Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Nytt kamerasystem lansert

Anbefalte innlegg

Håper at det blir betydelig billigere enn 10k, heller et sted rundt 3-4k, spesielt med tanke på utsagnet under.
Erik Skjerve hos Olympus Norge [....] røper så mye som at systemet er beregnet på de som sysnes speilrefleks blir for stort og for dyrt.

Teknisk ser jeg på det som en løsning i overgangssonen mellom dyre kompaktkameraer og billige speilrefleks. Jeg vil tippe vi får se priser fra 2000 til 5000 kr for kamera inkludert kitobjektiv alt etter kameramodell. Jeg forventer at Panasonic og Olympus lanserer minst et par kameraer hver. Objektiver regner jeg med vil prises betydelig lavere enn tilsvarende for 1,6x/1,5x crop-format. Utvalget blir sikkert ganske begrenset i starten (5-6 objektiver) men det vokser nok i takt med populariteten. Men jeg ser ikke for meg noe marked for kombinasjonen slike kameraer og svindyr optikk. Derfor tror jeg objektivene vil ligge i prisklassen 500-3000 kr. De få som har høyere krav til optikk, uten å ønske større kamera, kan bruke adapter + 4/3 optikk.

Jeg er dog av typen som aldri har benyttet/likt LiveView heller så det er mulig jeg blir litt inhabil. :p

At du ikke liker/bruker det betyr ikke at alle andre tenker likt. I noen situasjoner er LiveView svært nyttig. (F.eks Makro og bilder over folkemengder uten at man må ta med seg krakk/stativ). Ellers så skjønner jeg godt at mange er villige til å ofre SLR-søker for å få et mer kompakt kamera uten å måtte ofre så mye bildekvalitet.

Som et bedre kompaktkamera, ja. Erstattning for SLR, Nei.

Jeg tror Micro 4/3 kommer til å spise godt både av bunnen på dSLR-markedet og toppen av kompaktkameramarkedet.

Liten er ikke alltid bedre, men det hender også at stor blir en ulempe. Så den slår begge veier. Jeg vil søke å unngå å måtte benytte 2 kameraer- det er i seg selv en ulempe.

Folk tenker ulikt. Micro 4/3 blir en valgmulighet vi tidligere ikke har hatt. Mange foretrekker nok de to gamle hovedtypene kameraer, mens nå som det blir tre typer så vil nok en del også velge den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette vil også selge til en del entusiaster som vil ha et "party"-kamera i tillegg til SLR'en, særlig om "Micro" optikken kan benyttes av SLR'en også (med konverter og uten for mye tap av lysstyrke).

Dette kan også få en del spirer til å gå for Oly/Pana SLR fordi de allerede har optikk til "Micro'n" sin (dette krever imidlertid litt lav pris ellers går disse for SLR som første kamera).

Jeg tviler sterkt på at det kommer en sånn adapter og i tilfelle det gjør det så blir nok lystapet rimelig stort og det vil gå ut over de optiske egenskapene på grunn av behovet for glass i adapteren.

Hva tipper dere vekten blir på disse?

Jeg tipper 200-300 gram for kameraene og 100-300 gram for objektivene. Hvis de satser hardt på vekt tipper jeg de klarer å få kameraet litt under 200 gram (kun plast, ingen optisk søker, ingen værtetting, lite Li-polymer-batteri) og et pannekakeobjektiv ned mot 70 gram (plast og minimalt med glass). Men jeg tror nok de satser på litt mer robusthet enn det.

En annen ting, batterilevetid, kommer dette kun an på batteristørrelse?

Jeg regner med de bruker de samme CMOS-sensorene og prosessor som vanlige 3/4 kameraer samt relativt små skjermer (ca 2-2,5 tommer?), blits med ganske lavt ledetall og Li-Polymer batteri. Det tror jeg kan bety ganske middels batteritid (~500 CIPA).

Ellers så synes jeg det er veldig lite snakk om den mulige videofunksjonen. stillbildekamara + videomulighet har vi hatt lenge til en billig penge, men ikke med utskiftbar optikk. Tenk dere å dra på fjelltur med en micro 4/3 og kunne ta gode bilder og video uten å bære seg søkksvett. Sammenlign gjerne med turkameratene med kompaktkamera (ikke så bra bilder og video) og han som sliter på 5 kg utstyr: speilrefleks, 4-5 objektiver, samt et videokamera. Hvem får mest turglede? Han som sliter seg søkksvett eller han som blir misfornøyd med bildene/videoen når han kommer hjem?

Ok, det er satt litt på spissen, men dere skjønner hvor jeg vil.

Lenke til kommentar
Dette vil også selge til en del entusiaster som vil ha et "party"-kamera i tillegg til SLR'en, særlig om "Micro" optikken kan benyttes av SLR'en også (med konverter og uten for mye tap av lysstyrke).

Dette kan også få en del spirer til å gå for Oly/Pana SLR fordi de allerede har optikk til "Micro'n" sin (dette krever imidlertid litt lav pris ellers går disse for SLR som første kamera).

Jeg tviler sterkt på at det kommer en sånn adapter og i tilfelle det gjør det så blir nok lystapet rimelig stort og det vil gå ut over de optiske egenskapene på grunn av behovet for glass i adapteren.

Dere kan nok glemme å bruke mikrooptikken på standard 4/3 objektiver. Det vil være vanskelig å designe en adapter som faktisk gjør at objektivene overhode virker, og selv om man hadde gjort det; så vil det bli veldig mye vignettering.

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dere kan nok glemme å bruke mikrooptikken på standard 4/3 objektiver.

Klippet fra VG tidligere i denne tråden;

De som har Four Thirds-kamera i dag vil kunne benytte Four Thirds Micro-objektiver ved hjelp av et adapter.

... men det er jo VG ...

Lenke til kommentar
Dere kan nok glemme å bruke mikrooptikken på standard 4/3 objektiver. Det vil være vanskelig å designe en adapter som faktisk gjør at objektivene overhode virker, og selv om man hadde gjort det; så vil det bli veldig mye vignettering.

For at objektivene skal fungere trengs vel bare videreførelse av de 11 elektriske kontaktene og forutsatt at de to ekstra ikke er obligatoriske for normal funksjon er vel ikke det verdens største problem. Problemet er at objektivet blir sittende 17mm + adaptertykkelse lengre unna bildebrikken enn det som kreves for at de skal oppnå fokus til uendelig. For å få dette må en da legge inn optikk som refokuserer lyset (som kan gjøre adapteret enda dypere om mFT-objektivene har glasselementer bak bajonettfatningen), noe som fører til større brennvidde og dermed lavere F-tall. Har ikke hørt at dette skal gi vignettering, men det gir ikke optimal skarphet, og fargefeilbryting vil bli et problem.

Lenke til kommentar
Dere kan nok glemme å bruke mikrooptikken på standard 4/3 objektiver.

Klippet fra VG tidligere i denne tråden;

De som har Four Thirds-kamera i dag vil kunne benytte Four Thirds Micro-objektiver ved hjelp av et adapter.

... men det er jo VG ...

Dette er nok en grunn til å ikke kaste bort tiden din på VG.

De har ikke klart å lese spesifikasjonene som de har fått fra Olympus. Der står det nemlig klart at det kommer en adaptor som gjør at man kan bruke vanlige FourThirds objektiver på et mFT kamera. Se det siste bildet fra denne siden. Mer info her.

For at objektivene skal fungere trengs vel bare videreførelse av de 11 elektriske kontaktene og forutsatt at de to ekstra ikke er obligatoriske for normal funksjon er vel ikke det verdens største problem. Problemet er at objektivet blir sittende 17mm + adaptertykkelse lengre unna bildebrikken enn det som kreves for at de skal oppnå fokus til uendelig. For å få dette må en da legge inn optikk som refokuserer lyset (som kan gjøre adapteret enda dypere om mFT-objektivene har glasselementer bak bajonettfatningen), noe som fører til større brennvidde og dermed lavere F-tall. Har ikke hørt at dette skal gi vignettering, men det gir ikke optimal skarphet, og fargefeilbryting vil bli et problem.

Det med vignettering er gjetning fra min side, ettersom objektivene er mindre i diameter. Det er som du sier ikke sikkert at det er et problem. Men en slik adapter er nok ikke så veldig sannsynlig pga. ulempene.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Det med vignettering er gjetning fra min side, ettersom objektivene er mindre i diameter. Det er som du sier ikke sikkert at det er et problem. Men en slik adapter er nok ikke så veldig sannsynlig pga. ulempene.

