ways Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 skulle vært en worklog, men er mer eller midre ferdig, og finner ikke de eldste bildene. dette er altså bare en laptop stappet inn i 2 rammer fra clas ohlsson, back to back. tastatur og mus på den 3-4 år gamle laptopen var ødelagt, så jeg anså den som ferdig. som man kan se i siste bilde, så er baksiden åpen. dette for å være sikker på at den får nok luft. virker ikke varm foreløpig. den har wifi for styring og opplasting av nye bilder (ssh/vnc). foreløpig veksler den bilde 1 gang i timen (cron), og viser klokke/dato (screenlet). regner med den skal få vise været også. cpu (pentium m) er låst på nederste trinn, dvs. ca 600 MHz for å unngå støy. hadde jeg giddet å bruke penger på den, hadde jeg byttet ut hdd med et cf-kort. tenkte å la den dimme skjermen om natten og når mediasenteret mitt viser film. ganske mange muligheter for ting som kan vises, er bare litt vanskelig å bestemme seg for hva man skal velge. kan jo kjøre flash-klokker ala chumby, webcam, nyheter eller tegneserier via rss, osv. blir kanskje til at den veksler litt mellom alle disse. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Starten hadde vært veldig interessant å få med seg. Frister også å gjøre noe lignende, med en laptop jeg har liggende. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Kunne nå kosta på deg en litt finere passpatour, så litt sjabby ut den der syns jeg. Lenke til kommentar
ways Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Kunne nå kosta på deg en litt finere passpatour, så litt sjabby ut den der syns jeg. hehe. ja, det glemte jeg å si. det er en tynn sponplate. den er veldig midlertidig. tenkte å kjøpe en som hører til rammen. Lenke til kommentar
ways Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Starten hadde vært veldig interessant å få med seg. Frister også å gjøre noe lignende, med en laptop jeg har liggende. legger ut bildene hvis jeg finner dem, men en kjapp beskrivelse: rammen: - målte opp, og fant ut at to dype rammer, vendt fra hverandre, ble en fin boks med grei plass i. - kjøpte med 2 hengsler fra clas, og skrudde dem sammen - borret to hull på undersiden av rammen, en for strøm, en for nett (men bruker wlan nå) - satt i sponplater på begge sidene (den ene med hull i), og festet dem ved å sette i øyeskruer. øyeskruene brukes også litt for å klemme pcen fast. - skal henges på veggen, men har ikke laget oppheng enda pcen: - plukket fra hverandre en gammel laptop, og ødela den. kastet, og fant frem den andre som fungerte litt bedre =) - skrudde av skjerm, og vendte rundt. lokk og resten av laptop ligger med innsiden ut, slik at jeg når påknapp på baksiden av rammen innhold: - installerte ubuntu - installerte ssh, screenlets. aktiverte vnc, automatisk innlogging. slo av lyd, fjernet gnome-panelene. hentet ned et pytonscript som roterer bakgrunnsbilde fra gitt mappe. la til cronjobber. problemer: - ingen usb eller kortleser tilgjengelig utenifra (hadde vært greit å kunne vise bilder på usb automatisk når den ble plugget i) - ingen lan tilgjengelig utenifra. må derfor huske å sørge for at den kobler på alle wlan, eller korrekt wlan Endret 5. august 2008 av ways Lenke til kommentar
ways Skrevet 23. august 2008 Forfatter Del Skrevet 23. august 2008 slik ble det med ordentlig passpatour. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei! Kjempeflott prosjekt. De rammene du har brukt, hvor dype er de? Vet du om de fortsatt har dem på Clas? Jeg søkte litt, men de rammene jeg fant så ikke veldig dype ut. Lenke til kommentar
ways Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Hei! Kjempeflott prosjekt. De rammene du har brukt, hvor dype er de? Vet du om de fortsatt har dem på Clas? Jeg søkte litt, men de rammene jeg fant så ikke veldig dype ut. hei. de har dem ikke i bergen lenger. er muligens 2 år siden jeg kjøpte dem. prosjektet lå lenge før jeg kom ordentlig i gang. skal se om jeg får målt dybden. Lenke til kommentar
ways Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 etter å ha vært på foredrag om chumby (chumby.com) på BLUG i bergen har jeg lagt inn funksjon for å vise flash-klokke eller andre greier lignede det chumby kan. det meste chumby kan vise ser jeg på som unødvendig, og antalle widgets den vanligvis viser gjør at man må vente om man er ute etter noe spesielt, som været eller klokka. min er nå satt opp til å vise en (av mange mulige) flash-klokke noen minutter innimellom. ellers viser den fotografier som på bildene i tidligere poster. dette er gjort ved hjelp av cron, firefox og add-on for fullskjerm og sesjonshåntering. hvis noen trenger bash-script, si i fra så publiserer jeg dem her. neste punkt på listen er å få skjermen til å dimme om natten og når tvboksen min viser film. foreløpig liten suksess. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå