Gå til innhold

BK:En frynsete Scabiosa

RandiA

Anbefalte innlegg

Scabiosa caucasia, Clive-Greaves

Tid for en liten blomst igjen, synes lyset i disse frynsete, blå kronbladene ikke ble så verst. Til høyre et utsnitt av støvbærerne. Kommentarer? Tips til forbedringer?

post-92574-1217891818_thumb.jpg post-92574-1217892875_thumb.jpg

1/25 - f/4.0 - ISO 100

EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke kommentert mange blomster-bilder tidligere. Selve blomstene sier meg ikke så mye ut over at de er pene. For min egen del tar jeg blomsterbilder mest som en teknikk-øvelse. Denne Scabiosaen ville nok også jeg forsøkt meg på, for den var veldig spennende.

Bildet blir nok dessverre bare nesten, Randi. Jeg vet at du kan betydelig bedre enn dette bare du konsentrerer deg. Jeg beundrer deg litt for å fordype deg såpass mye i et fagområde. Det er helt sikkert både tidkrevende og givende. Du har vist flere svært dekorative bilder også. Flere er helt topp, og derfor våger jeg å gi litt kritikk til dette ene som kanskje ikke ble så perfekt som ønsket.

Blå-kanalen er såpass utbrent at det skjemmer hele inntrykket. Du må ned i alle fall 1 trinn i eksponeringen. Det ville sannsynligvis gjort at skyggene i bakgrunnen gror helt igjen, men det må være underordnet. Canon 400D er oppgitt å kunne vise RGB-histogram, dette bør du absolutt ha slått på når du gjør slike farge-stunts som dette. Særlig nærstudiet mister mye detaljer på grunn av dette, også på grunn av at fargene er for like.

Sidenote: Jeg vet ikke så mye om fargerom, men har lest et sted at sRGB er spesielt dårlig akkurat på turkis. Dette kan være en demonstrasjon av nettopp dette fenomenet (håper noen kan forklare/oppklare, jeg vet det er flere som kan en del om fargegjengivelse her inne). Skjermen min er ikke kalibrert, så den kan også være medskyldig, selvsagt.

I tillegg MÅ du stå vinkelrett på motivet ved macrofotografering av denne type motiv. Høyre side er blitt veldig ute av fokus. Blender f/4 gir ikke nok dybde. Enten er vinkelen feil eller så er objektivet ditt dårlig. Venstresiden er helt nydelig, og det var kanskje dette lyset som fanget interressen for motivet. Men høyre side er ikke like nydelig. ISO400, f/11, -1EV tror jeg ville gitt et annet resultat.

Du har kuttet nedre blad 1,5mm. Jeg liker heller ikke linselusen oppe til venstre. Kanskje du burde hatt et lite hyssingsnøre i lomma på disse seansene, til å binde vekk brysomme tilskuere og familiemedlemmene til modellene dine?

Hvor lenge blomster disse, da? Har du muligheten til å gjøre øvelsen igjen, mener jeg?

Forøvrig liker jeg komposisjonen best der hele blomsten synes.

- Rams

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt for tett i bunn. Egentlig er det litt vel tett i det hele tatt, men mest i bunn. Og så ville jeg ha klonet bort den lille biten av en annen blomst oppe til venstre. Du kunne kanskje ha gått nærmere også, slik at du fikk et utsnitt uten å måtte klippe. Det kunne vært spennende. Hvis ikke den blomsten er for liten, for da holder det ikke med vanlig makro heller.

Lenke til kommentar

Takk for grundig respons...mange fine tips der, har det nok ofte for travelt ja, er for utålmodig, men skjønner jeg bør tenke på både det ene og det andre skal det bli bra :yes: hadde i utgangspunktet tenkt å ha hele blomsten, men de har så lange stilker, at det ble litt tomt rundt. En god idé å knytte bort naboer, så slipper man kloning i ettertid. Grunnen til den store blenderåpningen var å få bort alt rundt, men "rydder man området", kan man ha høyere blendertall.

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke så mye om fargerom, men har lest et sted at sRGB er spesielt dårlig akkurat på turkis.

sRGB er standardisert på nett, og nettlesere støtter ikke fargestyring. (Bortsett fra Opera, med korrekt koding) sRGB er vel spesielt dårlig på å gjengi blåtoner, ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvor lenge blomster disse, da? Har du muligheten til å gjøre øvelsen igjen, mener jeg?

Forøvrig liker jeg komposisjonen best der hele blomsten synes.

- Rams

Nå gjorde jeg den om igjen i dag, i RAW med litt etterarbeid. Brukte stativ, men det var litt vind, vet ikke om den ble noe bedre:

post-92574-1218752931_thumb.jpg

RandiA

Lenke til kommentar
"den hvite" delen av "knoppen" er ikke helt klar, men helt ærlig: dette siste bildet var mye mer en eye-catcher enn de foregående.

MVH

Takk for det, så hjalp det å ta i RAW med stativ da. Jeg har brukt blender 7.1 så det burde være i fokus alt, men det var nok litt vind, og da kan det litt bli litt "ufokus" på noe.

RandiA

Lenke til kommentar
"den hvite" delen av "knoppen" er ikke helt klar, men helt ærlig: dette siste bildet var mye mer en eye-catcher enn de foregående.

MVH

Takk for det, så hjalp det å ta i RAW med stativ da. Jeg har brukt blender 7.1 så det burde være i fokus alt, men det var nok litt vind, og da kan det litt bli litt "ufokus" på noe.

RandiA

:) Du er fremdeles kommet steget foran meg, har begynt å ta bildene i RAW, men ennå ikke hatt tid til å "knote" med noe program, men skal innrømme at jeg gleder meg til å starte med det :D Igjen, et bedre bilde uten tvil fra mitt ståsted :D

MVH

Coraco

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...