cs_ Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Er det mulig å gjennomføre en deistkirke? Jeg vil si det er mulig, at det tjener som et alternativ til andre religioner. Mange tror at det finnes "en gud", men er uenige med dogmene som gis fra de andre religionene. Selvfølgelig kan ikke denne kirken ha noen dogme selv, og må ta avstand fra alt som kan fortelle noe om hvor fra eller hvordan denne guden er. Meningen vil være å skape en kirke med personer med enighet om at det har fantes en eller flere guder. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Er det mulig å gjennomføre en deistkirke? Jeg vil si det er mulig, at det tjener som et alternativ til andre religioner. Mange tror at det finnes "en gud", men er uenige med dogmene som gis fra de andre religionene. Selvfølgelig kan ikke denne kirken ha noen dogme selv, og må ta avstand fra alt som kan fortelle noe om hvor fra eller hvordan denne guden er. Meningen vil være å skape en kirke med personer med enighet om at det har fantes en eller flere guder. Hve er vitsen? Klarer ikke de som er deister å tro på dette hjemme, for seg selv? Hvorfor er alle religiøse trosretninger så eksibistiske? Hvorfor må de på død og liv ha et hus der de tilber (sett inn gud) og alle skal se dem gjøre det? Glad jeg er ateist jeg...... Endret 5. august 2008 av RWS Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Deisme er en filosofi som hevder at det fins en gud som har skapt alt, som er handlende og personlig, men han styrer ikke verden eller åpenbarer seg.<....> Opplysningstidens deistiske tanke var at Gud hadde skapt verden, for så å overlate verden til seg selv. Å tro på en slik gud er helt greit, men hvorfor og hvordan skal du tilbe en slik gud som ikke styrer verden eller har åpenbart seg. Ikke vet man hva en slik gud ønsker, om noe, og hva skal man be (som i bønn, ikke spørre) om, om man i det hele tatt skal/bør be ? Jeg ser ikke de helt store forskjellene på deisme og ateisme, bortsett fra troen på at en gud (ikke) eksistrer. Det er ingenting felles å samles rundt, man står fritt til å leve livene sine slik man selv mener er best osv. Så jeg tror ikke en deistisk kirke har så mye for seg. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Må si meg enig med RWS. De fleste slike typer religiøse har jeg inntrykk av at vil holde sin tilbedelse privat og personlig, og i sitt eget hjem. Sikkert en del av dem som også misliker organisert religion, noe som er forståelig. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 5. august 2008 Forfatter Del Skrevet 5. august 2008 Jeg er helt enig i at mange deister er det nettopp for å ikke være organisert i religion, å ha en personlig tro. En slik kirke kan derfor ikke bli veldig populær, men kan bli et møtepunkt for de som har behov for å "lufte" troen sin blandt andre. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg er helt enig i at mange deister er det nettopp for å ikke være organisert i religion, å ha en personlig tro. En slik kirke kan derfor ikke bli veldig populær, men kan bli et møtepunkt for de som har behov for å "lufte" troen sin blandt andre. prøv disse: http://www.amorc.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå