Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ikke at jeg har så forferdelig bråhast med å få meg nytt kamera, men det er jo grenser for lenge man vil vente..
Micro FourThirds er vel kanskje det du venter på da? ;-) Jeg ville ventet _litt_ i hvert fall, og sett hva Olympus kommer med på Photokina før jeg svidde av et titalls tusenlapper...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er vel Leica for øyeblikket i en bedre situasjon enn de har vært i på en god stund. Skakkjørt er det vanskelig å se at de er, men de ble vel innhentet av fortiden for en god stund siden.

CL-D basert på Micro FourThirds ser interessant ut, men igjen: Det var dette med cropfaktoren, da... Det ville sikkert solgt som hakka møkk, men jeg vet ikke om det er så interessant å se hele utvalget av Leicaoptikk bli forvandlet til teleobjektiv. Det er "ille" nok med cropfaktoren på M8 (1.33x).

Men, jeg venter spent på Photokina. Leica har varslet at det kommer overraskelser.

Lenke til kommentar
CL-D basert på Micro FourThirds ser interessant ut, men igjen: Det var dette med cropfaktoren, da... Det ville sikkert solgt som hakka møkk, men jeg vet ikke om det er så interessant å se hele utvalget av Leicaoptikk bli forvandlet til teleobjektiv. Det er "ille" nok med cropfaktoren på M8 (1.33x).
Det er jo også spørsmål om hva Leica/Panasonic og Olympus leverer av ny optikk... Antar at de også vil kunne levere optikk til et evt. CL-D, og her antar jeg at det vil bli bedre utvalg av fastoptikk enn det er til 4/3 i dag...
Lenke til kommentar
Det er jo også spørsmål om hva Leica/Panasonic og Olympus leverer av ny optikk... Antar at de også vil kunne levere optikk til et evt. CL-D, og her antar jeg at det vil bli bedre utvalg av fastoptikk enn det er til 4/3 i dag...

Og det hadde jo vært kjekt. Men jeg ser liksom ikke for meg at Leica leverer en 18mm f/1.4, eller en 25mm f/1.0 eller f/1.4... Og om de klarer å komme opp med det, så vil det vel være snakk om helt egne objektiv til "CL-D", dvs. at de ikke er kompatible med M-fatning og M8/fullformat?

Lenke til kommentar
Og det hadde jo vært kjekt. Men jeg ser liksom ikke for meg at Leica leverer en 18mm f/1.4, eller en 25mm f/1.0 eller f/1.4... Og om de klarer å komme opp med det, så vil det vel være snakk om helt egne objektiv til "CL-D", dvs. at de ikke er kompatible med M-fatning og M8/fullformat?
Leica har allerede 25mm f/1.4 til FourThirds, som vil være kompatibel med Micro FourThirds også - selv om den vil være litt "mot" filosofien til Micro FourThirds når det gjelder størrelse.

Ellers aner det meg at det vil komme "uendelig" mange adaptere til Micro FourThirds, som gir mulighet for alt av annen optikk. Det skulle være svært små problemer å lage adaptere til dette systemet for K-fatning, Nikon F, Leica M etc...

Lenke til kommentar

Jeg tror en moderne "CL" ikke ville vært basert på M-systemet i det hele tatt, i motsetning til den originale CL-en. Det blir nok heller et familiemedlem av deres PanaLeica-linje. For de har jo allerede etablert seg blant seriøse fotoamatører med sin Fourthirds-satning. Så hvorfor ikke en målsøker til samme kundegruppe. De har tross alt et annet slr-system enn Fourthirds også, og R-fatningen er heller ikke kompatibel med Fourthirds. Det vil derfor være rom for et skille mellom de profesjonelle R og M-seriene og konsumentkameraene i PanaLeica-linjen.

Lenke til kommentar
Ellers aner det meg at det vil komme "uendelig" mange adaptere til Micro FourThirds, som gir mulighet for alt av annen optikk. Det skulle være svært små problemer å lage adaptere til dette systemet for K-fatning, Nikon F, Leica M etc...

