Slimda Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 En jeg kjenner påstår at han så små grønne alver sitte i et tre og peke på han med sniper-rifler. Er det sant? I følge han, så er det helt sant. (hva hjernen hans så, og hvorfor, nevner vi ikke, men for han var det 100% sant) Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg vil nok se på dette som en selvoppfyllende profeti. Man har stått ovenfor vanskelig valg, har tatt en besluttning, føler seg usikker (litt spekulasjon fra min side, men å ty til bønn uten å være religiøs må ha en årsak), og hjernen skaper så en bekreftelse på at valgte valg er gode/riktige, slik at man beroliger seg selv. Så ett program som går på noe av det samme, det gikk på at en gruppe personer skulle rangere seks bilder etter hvor bra de valgte dem, og de kunne få velge ett av to blande de seks. Senere skulle de rangere de seks bildene igjenn, og da var alltid det bildet de hadde valgt (som ikke var det "beste" til å begynne med) flyttet mye høyere opp på listen, mens det de valgte bort ble flyttet ned. Ett tilsvarende eksperiment ble gjordt med noen fotografi studenter hvor en gruppe kunne velge å få med seg ett av bildene uten mulighet til å ombestemme seg, mens en annen gruppe fikk tre dager til ombestemme seg på hvis de skulle ønske det. Det ble studentene som ikke kunne ombestemme seg var mer fornøyd med sitt valg, enn de som hadde mulighet til å endre valg, husker ikke helt hvordan de ble med de som kunne endre valg, og hvor fornøyde de ble med sine valg. Men konklusjonen var at vi overbeviser oss selv om at de valgene vi gjør er de rette, eller at det vi har valgt er det best o.l Bare ett lite spørsmål på siden anngående å føle Guds nærvær. Hvordan kommer man frem til at dette er Gud (den kristne) og ikke en annen guddom ? Når man kommer frem til at dette er Gud, hvordan vet man hvilken lære man skal følge, de er jo tre store religioner som følger samme guddom (jødedommen, kristendommen og islam) ? Regner ikke med at det er noe fasit svar på dette, bare litt nyskjerrig. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Gode poenger. Selv om jeg faktisk kunne henvist til dokumenterte helbredelser, så ville det alltid ha vært noen som kunne hatt noe å si imot det. Hvis ikke placebo er et godt nok argument lenger, så tyr man gjerne til at det er en bløff eller lignende. Et åpent sinn er uansett bra hvis man vil finne ut om noe er sant eller ikke. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 I det faktum at han trodde noe kom til å skje, og det skjedde. Hjernen tror så sterkt på det, at ethvert inntrykk er vinklet mot det. på samme måte som Placebo-effekten, hvor en sukkerpille kurerer en syk pasient. En sukkerpille kurerer ikke en syk pasient, men kan bare få pasienten til å føle seg bedre mentalt sett. Hvis sukkerpiller hadde fungert, så hadde de jo selvsagt gitt dette til alle pasienter. I dette tilfellet ser vi jo også at trådstarteren ikke synes det å være religiøs (antar at det er det å være kristen han mener) er noe som er populært i det hele tatt. Altså han liker ikke kristendom, men likevel, av en eller annen grunn føler han Guds nærvær. Så han betrakter jo ikke kristendom som en sukkerpille i det hele tatt, men tvert imot. Det samme var tilfellet med meg selv før jeg ble kristen. Jeg så på kristendom som noe potensiellt ødeleggende, og at det bare var noe sludder, men likevel kunne jeg føle ting som Guds nærvær. Og med mine tidligere erfaringer med f.eks. meditasjon, hadde jeg sett at det er mulig å oppnå veldig varierte og dype mentale tilstander ved å bruke f.eks. meditasjon for å fremkalle dette, men det som var forskjellen med dette Guds nærvær, var at det ikke var noe jeg kunne koble til noe som jeg selv fremkalte, ellers hadde jeg jo også avvist det. Det var noe som opererte uavhengig av meg selv og min sinns-insttilling. Videre ser vi at trådstarter ber om et tegn fra en Gud han altså ikke synes særlig mye om i utgangspunktet, og det at han ber om et tegn sier jo igjen at han ikke er direkte overbevist om at dette er en sukkerpille, men at det muligens bare er noe han inbiller seg. Etter hva han skriver så ber han jo heller ikke om noe spesifikt tegn. Hvis han faktisk hadde bedd om å få se et kors på veggen følgende morgen og faktisk vært overbevist om at dette kom til å skje. Da kunne vi kalt et placebo. Men det kunne også fremdeles vært Gud. Dersom dette var et tegn i fra gud...burde ikke symbolet som dukket opp ha vært en jødestjerne? Og dersom det var laget av jesus, burde ikke symbolet ha vært en fisk Symbolikken i Mithrastemplene beskriver overgangen fra Tyrens til Værens tidsalder, og Mithras ble holdt for å være den som styrer tidsaldrene og menneskenes vandring gjennom rekken av tidsepoker. Av andre elementer fra Mithraskulten kan vi nevne: i følge legenden ble han født 25. desember i en underjordisk hule av en jomfru, mens noen gjetere var vitne til fødselen og kom med gaver til barnet. Mithras døde ikke, men dro levende opp til himmelen. Han var en solgud og ble følgelig æret på søndagen, som er solens dag. Sentralt i Mithrasdyrkelsen var dåpsritualer og et hellig måltid med brød og vin. Ut fra dette er det forståelig at Konstantin den Store som ble omvendt til kristendommen i år 312, kunne gi ut mynter med bilde av Mithras i år 320 uten motforestillinger, og at det viktigste symbolet i tidlig kristendom ikke var korset, men fisker. Det må tilføyes at esoterisk kristendom ikke ser på Jesus Kristus kun som innlederen av Fiskenes tidsalder, men også som et vendepunktet i menneskehetens utvikling. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 At sollyset som skinner gjennom vinduet kan forme kors/kryss, linjer, sirkler, og andre typer mønster er da strengt tatt ikke noe uvanlig. En mulig forklaring på hvorfor det akkurat var et kors du så kan være så enkelt som persiennen foran vinduet + en blomsterpotte; persiennen sørger for den vannrette linjen, den loddrette linjen kan komme av gjenskinnet fra f.eks. en blomsterpotte, lysestake, vindushåndtak, noe annet i vindusposten eller kanskje noe utenfor huset ditt. At mobilen ditt streiket akkurat når du hadde bruk for den kan skyldes så mangt. Den vanligste årsaken til at elektronikk bare plutselig skrur seg av er flatt batteri, så du får sette batteriet på lading og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Kaptein Potetmos Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Gode poenger. Selv om jeg faktisk kunne henvist til dokumenterte helbredelser, så ville det alltid ha vært noen som kunne hatt noe å si imot det. Hvis ikke placebo er et godt nok argument lenger, så tyr man gjerne til at det er en bløff eller lignende. Et åpent sinn er uansett bra hvis man vil finne ut om noe er sant eller ikke. Og et åpent sinn er det man mangler om man tillegger alle forklaringer på mystiske saker til religion. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Bare ett lite spørsmål på siden anngående å føle Guds nærvær. Hvordan kommer man frem til at dette er Gud (den kristne) og ikke en annen guddom ? Når man kommer frem til at dette er Gud, hvordan vet man hvilken lære man skal følge, de er jo tre store religioner som følger samme guddom (jødedommen, kristendommen og islam) ?Regner ikke med at det er noe fasit svar på dette, bare litt nyskjerrig. Såvidt jeg vet snakker aldri muslimer eller jøder om Guds nærvær, eller i det minste snakker de om dette i en langt mindre grad og mener ikke på samme måten en bokstavelig åndelig kraft som tilfører dem fred og glede. Det er ingen som hopper og danser rundt i synagoger og moskeer, og dersom man skal oppleve noe lignende i andre religioner så bruker man som regel meditasjon eller ritualer (f.eks. med trommer) for å oppnå en trance-tilstand. Gode poenger. Selv om jeg faktisk kunne henvist til dokumenterte helbredelser, så ville det alltid ha vært noen som kunne hatt noe å si imot det. Hvis ikke placebo er et godt nok argument lenger, så tyr man gjerne til at det er en bløff eller lignende. Et åpent sinn er uansett bra hvis man vil finne ut om noe er sant eller ikke. Og et åpent sinn er det man mangler om man tillegger alle forklaringer på mystiske saker til religion. Det er også noe man mangler om man tilegger alle forklaringer på mystiske saker, et fravær av religion Lenke til kommentar
noxon Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ting er ikke mystiske bare fordi DU ikke kan forklare de. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg er åpen av sinn, og kan faktisk tro på noe, om det blir dokumentert skikkelig. Så om du har skikkelig dokumenterte bevis angående religiøse helbredelser og andre slike ting, så kast ut med lenker. Lenke til kommentar
Kaptein Potetmos Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Ting er ikke mystiske bare fordi DU ikke kan forklare de. Dette er et sterkt argument. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Såvidt jeg vet snakker aldri muslimer eller jøder om Guds nærvær, eller i det minste snakker de om dette i en langt mindre grad og mener ikke på samme måten en bokstavelig åndelig kraft som tilfører dem fred og glede. Det er ingen som hopper og danser rundt i synagoger og moskeer, og dersom man skal oppleve noe lignende i andre religioner så bruker man som regel meditasjon eller ritualer (f.eks. med trommer) for å oppnå en trance-tilstand. Blir litt på siden, men var ikke helt dette jeg tenkte på. Som du selv har sagt noen ganger, du følte gud arbeidet inni deg (husker ikke ordrett, men tror dette er i nærheten) eller som tråstarter forteller "Men i det siste har jeg hatt en følelse av nærhet til Gud". Hvordan har du/dere kommet frem til at dette er Gud ? Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Såvidt jeg vet snakker aldri muslimer eller jøder om Guds nærvær, eller i det minste snakker de om dette i en langt mindre grad og mener ikke på samme måten en bokstavelig åndelig kraft som tilfører dem fred og glede. Det er ingen som hopper og danser rundt i synagoger og moskeer, og dersom man skal oppleve noe lignende i andre religioner så bruker man som regel meditasjon eller ritualer (f.eks. med trommer) for å oppnå en trance-tilstand. Dette har jeg aldri hørt om. Jeg ville tro systematiske intervjuer med jøder, kristne og muslimer ville fremkalle ganske like resultater når det gjaldt Guds nærvær etc. Har du noen lenker til noen undersøkelser? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Såvidt jeg vet snakker aldri muslimer eller jøder om Guds nærvær, eller i det minste snakker de om dette i en langt mindre grad og mener ikke på samme måten en bokstavelig åndelig kraft som tilfører dem fred og glede. Det er ingen som hopper og danser rundt i synagoger og moskeer, og dersom man skal oppleve noe lignende i andre religioner så bruker man som regel meditasjon eller ritualer (f.eks. med trommer) for å oppnå en trance-tilstand. Ok, så du mener å si at linken under er en dokumentasjon på guds nærvær? På hvilken måte tilfører dette dem fred og glede? http://uk.youtube.com/watch?v=07cmMhQxjfg&...feature=related Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Jeg er åpen av sinn, og kan faktisk tro på noe, om det blir dokumentert skikkelig. Så om du har skikkelig dokumenterte bevis angående religiøse helbredelser og andre slike ting, så kast ut med lenker. Du trenger ikke noen dokumentasjon på det.. Leger tar feil.. De tror en sykdom er uhelbredelig og så klarer kroppen likevel å bli frisk helt av seg selv - det trenger ikke å ha noenting med noe religiøst å gjøre. Noen av de som blir friske og feilaktig var diagnosert med noe uhelbredelig har sikkert prøvd noe alternativt også, det er ikke mulig i dag å bevise direkte at disse alternative behandlingsmåtene skal ha hatt noen virkning (da ville det allerede vært bevist). Lenke til kommentar
Emotivist Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Machaud, hva hadde du egentlig forventet at folk skulle komme med som tilsvar? For folk som ikke ønsker å tro, så er det naturlig å komme med mange alternative forklaringer på hva andre ser på som fenomener som hinter om religion. Det fins ingen måte å hverken bevise eller motbevise at akkurat det du opplevde den dagen var et tegn fra Gud eller at det var hjernen som feilintepreterte stimuli (illusjon), eller om det var hjernen som spilte deg et puss uten stimuli (hallis). Jeg syns kanskje det hadde vært mer interessant å dvele litt over hvor mye vanskeligheter du har, når du går fra å være et menneske som ikke ber, til å begynne å be. Jeg har hørt at bønn har en positiv virkning på tilværelsen, du beiarbeider vanskelighetene dine på en måte som skaffer mer ro, enn å fortrenge dem helt. Om selvbedrag er bra for mennesker, hva er da så galt i å bedra seg selv? 80% av befolkningen tror de er smartere enn gjennomsnittet. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Såvidt jeg vet snakker aldri muslimer eller jøder om Guds nærvær, eller i det minste snakker de om dette i en langt mindre grad og mener ikke på samme måten en bokstavelig åndelig kraft som tilfører dem fred og glede. Det er ingen som hopper og danser rundt i synagoger og moskeer, og dersom man skal oppleve noe lignende i andre religioner så bruker man som regel meditasjon eller ritualer (f.eks. med trommer) for å oppnå en trance-tilstand. Dette har jeg aldri hørt om. Jeg ville tro systematiske intervjuer med jøder, kristne og muslimer ville fremkalle ganske like resultater når det gjaldt Guds nærvær etc. Har du noen lenker til noen undersøkelser? Har ikke noen lenker til personlige undersøkelser nei. Og vil til en viss grad si meg enig i at det antageligvis vil være mange som sier at de har åndelige opplevelser, men tror ikke de mener det samme. Hvis man tenker kristent så har ikke jødene lenger Shekhinah. Og det er heller ikke lenger noe som er begrenset til Det Aller Helligste i tempelet. Muslimer har absolutt ikke dette, og heller ingen andre religioner som fornekter Jesus som Guds sønn. Det er egentlig alt jeg kan si Jeg er åpen av sinn, og kan faktisk tro på noe, om det blir dokumentert skikkelig. Så om du har skikkelig dokumenterte bevis angående religiøse helbredelser og andre slike ting, så kast ut med lenker. Du trenger ikke noen dokumentasjon på det.. Leger tar feil.. De tror en sykdom er uhelbredelig og så klarer kroppen likevel å bli frisk helt av seg selv - det trenger ikke å ha noenting med noe religiøst å gjøre. Noen av de som blir friske og feilaktig var diagnosert med noe uhelbredelig har sikkert prøvd noe alternativt også, det er ikke mulig i dag å bevise direkte at disse alternative behandlingsmåtene skal ha hatt noen virkning (da ville det allerede vært bevist). Bra svart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå