Gå til innhold

Readon eller GeForce

tajen

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke råd til Readon 9700 eller 9700 Pro.

Hva bør jeg kjøpe da egentlig. Synes at det høres mest fornuftig ut å kjøpe et 9500 Pro siden det er litt mere "framtidsretta" en GeForce 4 korta? :yes:

Er det noen som kan gi meg et godt råd på hvilket kort jeg skal kjøpe hadde det vært j**** greit :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs jo så klart hvor mye penger du har tenkt på "kaste bort" ...

Gå for ett Radeon 9500 PRO eller Radeon 9700, 2 veldig greie kort, samtidig som at de ikke koster fletta av deg.

GeForce4-serien er så og si utdatert med tanke på nye spill som kommer med DX9, GF FX er dyrt!

Og dessuten kommer flere og flere spill med "Optimized For Radeon" - Ett godt eksempel er Ravenshield, release-date i Norge på fredag 21.03.03 - Radeon-optimalisert.

Go for ATi :)

Lenke til kommentar

:-? hmmm, leste enn veeeeldig bra artikkel på nettet for en stund siden ang. DX9 og dagens skjermkort. Bla bla bla, ingen av dagens skjermkot er spes egnet i DX9, selv ikke r9800. Noen med r9700 som har marka i 03 og følt seg ille til mote? doom 3 er enda ikke annonsert (og det kan bli lenge til...) og folk er allerede i full gang. UTROLIG! syns det er litt på kanten å si at et kort er fremtidsrettet, det har enda ikke vært et eneste pc-komponent som har vært det, alt blir utdatert skremmende fort, sett bort i fra floppy og ide kabler ell noe wtfever... si hva man vil men en-to måneder er lang tid i data-land.

min mening, kjøp et BILLIG gf4 (gjerne med 64mb, det er ikke så mye dårligere.) kort og spar penger til doom 3 iallefall er gitt ut, klokk det, nyt dx8 mens du enda kan (ikke benchmark i 03 for å unnga depresjoner...)

Det beste ville jo være å IKKE kjøpe skjermkort nå, men hvis du må så.....

Lenke til kommentar
:-? hmmm, leste enn veeeeldig bra artikkel på nettet for en stund siden ang. DX9 og dagens skjermkort. Bla bla bla, ingen av dagens skjermkot er spes egnet i DX9, selv ikke r9800.

Akkurat som GF3 og R8500 ikke var egnet til Dx8. :roll:

DX9 gir spill utviklerene flere muligheter og mer frihet, det betyr ikke dem må bruke maks intruksjoner hele veien som tvinger dagens gfx kortet ned på knærne. DX9 spill vil bruke en hel del PS/VS 1.x instruksjoner siden i mange tilfeller er det ikke nødvendig med en masse instruksjoner.

Det er heller ikke alle spill som vil kreve høy framerate, slik som RPG og strategi spill.

Noen med r9700 som har marka i 03 og følt seg ille til mote?

3DMark03 er lagt for å tvinge dagens kort ned på knærne. Game2 og 3 bruker DX8, det betyr ikke at GF FX eller R300 er uegnet for DX8.

doom 3 er enda ikke annonsert (og det kan bli lenge til...) og folk er allerede i full gang. UTROLIG! syns det er litt på kanten å si at et kort er fremtidsrettet, det har enda ikke vært et eneste pc-komponent som har vært det, alt blir utdatert skremmende fort, sett bort i fra floppy og ide kabler ell noe wtfever... si hva man vil men en-to måneder er lang tid i data-land.

:-? Kjøper man high-end hardware så er det mer fremtidsrettet enn om man kjøper hardware som vidt holder til dagens spill.

Det store flertallet sitter med GF2 og er fornøyd med det, dem ville ikke vært så fornøyd idag hvis dem dengang hadde kjøpt seg et TNT2 Vanta kort.

min mening, kjøp et BILLIG gf4 (gjerne med 64mb, det er ikke så mye dårligere.) kort og spar penger til doom 3 iallefall er gitt ut, klokk det, nyt dx8 mens du enda kan (ikke benchmark i 03 for å unnga depresjoner...)

Det beste ville jo være å IKKE kjøpe skjermkort nå, men hvis du må så.....

Med den tankegangen kan man sitte på gjerdet i evig tid. Det vil alltid være et spill i horisonten som vil kreve veldig mye. Men Doom3 vill ikke være uspillbart på et R9500Pro kort eller GF4Ti for den sak skyld.

Lenke til kommentar

Etter en rask sjekk i prisguiden etter de billigste kortene sortert etter pris:

Geforce Ti 4200 1122kr (*)

Radeon 9500 1326kr (*)

Geforce Ti 4800SE 1326kr (*?)

Radeon 9500 pro 1581kr (*)

Geforce Ti 4400 2145kr

Geforce Ti 4800 2168kr

Radeon 9700 2189kr (*)

Geforce Ti 4600 2252kr

Radeon 9700 pro 2779kr

Geforce FX 5800 2969kr

Jeg vet ikke hva det er for noe lureri som gjør at Ti4800SE er så veldig mye billigere enn Ti4800, men antar at den er betydelig tregere enn Ti4800. (sikkert noen her som kan forklare forskjellen)

Når det er sagt har jeg satt stjerne bak de alternativene som jeg mener gir mest for pengene. Så er det opp til deg hvor mye penger du vil bruke på kortet.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hva det er for noe lureri som gjør at Ti4800SE er så veldig mye billigere enn Ti4800, men antar at den er betydelig tregere enn Ti4800. (sikkert noen her som kan forklare forskjellen)

Det er noe lureri fra Nvidia. Ti4800SE er egentlig bare et Ti4400-kort med støtte for 8X AGP. Ti4800 er et Ti4600-kort med støtte for 8X AGP. Derfor er Ti4800 raskere enn Ti4800SE :-?

Ganske sleipt av Nvidia å navngi brikkene på den måten.

Lenke til kommentar

Radeon 9500 PRO eller 9700. Dette rådet gir jeg ikke pga DX9 blablabla, men fordi disse kortene moser GF4-korta fullstendig når godsakene som AA og AF blir slått på, med disse kortene kan du spille med dette påslått, det er ikke mulig med GF4.

Vi snakker her om 3 ganger så høy ytelse vs 9700 og 4600 ved 16xAF og 4xAA.

Lenke til kommentar
Gå for GF4Ti4200 og klokk det opp. Da vil du få en grei ytelse, og når det gjelder DX9 så glem det. Er oppskrytt til tusen, og det har alltid nye DX'er vært. En ting som alltid har vært best med nvidia er at de er suverene på drivere :wink:

En kamerat skulle til å få sjokk da han leste at DirectX 8.0 faktisk var bedre enn forgjengerne (!)........ :wink:

Lenke til kommentar
Det er noe lureri fra Nvidia. Ti4800SE er egentlig bare et Ti4400-kort med  støtte for 8X AGP. Ti4800 er et Ti4600-kort med støtte for 8X AGP. Derfor er Ti4800 raskere enn Ti4800SE :-?

Ganske sleipt av Nvidia å navngi brikkene på den måten.

Ok, da er jeg med. SE er forkortelse for "Slow Edition".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...