser kald luft inn i kabinettet.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316478

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325742

Du trenger vell også strømforsyning?

Antec NeoPower, Gigabyte og Corsair er stillegående strømforsyninger som Komplett har.

Hovedkort - OK.

Prosessor: - (X)

Intel Core 2 Quad Q6600 er en god CPU, liten tvil der.

Men jeg vil mer anbefale Intel Core 2 Duo E8400 eller Intel Core 2 Duo E8500

Harddisk - OK.

Men du får mer for pengene med Samsung SpinPoint F1

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4850 TOXIC Edition.

Til nå den raskeste, kjøligste og mest stillegående utgaven av Radeon HD 4850 serien.

Ram: (2pk) Kingston DDR2 HyperX PC8500 2048MB

CPU kjøler: Noctua NH-C12P.

Det koster å være kar, men stort bedre enn Noctua kjølere finner du ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller valgt Antec Nine Houndred, fordi der får du sikkert innvendig mye likt kabinett som det du har valgt, det er jeg ikke sikker på, men i allefall ikke "dårligere", og du får med 3x120mm vifter og 1x200mm vifte, som fører til en meget bra kjøling. Har selv dette kabinettet, og annbefales på det sterkeste.

Ser òg meget bra ut :)

Ellers er vel det Svenni212000 har sagt sant, kanskje gå for 2x500gb istedenfor, der sparer du rundt 300kr.

Lenke til kommentar

Ja, Nine hundred er nok et mye bedre kabinett, men jeg liker det ryddige utseende på three hundred, og klarer ikke helt lysende vifter og den greia der. Buker heller de pengene i mellom på å kjøpe vifter separat.

Satser på 1tb disker selv om det er dyrere, ettersom planen er å utvide ganske kjapt med flere disker, og trenger så mye jeg kan få. Har snart 3tb på eksterne disker, og vil gjerne ha endel av det inn i den ferdige maskinen.

Ellers tusen takk for tips begge to. Mulig jeg går for Core 2 Duo inntil videre ja, så kan jeg heller gå opp til Quad når det er mer som støtter fire kjerner.

Kom gjerne fortsatt med kommentarer på oppsettet!

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Three Hundred ser "penere" ut. På den måte at det er helt enkelt med veldig gode kjølemuligheter!

Du sparer også litt penger på å kjøpe E8400 framfor Q6600. Der E8400 passer best til spilling pr.dags dato

Ellers er HD 4850 et meget godt kort og du får ikke bedre ytelse til den prisen, vel å merke.

Hvis du skal ha en data må du vel ha strømforsyning også? Da er OCZ StealthXstream 600W meget stille og billig. Den er SLI\CF ready.

På ramfronten anbefaler jeg et godt 4GB sett PC6400 eller PC8000, PC8500. Du sparer litt ved å kjøpe de billigste PC6400, iforhold til PC8500, PC8500, da det ikke er så stor ytelsesforskjell mellom dem.

Lenke til kommentar

Har nå oppdatert førsteposten, og tar veldig gjerne imot tilbakemeldinger. Er det noe som er overkill? Noe som ikke er så bra? Lurer fortsatt på en god CPU vifte. Noctura skilter jo med nesten 20db, og for den prisen er det ganske mye støy. Er ikke noen overklokker, så trenger ikke den råeste kjølingen.. Noen flere tips?

Lenke til kommentar
Har nå oppdatert førsteposten, og tar veldig gjerne imot tilbakemeldinger. Er det noe som er overkill? Noe som ikke er så bra? Lurer fortsatt på en god CPU vifte. Noctura skilter jo med nesten 20db, og for den prisen er det ganske mye støy. Er ikke noen overklokker, så trenger ikke den råeste kjølingen.. Noen flere tips?

1.post ser alldeles strålende ut nå :)

Angående CPU kjøler. trenger du en ikke så altfor stor så er Xigmatek HDT-SD964 den beste kjøleren der ute med 92mm vifte. Veldig stille på IDLE, litt bråk på LOAD! OCZ Vendetta er også en god kjøler, men større. Den er også veldig stille + billig!

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...