Felles for alle er at det vil se ut som om du har koblet Duracellkaninen til Tsjernobylreaktoren. Eller som om jeg hadde limt fasten 35mm Summilux til mobiltelefonen min. I alle fall ut fra illustrasjonene som har dukket opp på nettet. Men nå har vi jo ikke sett kameraet ennå, da. Det mest interessante er jo at de har kvittet seg med speilet. Og jer er enig med PMNormal når han påpeker at dersom Leica bygger videre på dette, så vil de trolig legge M-fatningen til side, og satse på nye objektiver. Mye fornuftig i det, ikke minst dersom vi ser på prisene på M-objekter som kommer ut fra Solms for tiden. Hva angår M så er det jo en kompromissløs jakt på ytelse kombinert med liten størrelse, så jeg kan vanskelig se at Leica plutselig finner ut at "nei, nå kuler vi den litt og lager noen 4000-kronersobjektiv som passer til M-fatning, dere".

Men det har lenge svirret rykter om en 24mm f/1.4, og nyheten om mFT med 2x crop vil nok ikke svekke disse ryktene...

Uansett, med 2x crop, så er det jo mye rart som kan kobles til et slikt kamera og yte greit. Det er jo de færreste objektivene som sliter i sentrum.

Nå gleder jeg meg til å se hva som kommer :)

Lenke til kommentar
Felles for alle er at det vil se ut som om du har koblet Duracellkaninen til Tsjernobylreaktoren.

<snipp>

Uansett, med 2x crop, så er det jo mye rart som kan kobles til et slikt kamera og yte greit. Det er jo de færreste objektivene som sliter i sentrum.

Det er min tanke også. Uansett hvordan det ser ut - det åpner for å kunne bruke nesten all slags optikk på ett kamerahus... :-)
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg aldri har gledet meg så mye til en lansering. Jeg kjøpte 20D i sin tid, og har deretter vært nesten totalt likegyldig til alle lanseringer sett bort fra 5D. Nå føler jeg minst like mye entusiasme som da 5D kom, kanskje enda mer. For en slik må jeg rett og slett ha, for er det noe jeg savner så er det et lite kamera med stor sensor. Og vi var flere som var overbevist om at Olympus kommer til å komme først, for FT er perfekt til et lite høykvalitetskamera. Å så jeg gleder meg til å ha noe slik i den vanlige skulderbagen jeg bruker til og fra jobb.

Og tenk så enkelt hvis jeg plutselig må ta en fotojobb. Det kan jo hende at slik skjer på dagen, og jeg gidder ikke dra på 20D til enhver tid. Det får kun luft under vingene når jeg skal ut for å ta bilder om dagen. Nå er det 3 uker siden sist. Med mFT ville jeg kanskje tatt bilder hver dag. Stakkars BK hvis jeg får noe slik, he he.

Lenke til kommentar

Det som er morsomt med mFT er at jeg kjenner en kvinnelig journalist som i dag tar alle bildene sine med et Nikon Coolpix 990 (3.2mp, fire år gammelt, går ikke høyere enn ISO400). Hun tar bedre portrettbilder enn de fleste ville klare med et D3 i dårlig lys. Nettopp fordi det er diskret. Og ansiktsgjenkjenning vil faktisk være et relevant fotografisk verktøy for hennes stil (se minst mulig på kamera mens bildet tas for å ikke avsløre at hun faktisk fotograferer).

Jeg tror dette kan bli noe for henne. En digressjon, men litt morsom syns jeg. I parantes bemerket håndholder hun skarpe en-sekunders eksponeringer.

Lenke til kommentar

Det er lett å glemme at mFT får lukker som ikke lager hverken lyd eller rystelser. Fordi den ikke har lukker i tradisjonell forstand. Bare det kommer til å gjøre det til det aller beste kameraet for gatefoto. Det slo meg bare plutselig at jeg ikke kan gå i graven uten å eie noe slik.

Edit: Eller snikportretter, slik som hun 990-dama kunne ha brukt med stort hell. Men da bør det ha dreibar skjerm. Jeg ønsker også det, men er ikke helt avhengig av det hvis det er mye å spare på å ikke velge det.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Dreibar skjerm er litt essensielt for det, ja. 990 kan dreie selve objektivhuset (kameraet er todelt).

Men jeg må nevne det for henne neste gang jeg treffer på henne, tror hun vil like ideen.

Og hvem skulle tro at ansiktsgjenkjennelse kunne ha et bruksområde for en proffesjonell? ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan sikkert skaffe et for next to nothing, vi har en del av dem liggende på arbeid.

Men de er glimrende små kamera egentlig, fin og skarp optikk og greie å bruke.

Kan bare tenke meg hvor gode de ville vært om Nikon kunne laget et nytt med 3mpx, dagens sensorteknologi, en form for bildestabilisator og en litt større skjerm og bedre betjening..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...