NicoN1993 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Hei, jeg har nettop instalert xp på nytt og jeg har tatt noe backup på en usb hardisk, men når jeg skulle koble til den så står det at jeg må formatere den, noe jeg ikke har lyst til (pga. jeg trenger backupen på hardisken). plz hjelp!!!! Endret 5. august 2008 av NicoN1993 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Flyttes over til lagringsmedieforumet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt. Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.Last ned denne filen, kjør programmet, og legg MBRlist.txt og BPBxlist.txt filene som vedlegg i svaret. http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip hva er det dette programmet gjør? kan noen foreksempel: gjøre noe m ed pcen min med dette programmet? Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) det meste som blir linka av programvaret i forumet er tryggt men man kan jo ikke love 100% og hvis du ser så har brukeren som linka programmet over 13.000 innlegg så han er vell safe Endret 6. august 2008 av Submit Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 det meste som blir linka av programvaret i forumet er tryggt men man kan jo ikke love 100% liker ikke at folk har info om pcen min som kan brukes mot meg Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) å ja sånn. det står ikke sånn info i den men det burde vell hårek her svare på Endret 6. august 2008 av Submit Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Det er ikke dumt å være skeptisk. Pussig nok er du den første som noen gang har stillt spørsmål om dette. Det er mange som har brukt dette programmet før: https://www.diskusjon.no/?search=mbrlister&...;autocom=search Programmet leser noen vitale sektorer på diskene og skriver resultatet ut på noen tekstfiler. Det er 100% trygt å bruke. Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 (endret) l Endret 6. august 2008 av NicoN1993 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Da ser vi problemet: #1 BPB sector signature is not 0xaa55. (sector 63) Sector is all zero. #1 Backup BPB sector signature is not 0xaa55. Sector 234420479 Sector is all zero. På en eller annen måte har du fått slettet bootsektor for partisjonen, og backup sektor er også slettet. Har sett andre som har hatt dette før, men har ingen ide om hvordan det kan skje. Muligens virus e.l.? Du kan kanskje gjøre et forsøk med TestDisk, men vet ikke om den vil klare å rette det opp. Det kan jo være andre sektorer som også er slettet. Kanskje like greitt å prøve GetDataBack først, og se om filene er tilgjengelig. Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Da ser vi problemet: #1 BPB sector signature is not 0xaa55. (sector 63) Sector is all zero. #1 Backup BPB sector signature is not 0xaa55. Sector 234420479 Sector is all zero. På en eller annen måte har du fått slettet bootsektor for partisjonen, og backup sektor er også slettet. Har sett andre som har hatt dette før, men har ingen ide om hvordan det kan skje. Muligens virus e.l.? Du kan kanskje gjøre et forsøk med TestDisk, men vet ikke om den vil klare å rette det opp. Det kan jo være andre sektorer som også er slettet. Kanskje like greitt å prøve GetDataBack først, og se om filene er tilgjengelig. jeg har sett GetDataBack på google, før hva er det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 GetDataBack er et file recovery program. Det kan finne filer fra en disk som ellers ikke er lesbar. Du kan så kopiere filene du finner over til en annen disk. Det er gratis å bruke programmet for å scanne disken og få en oversikt over tilgjengelige filer. Men du må kjøpe programmet for å bruke det til å hente ut filene. Ellers vet jeg ikke så mye om det, har aldri hatt behov for å bruke det selv. Lenke til kommentar
NicoN1993 Skrevet 6. august 2008 Forfatter Del Skrevet 6. august 2008 Da ser vi problemet: #1 BPB sector signature is not 0xaa55. (sector 63) Sector is all zero. #1 Backup BPB sector signature is not 0xaa55. Sector 234420479 Sector is all zero. På en eller annen måte har du fått slettet bootsektor for partisjonen, og backup sektor er også slettet. Har sett andre som har hatt dette før, men har ingen ide om hvordan det kan skje. Muligens virus e.l.? Du kan kanskje gjøre et forsøk med TestDisk, men vet ikke om den vil klare å rette det opp. Det kan jo være andre sektorer som også er slettet. Kanskje like greitt å prøve GetDataBack først, og se om filene er tilgjengelig. jeg har sett GetDataBack på google, før hva er det? Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Velger å spørre her fremfor å lage en ny tråd, da jeg har akkurat samme problemet. Antar det skyldes at jeg kom i skade for å slå av harddisken da den akkurat var på tur å starte oppe etter å ha blitt koblet til og holdt på å sjekke innholdet av disken. Nå når jeg plugger den inn så mener Vista at disken ikke er formatert, og om jeg ønsker å formatere den. Ettersom det antakeligvis er samme greiene som trådstarter, så valgte jeg å laste ned GetDataBack og kjøre sjekk på disken, og joda. Programmet fant alle filene mine, men må kjøpe det for å få kopiert filene over. Men lurer på om det ikke finnes noe enklere som reparerer det skadete området på disken istede for å må kopiere alt over på en annen disk også formatere å legge tilbake på den nå skadde disken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det er flere helt forskjellige ting som kan lage problemer på en disk: fysisk skade på selve disken (sektorfeil), eller logisk skade som korrupt filsystem eller slettede sektorer. Visse sektorfeil kan noen ganger repareres med program som SpinRite, men det koster mer enn GetDataBack. Korrupt filsystem er det chkdsk som skal håndtere, men det har sine begrensinger. TestDisk kan fikse slettet partisjon. Og det finnes sikkert flere andre program som kan fikse spesielle problemer. Men du vet jo ikke hva problemet er, du har ikke engang kjørt MBRlister. Noen 'tryllestav' for å fikse alle mulige feil finnes nok ikke. Det enkleste er faktisk å ha backup. Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 hvet dere hva: vista er litt rar fordi han vil at du skal formatere den men vista formaterer den ikke men ser hva som er inni disken. så jeg lurer på om du burde formatere den for da sjekker vista hva som er i den. skjedd med meg mange ganger men det er med USB penner og CD plater osv. JEG LOVER INGEN TING! Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Det er flere helt forskjellige ting som kan lage problemer på en disk: fysisk skade på selve disken (sektorfeil), eller logisk skade som korrupt filsystem eller slettede sektorer.Visse sektorfeil kan noen ganger repareres med program som SpinRite, men det koster mer enn GetDataBack. Korrupt filsystem er det chkdsk som skal håndtere, men det har sine begrensinger. TestDisk kan fikse slettet partisjon. Og det finnes sikkert flere andre program som kan fikse spesielle problemer. Men du vet jo ikke hva problemet er, du har ikke engang kjørt MBRlister. Noen 'tryllestav' for å fikse alle mulige feil finnes nok ikke. Det enkleste er faktisk å ha backup. Helt klart, hadde ikke forventet noen tryllestav heller. Men i mitt tilfelle så er skaden skjedd ved at disken ble slått av idet den drev å leste inn innholdet (altså ikke fysisk skade). Ved å søke gjennom disken med GetDataBack finner jeg alt som skal være der, og kan åpne filene. Dette ser for meg ut som f.eks. en skadd MBR, noe jeg hadde håpet skulle være lettere å reparere enn å kopiere alle filene bort fra disken med GDB, formatere disken (for å få skrevet en ny MBR) også legge dem tilbake. Er jo tungvindt å flytte ~500GB med data, når det er 512 byte som tuller. Men skal legge opp resultatet fra MBRlister (har allerede kjørt den, uten at jeg husker resultatet) når jeg kommer av jobb. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 ... formatere disken (for å få skrevet en ny MBR) ... Bare en liten korrigering, det der kan misforståes. Det eneste formatering skriver til MBR er partisjonskoden, som er en byte. De andre 511 bytene brukes til andre ting. Det meste skrives bare når du initialiserer en ny disk, og partisjoneringsprogram vil skrive litt. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Hehe, ok. Er nok på litt ustø grunn her, er ikke noe jeg holder på med ofte. Men har fått kjørt MBRlister nå, med dette resultat _______/ MBRlister version 5.0 \______ Windows 6.0, build 6001----------------------- Disk 0 MBR -------------- Size 976773168 = 500 GB (465 GiB) # Activeflag Offset _____Size____________ Type 1 80 = Yes 63 204796557 = 99998 MiB 07 = Windows NT NTFS 2 00 = No 204796620 771955380 = 376931 MiB 0f = MS Extended partition, LBA 3 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty 4 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty Partition size 976752000. Unallocated 21168 sectors. #2 ....................................................>> Disk 0 Extended partition table # Activeflag Offset _____Size____________ Type 1 00 = No 63 307194867 = 149997 MiB 07 = Windows NT NTFS 2 00 = No 307194930 464760450 = 226933 MiB 05 = DOS Extended CHS 3 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty 4 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty #2 ....................................................>> Disk 0 Extended partition table # Activeflag Offset _____Size____________ Type 1 00 = No 63 464760387 = 226933 MiB 07 = Windows NT NTFS 2 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty 3 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty 4 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty ----------------------- Disk 1 MBR ---------------------------- Reading MBR sector (disk 1) failed. (maybe empty cardreader) ----------------------- Disk 2 MBR ---------------------------- Reading MBR sector (disk 2) failed. (maybe empty cardreader) ----------------------- Disk 3 MBR ---------------------------- Reading MBR sector (disk 3) failed. (maybe empty cardreader) ----------------------- Disk 4 MBR ---------------------------- Reading MBR sector (disk 4) failed. (maybe empty cardreader) ----------------------- Disk 5 MBR ---------------------------- Reading MBR sector (disk 5) failed. (maybe empty cardreader) ----------------------- Disk 6 MBR -------------- Size 976773168 = 500 GB (465 GiB) # Activeflag Offset _____Size____________ Type 1 00 = No 63 976768002 = 476937 MiB 07 = Windows NT NTFS 2 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty 3 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty 4 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty Partition size 976768065. Unallocated 5103 sectors. Dum er den jo ikke, har helt rett i det med minnekortleseren. Er nok Disk 6 som er problemdisken her (forsåvidt en WD MyBook 500). Fikk da også en BPB0list, BPB6list og Zero0/6list. BPB0list.txt Ser du noe utfra dette? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Disk 6 MBR er i orden. BPB6list vil vise bootsektor, den filen du la ved viser at bootsektor er OK på disk 0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå