Gå til innhold

Hva er "vanlig" oppløsning på skjerm


JohanP

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en ny 19" (Eizo T766)

Hadde før en 17" (Eizo F55) som jeg alltid kjørte med 1024x768.

 

Hva tilsvarer det på en 19"? :shrug:

Hva er den mest vanlige oppløsningen på en 19"? :shrug:

 

Innspill mottas ! :woot:

 

(jeg vet selvfølgelig at det kommer ann på hvordan man selv liker det osv., men nygjerrig på hva dere andre bruker)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med vanlige oppgaver i Windows er ikke at skjermen ikke kjører høye oppløsninger fint, men at det ikke blir noe behagelig å sitte å se på så bittesmå bokstaver, er selv fan av 1280x1024@100Hz, liker 100Hz, veldig behagelig å sitte å se på! Ikke for lite, og passe med plass! Fordel med høy oppløsninge er at du har plass til mere på skrivebordet!

 

Skjermen vil nok klare 1600x1200 fint! Men etter min mening er det en oppløsning for en større skjerm, typisk en 21"+

 

Men det er da min mening! Kjør 1280x1024, da får du også presset litt høy oppdateringsfrekvens ut av den! (Kommer vel an på hva skjermkort du har!)

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar
1280:1024 er jo helt klart en idiotisk oppløsning mht 4:3... 1280:960 må dere velge da folkens.

 

Litt synd de Microsoft gutta ikke hadde kuleramma med seg på jobben den dagen de skulle rekne ut oppløsningene, og kom til å bruke 1280x1024 i stede for 1280x960 da! Sånn er det nå bare! CS kjører riktig, det gjør Generals også! Så det kommer nok etterhvert tenker jeg! Ser ikke forskjell likevel!

 

-Chief- :woot:

Lenke til kommentar

Du må bare "smake" deg fram med øynene dine...i "datamiljøer" er det en greie å ha så høy oppløsning som mulig. For meg er det vitigere at det er behaglig og uanstregende for øynene å se på, det blir det ikke med for høy oppløsning. Synes 1280x1024 allerede begynner å bli litt lite. Å kompensere ved å øke fontstørrelsen osv er ikke anbefalt, det ser ikke ut.

 

Selvfølgelig, det spørs jo litt helt du driver med også.

Lenke til kommentar
1280:1024 er jo helt klart en idiotisk oppløsning mht 4:3... 1280:960 må dere velge da folkens.

 

Litt synd de Microsoft gutta ikke hadde kuleramma med seg på jobben den dagen de skulle rekne ut oppløsningene, og kom til å bruke 1280x1024 i stede for 1280x960 da! Sånn er det nå bare! CS kjører riktig, det gjør Generals også! Så det kommer nok etterhvert tenker jeg! Ser ikke forskjell likevel!

 

Det er vel heller IBM sin "feil". 1280x1024 er fra den gamle XGA standarden til IBM. Jeg husker ikke helt hvorfor, men 1280x1024 var lettere å implentere enn 1280x960. LCD skjermer som kjører 1280x1024 som native oppløsning har en aspect ratio på 5:4 AFAIK.

Når det gjelder 3D spill så bruker de fleste 4:3 transformation aspect ratio slik at det vil se riktig ut med 1280x1024.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...