Gå til innhold

Windows Home Server

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som vet om man kan kjøre flere SAMTIDIGE brukere i Windows Home Server?

Har lest litt om at man blir logget ut, dersom en ny bruker logger seg inn.

Noen som evt har forslag til løsning?

Eller må man da kjøpe en annen server plattform?

Concurrent sessions - tror jeg det heter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva eksakt er det du tenker på? Gjelder det tilgang til fellesmappene, eller er det fjernstyring via RDP eller er det via kosoll?

Jeg tenkte å bruke konsollen. Slik at to brukere kan logge seg på "server" pcn - og jobbe der med samme program.

Så langt skjer dette: Logger meg på som jeg skal. Når bruker to bruker sin konsoll, blir jeg logget av. Derfor må den ene nå bruke VNC for å få tilgang til serveren.

Så - jeg håper at det er mulig at to stk samtidig kan logge seg inn via konsollen, og jobbe med serveren. Hvis dette går, noen som har peiling på hva som kan være feil?

(Det er to forskjellige brukerkontoer som benyttes) (Konsollen har en egen - og tredje - konto)

Evt - er det andre måter å få dette til på?

En liten quick guide hadde jeg satt umåtelig stor pris på.

Takk så langt

Lenke til kommentar
Hei

Er det noen som vet om man kan kjøre flere SAMTIDIGE brukere i Windows Home Server?

Har lest litt om at man blir logget ut, dersom en ny bruker logger seg inn.

Noen som evt har forslag til løsning?

Eller må man da kjøpe en annen server plattform?

Concurrent sessions - tror jeg det heter

Jeg tenkte å bruke konsollen. Slik at to brukere kan logge seg på "server" pcn - og jobbe der med samme program.

Så langt skjer dette: Logger meg på som jeg skal. Når bruker to bruker sin konsoll, blir jeg logget av. Derfor må den ene nå bruke VNC for å få tilgang til serveren.

Så - jeg håper at det er mulig at to stk samtidig kan logge seg inn via konsollen, og jobbe med serveren. Hvis dette går, noen som har peiling på hva som kan være feil?

(Det er to forskjellige brukerkontoer som benyttes) (Konsollen har en egen - og tredje - konto)

Evt - er det andre måter å få dette til på?

En liten quick guide hadde jeg satt umåtelig stor pris på.

Takk så langt

Lenke til kommentar

Du får vel ikke brukt konsoll selv om du logger på via VNC. Så jeg rekner med at det er remote desktop som er innebyggd i Windows du mener, eller tar jeg helt feil? Altså at du logger deg inn på serveren og ser desktopen.

Lenke til kommentar
Du får vel ikke brukt konsoll selv om du logger på via VNC. Så jeg rekner med at det er remote desktop som er innebyggd i Windows du mener, eller tar jeg helt feil? Altså at du logger deg inn på serveren og ser desktopen.

Hei

Nei, jeg tror at du har rett.

Jeg bruker nå¨VNC som en nødløsning for å logge meg på serveren. Dette fordi kun en bruker blir akseptert online på serveren gjennom WHS konsollen.

Om dette siste er noe annet enn remote desktop - det vet jeg ikke.

Jeg har bare logget på via den blå påloggingsskjermen i WHS -

Er det noe annet jeg skal gjøre?

Er remote desktop noe annet enn den konsollen?

Hvis ja - hvordan bruker jeg remote desktop?

Og - er det ikke mulig at to brukere logger seg på samtidig fra hver sin pc - med konsollen som ligger på klientsiden i WHS?

Lenke til kommentar

Hei, er ikke 100% sikker men tror nok at kun en bruker kan være innlogget via konsoll omgangen. Skal sjekk/teste dette iløpet av ett par dager. Remote desktop kan du lese mer om her. Der vil du også finne linker til mere lesestoff om remote desktop. Det skal være mulig at så mangen som 5 forskjellige bruker er pålogget en server omgangen.

edit: Konsoll og remote desktop er ikke det samme. Remote desktop gjør det samme som VNC.

Endret av sgaah
Lenke til kommentar

Konsollet logger seg inn som admin og med serverens brukernavn, ergo kan man ikke ha to innlogginger samtidig med samme brukernavn.

Blir som nevnt, en av dere kjører konsollet, og den andre velger å kjøre RDC (tilkobling til eksternt skrivebord).

Kan jeg spørre om hva som er grunnen til at dere må være innlogget samtidig i konsollet?

Lenke til kommentar
Konsollet logger seg inn som admin og med serverens brukernavn, ergo kan man ikke ha to innlogginger samtidig med samme brukernavn.

Blir som nevnt, en av dere kjører konsollet, og den andre velger å kjøre RDC (tilkobling til eksternt skrivebord).

Kan jeg spørre om hva som er grunnen til at dere må være innlogget samtidig i konsollet?

Takk for svar så langt

Årsaken til at vi må være innlogget er at vi bruker et program begge to - slik at alle nye oppføringer kommer med.

Årsaken til at vi vil bruke konsollen er at feks VNC kun gir meg et mindre skjermbilde av serveren, og at jeg ved bruk av VNC ikke så lett kan bruke feks printer osv på min lokale maskin.

Hvordan er det med Remote Desktop? Fungerer det bra?

Andre alternativ?

Lenke til kommentar

Ok,

Printer kan du sette som delt, da kan alle legge denne til som "lokal skriver"

Dvs, du logger inn på server, legger til printer som vanlig. Høyreklikk på skriver og vel del. Da vil alle i ditt lokale nettverk kunne finne skriveren og legge denne til på sin pc. Gjort det samme selv, og det fungerer utmerket.

VNC er ingen superduper løsning, men noe sier meg at du har jo da logget på lokalt en gang på pcn for å legge til dette.

Remote Desktop er Microsoft sin versjon av VNC, denne ligger under tilbehør, alternativt Start-->Kjør-->mstsc.exe

Hvilket program er det dere bruker som gir oppføringer?

Har en WHS selv, så er bare litt smånysgjerrig på hva du bruker av program.

Har selv fått mye god bistand fra forumet på http://www.mediasmartserver.net/forums/

Lenke til kommentar
Ok,

Printer kan du sette som delt, da kan alle legge denne til som "lokal skriver"

Dvs, du logger inn på server, legger til printer som vanlig. Høyreklikk på skriver og vel del. Da vil alle i ditt lokale nettverk kunne finne skriveren og legge denne til på sin pc. Gjort det samme selv, og det fungerer utmerket.

VNC er ingen superduper løsning, men noe sier meg at du har jo da logget på lokalt en gang på pcn for å legge til dette.

Remote Desktop er Microsoft sin versjon av VNC, denne ligger under tilbehør, alternativt Start-->Kjør-->mstsc.exe

Hvilket program er det dere bruker som gir oppføringer?

Har en WHS selv, så er bare litt smånysgjerrig på hva du bruker av program.

Har selv fått mye god bistand fra forumet på http://www.mediasmartserver.net/forums/

Takk skal dere ha begge to :)

Kjører remote desktop nå.

Tror det skal funke fint

Er noen arbeidsprogram som vi deler - litt økonomiopplysninger osv

TAKK :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...