Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin - Installasjon av Vista64 gir problemer (BSOD)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Akkurat bygget ny maskin:

Hovedkort: ASUS P5E, X38, Socket-775

Minne: Mushkin DDR2 4GB (2x2GB) extreme Performance, XP2-8500

CPU: Core 2 Duo E8500 3,16GHz

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870 512MB

HD: Samsung Spinpoint F1 750GB, S-ATA2

Sliter med følgende problem:

Har helt clean maskin. Tom HD og ingen endringer i BIOS. Starter installasjon av Vista64 /m SP1. Kommer gjennom første del og den skal restarte for å fortsette installasjonen. Kommer til den loading baren som går en 3-5 ganger før jeg får en blåskjerm etterfulgt av en umiddelbar reboot. Slik går den i en evig reboot syklus til jeg skrur den av.

Blåskjermen forsvinner så fort at jeg måtte frem med kamera for å se hva som stod der, men det gir ingen feilkoder eller lignende, bare noe med at det har oppstått en feil og at maskinen må restarte.

Har lest mye og prøvd noen ting.

* Fjerne den ene RAM brikken da Vista ikke vil installere på maskiner med så mye RAM. Dette var et pre sp1 problem og burde ikke gjelde lengre. Har uansett prøvd fresh install med kun en brikke og det hjalp ikke.

* Oppdatere BIOS. I følge BIOS-en så er det seneste versjon som er installert, 0702 (link til asus), så er vel ikke noe poeng å flashe den med den samme.

Det jeg mistenker kan være issues er følgende:

* Har lest en del om noen problemer med diverse harddisker og at Asus hovedkort ikke er verdens beste venner (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10168810). Noen som har noen erfaringer med dette?

* Er det noe poeng å formatere og partisjonere HD-en før installasjon?

* Mushkin RAM og instillinger. Har som sagt bare kjørt på default, men trenger denne mer volt eller noe for å være stabil på den hastigheten? Fant en link på Mushkin forumet (http://forums.mushkin.com/phpbb2/viewtopic...amp;sd=a#p42423) hvor en hevder at dette går meget smooth, men det ser ikke ut som default instillinger det han lister opp?

* Laste inn nye drivere ved install? Har prøvd dette tidligere på en annen maskin uten hell, men er det noe å hente her?

Skal prøve med en annen HD og annen RAM senere i dag, ellers ser det ut som at jeg driter i hele Vista64 og kjører XP enn så lenge.... mulig det er bedre med en upgrade install istedenfor clean install for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Formater og partisjoner harddisken før du prøver og innstalere vista 64 bit.

Sjekk at cpuen ikke blir for varm kan være at du ikke har festet kjøleren skikkelig så den blir overopphetet.

Lenke til kommentar
Formater og partisjoner harddisken før du prøver og innstalere vista 64 bit.

Sjekk at cpuen ikke blir for varm kan være at du ikke har festet kjøleren skikkelig så den blir overopphetet.

CPU-en er kald, det kan jeg love deg :) Har en ULTRA120 med en 120mm vifte på den, så den holder en fin temperatur. Partisjonere og formatere HD står nå på listen over ting jeg skal prøve når jeg kommer meg hjem.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har samme problemet, får ikke installert Vista.

Her er der rare: Jeg bestilte Vista Home Premium DANSK versjon med SP1 (ja, bestilte feil) og det installerte helt fint uten feil. Så lastet jeg ned standard Vista DVDer på norsk og engelsk, alle versjoner jeg har prøvd BSOD'er. Både med og uten SP1. Finner ikke ut av det jeg heller. Akkurat nå bruker jeg XP x64 og er fornøyd med det, men det blir DX10 grafikkort på meg ut på høsten og da skal jeg ha Vista (derfor jeg kjøpte det).

Lenke til kommentar
Du bør teste systemet ditt med en bootbar memtest86+ 2.01 CD først.

http://www.memtest.org/download/2.01/memtest86+-2.01.iso.zip

Feiler det på noen av testene må du justere på minnet .

http://www.mushkin.com/doc/products/memory_detail.asp?id=661

Begynn med manuell vdimm på 2.1v som spesifisert av produsent(auto i BIOS på volt gir jedec verdier som er 1.8v). Ha resten på auto.

Ja, var redd for at auto var for lav. Takk for linkene!

Siden jeg aldri har gjort det før, jeg må endre på DRAM Voltagei BIOS-en?

Endret av matsemann81
Lenke til kommentar

To steg frem og ett tilbake. Etter å ha satt opp VDIMM så gikk installasjonen relativt smertefritt. Kjørte memtest på innstillingene og jeg kjørte de i natt, så med 15 passes burde alt være i orden med RAM og instillingene på den.

Nytt problem med blåskjerm i oppstart av Vista. Det virker på meg helt random når det kommer, og kan komme 2-5 ganger på rad før jeg plutselig kommer inn i Vista igjen. Når jeg er først kommet inn, virker det som at alt er bra. Har lagt inn de fleste drivere jeg trenger.

Blåskjermmeldingen som kommer i oppstart av Vista er som følger:

STOP 0x0000007E

Dumper minne og filer som sikkert forteller meg noe smart, men må finne en måte å tyde disse på.

Som sagt, to steg frem og et tilbake...

Noen tips folkens?

Lenke til kommentar
Feilkoden du får har med Bitlocker å gjøre. Men skal vist være fikset i SP1 :/

http://support.microsoft.com/kb/930979

Den skal være fikset ja. Har ikke gjort noe med bitlocker, så det ville vært rart.

Er det noen måte å tyde de dump filene som blir laget ved en crash? Finne ut på hvilken driver eller whatnot som den kræsjer på.

Det at det er relativt tilfeldig gjør det hele så irriterende.

Edit: Flytter innlegget til en ny tråd start siden det første problemet ble løst.

Endret av matsemann81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...