Jo, det kunne jo tenkes at det ville føre til noe fysisk vignettering, men som du sier skal en vel være ganske entusiastisk for å tenke på å lage et slikt adapter.. :)

Lenke til kommentar
Kameraet trådstarter beskriver kommer nok fra Olympus eller Panasonic om et par år. :)

Noen er mer synsk enn andre.

w00t! :!: Bommet med 3 måneder, da... :roll:

Edit: Om vi får et værtett hus med anstendig AF-ytelse, så blir det mFT på meg - det er nærmest hevet over tvil. Jeg mistenker at FT-folket kan ha skutt gullfuglen med dette systemet. For min del er dette det mest spennende på kamerafronten siden D3/300...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Dette virket spennende, og mitt drømmekamers med dette systemet, som da vil bli et supplement til mitt canonspeilrefleks, ville vært

et lite, lett kamera, med mellom 5 og 8, akseptabel seriebildefart(f.eks 3bilder i sekundet), muligheter for raw, fin skjerm med god nok oppløsning, søker med god oppløsning (vil ikke ha en elektronisk søker hvor man kan telle pixlene.) Som objektiv ville en 25mm 1.4 vært topp, og veldig gjerne en vidvinkel på 10mm med f2.8. Det ville vært et flott kamerasystem til vanlig knipsing når jeg ikke vil dra med meg speilrfleksen. jeg merker at tilogmed 400d blir for stor til og alltid ha med seg.

Lenke til kommentar
Jeg tipper forresten at det vil ta litt tid før fastoptikken dukker opp. I første omgang blir det nok mest konusementzoomer.

Tjah... -jeg tror faktisk de vil servere begge deler straks.

Skal de få suksess så må de først appelere til entusiastene, og det tror jeg de vet veldig godt. Jeg krysser fingrene og selger bestemor på finn.no mens jeg venter...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
At du ikke liker/bruker det betyr ikke at alle andre tenker likt. I noen situasjoner er LiveView svært nyttig. (F.eks Makro og bilder over folkemengder uten at man må ta med seg krakk/stativ).

Jeg sier kun at jeg neppe er den rette til å uttale meg om skjermen er god nok til å vurdere DOF og benytte manuell fokusering siden benytter skjermen svært lite når jeg bruker kameraet (og ei heller ser den store nytten av LiveView).

Nå blir det vel neppe manuell fokusering på et kamera uten søker uansett. Ihvertfall ikke med fokusring på objektivet. Jeg ser ikke helt hvordan en kan holde det stødig med en hånd på objektivet, en på kameraet og samtidig klare å se på skjermen.

Ellers så skjønner jeg godt at mange er villige til å ofre SLR-søker for å få et mer kompakt kamera uten å måtte ofre så mye bildekvalitet.

Bildekvalitet er en ting, komposisjon en annen. For å komponere bilde slik jeg vil trenger jeg informasjonen som søkeren gir. Skjermen må gi tilsvarende info dersom kameraet mangler søker og tror jeg dette blir problematisk i en del situasjoner (f.eks. sterkt sollys).

I tillegg er grepet relativt stødig når kameraet er inntil ansiktet slik at knotter og hjul kan benyttes uten for mye bevegelse på kameraet samt lukkertider ned til 1/30 sek. Dersom skjermen skal benyttes som søker er stillingen dårligere (etter min mening) og tilsvarende lukkertider kan neppe oppnås.

Men det er klart at (som PMnormal sa tidligere) at det beste kameraet er det du faktisk har med deg. Dersom størrelsen er såpass til hinder at du lar kameraet ligge hjemme nytter det lite med allverdens funksjonalitet og bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
De har ikke klart å lese spesifikasjonene som de har fått fra Olympus. Der står det nemlig klart at det kommer en adaptor som gjør at man kan bruke vanlige FourThirds objektiver på et mFT kamera. Se det siste bildet fra denne siden. Mer info her.

He, he... kurrekturlesing og kildekritikk blir stadig fjernere begreper i Akersgata.

Altså FourThirds objektiver på et micro FourThirds hus. Virker å kunne gi en smule feil balanse, men det er jo positivt at muligheten er der. Har man FourThirds objektiver fra før finnes det sikkert situasjoner en vil ønske å benytte disse.

Lenke til kommentar
Altså FourThirds objektiver på et micro FourThirds hus. Virker å kunne gi en smule feil balanse, men det er jo positivt at muligheten er der. Har man FourThirds objektiver fra før finnes det sikkert situasjoner en vil ønske å benytte disse.

Skal ikke være uenig at en mulighet den andre veien høres besnærende ut. Men jeg antar at Olympus regner med at det er flere som har FourThirds som går over til mFT, enn de som starter med mFT som oppgraderer til FourThirds.

Tom

Lenke til kommentar
De tegner over like stor flate, så jeg tviler på at det blir den største utfordringen.

Hehe, jeg synes vi skal slutte å kalle det fenomenet vignettering og heller "mangel på billedsirkel" eller noe sånt. :) Jeg var en smule forvirret selv igår av smalere feste, større registeravstand osv, så sålenge mFT-optikk (som er konstruert for sin 6mm smalere hals) monteres på et adapter som ikke har mindre diameter enn mFT (eller til og med vanlig FT) vil det heller ikke bli ekstra vignettering på den måten jeg tenkte.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...