Gå til innhold

Religiøs åpenbaring eller?

Anbefalte innlegg

Men dere om det. Vil dere ikke se så vil dere ikke se, greit for meg. Men prøv å holde disse røverhistoriene for dere selv da til dere er omgitt av deres like som tror på slikt.... og ikke kom her og skulle lage en "diskusjon" av det, for det var tydelig ikke meningen!

Når trenger man jo ikke akkurat å være Sherlock Holmes for å se en pussig sammenheng i at trådstarteren først benyttet seg av bønn, og følte Guds nærvær, ba om et tegn og faktisk fikk se et kors. Og hvis man med en gang bare avfeier korset som sludder uten å ta de andre tingene med i betraktningen så setter det jo heller spørsmålstegn på dere som gjør dette, enn på trådstarteren. Da er det jo dere som kommer med røverhistorier, siden dere er selektive i det dere plukker ut fra trådstarters forklaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når trenger man jo ikke akkurat å være Sherlock Holmes for å se en pussig sammenheng i at trådstarteren først benyttet seg av bønn, og følte Guds nærvær, ba om et tegn og faktisk fikk se et kors. Og hvis man med en gang bare avfeier korset som sludder uten å ta de andre tingene med i betraktningen så setter det jo heller spørsmålstegn på dere som gjør dette, enn på trådstarteren. Da er det jo dere som kommer med røverhistorier, siden dere er selektive i det dere plukker ut fra trådstarters forklaringer.

Hørt om Placebo?

Lenke til kommentar
I det faktum at han trodde noe kom til å skje, og det skjedde. Hjernen tror så sterkt på det, at ethvert inntrykk er vinklet mot det. på samme måte som Placebo-effekten, hvor en sukkerpille kurerer en syk pasient.

En sukkerpille kurerer ikke en syk pasient, men kan bare få pasienten til å føle seg bedre mentalt sett. Hvis sukkerpiller hadde fungert, så hadde de jo selvsagt gitt dette til alle pasienter.

I dette tilfellet ser vi jo også at trådstarteren ikke synes det å være religiøs (antar at det er det å være kristen han mener) er noe som er populært i det hele tatt. Altså han liker ikke kristendom, men likevel, av en eller annen grunn føler han Guds nærvær. Så han betrakter jo ikke kristendom som en sukkerpille i det hele tatt, men tvert imot. Det samme var tilfellet med meg selv før jeg ble kristen. Jeg så på kristendom som noe potensiellt ødeleggende, og at det bare var noe sludder, men likevel kunne jeg føle ting som Guds nærvær. Og med mine tidligere erfaringer med f.eks. meditasjon, hadde jeg sett at det er mulig å oppnå veldig varierte og dype mentale tilstander ved å bruke f.eks. meditasjon for å fremkalle dette, men det som var forskjellen med dette Guds nærvær, var at det ikke var noe jeg kunne koble til noe som jeg selv fremkalte, ellers hadde jeg jo også avvist det. Det var noe som opererte uavhengig av meg selv og min sinns-insttilling.

Videre ser vi at trådstarter ber om et tegn fra en Gud han altså ikke synes særlig mye om i utgangspunktet, og det at han ber om et tegn sier jo igjen at han ikke er direkte overbevist om at dette er en sukkerpille, men at det muligens bare er noe han inbiller seg.

Etter hva han skriver så ber han jo heller ikke om noe spesifikt tegn. Hvis han faktisk hadde bedd om å få se et kors på veggen følgende morgen og faktisk vært overbevist om at dette kom til å skje. Da kunne vi kalt et placebo. Men det kunne også fremdeles vært Gud.

Lenke til kommentar
Videre ser vi at trådstarter ber om et tegn fra en Gud han altså ikke synes særlig mye om i utgangspunktet, og det at han ber om et tegn sier jo igjen at han ikke er direkte overbevist om at dette er en sukkerpille, men at det muligens bare er noe han inbiller seg.

Etter hva han skriver så ber han jo heller ikke om noe spesifikt tegn. Hvis han faktisk hadde bedd om å få se et kors på veggen følgende morgen og faktisk vært overbevist om at dette kom til å skje. Da kunne vi kalt et placebo. Men det kunne også fremdeles vært Gud.

Å så søtt! Tenk at han fikk et tegn fra en gud han ikke syntes noe om dere...... :(

Ser du hvor dumt dette er? Hvorfor skulle han ikke like gud når han ber til ham? Dette er å spekulere syntes jeg...

Dette er placebo på sitt beste. Han spurte etter et tegn og fikk det. Jeg er helt sikker på at hva enn han så har det helt andre forklaringer enn gud, men la oss for argumentasjonen skyld si at han fikk et tegn som lignet på et øye isteden? Hva hadde han valgt da tror du, når det var den kristne gud han eter sigende henvendte seg til?Hadde det da vært gud og i så fall, hvem sin gud? Din gud eller guden øyegud tilbederne?

Er jo så placebo som det går an å få dette jo..... :(

Klarer du ikke å se at denne fyren var så kristen som de kommer men bare måtte komme hit og fortelle eventyr historien sin, nyforelsket som han er? En klassisk kristenhistorie dette jo, så placeboesk de kan komme...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha koblet kors til kristendom. Mange religioner har brukt kors som symbol. Sannsynligvis har folk sett slike kors i lange tider og forbundet symbolet med sine egne religioner.

Ser du et kors kan du velge å tolke det som et "tegn", men hvordan kan du isåfall vite om det er fra kristendommen og ikke en helt annen religion hvis begge bruker kors som symbol?

Religioner har jeg forresten liten lit til ettersom det er en smule for beleilig at de også er det perfekte systemet for herskere til å dele opp og kontrollere folk.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Det blir isåfall opp til trådstarter å utdype om han forventet å få et tegn eller ikke, om han ønsker å delta i diskusjonen om at dette korset han så kan ha vært resultat av placebo eller ikke. Hvis han ikke forventet det, eller hvis et kors med en rosenkrans ikke stemmer med hans forestillinger av hva et tegn er for noe, så vet ikke jeg. Uansett så kan det være inbilning og det kan være noe annet.

Har aldri opplevd noe lignende selv. Det eneste uforklarlige jeg kan huske å ha opplevd var at et kjøkkenglass som stod på stuebordet veltet av seg selv en gang, når jeg var overbevist om at huset var hjemsøkt av noe. Ingenting var borti hverken bordet eller glasset, og det var ingen rystelser i huset. Det bare veltet, og det var fysisk umulig at dette kunne skje.

Lenke til kommentar
En sukkerpille kurerer ikke en syk pasient, men kan bare få pasienten til å føle seg bedre mentalt sett. Hvis sukkerpiller hadde fungert, så hadde de jo selvsagt gitt dette til alle pasienter.

En sukkerpille kurerer ikke en pasient, helt korrekt, men det får pasienten til å tro det er medisin, og kroppen kurerer det selv. Vårt sinn er så enormt stort og uforståelig, at det springer sirkler rundt vår egen bevissthet.

Lenke til kommentar
Religioner har jeg forresten liten lit til ettersom det er en smule for beleilig at de også er det perfekte systemet for herskere til å dele opp og kontrollere folk.

Ja, det var vel derfor man forsøkte å avskaffe religion i kommunistiske land.

Lenke til kommentar

En sukkerpille kurerer ikke en pasient, helt korrekt, men det får pasienten til å tro det er medisin, og kroppen kurerer det selv. Vårt sinn er så enormt stort og uforståelig, at det springer sirkler rundt vår egen bevissthet.

Har aldri hørt om et eneste tilfeller der placebo har kurert noe uhelbredelig.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt om et eneste tilfelle der religion har helbredet noe uhelbredelig.

Jeg gravde frem et tilfelle fra her i Norge der noen hadde blitt helbredet for en form for uhelbredelig diabetes (type 1 eller noe?), det står om det i en tråd som heter "eksisterer djevelen?" eller noe lignende. I løpet av diskusjonen kom man til og med frem til e-post adresse til den som hadde blitt helbredet, og jeg oppfordret skeptikerene til å ta kontakt, men jeg ble naturligvis ignorert rimelig fort.

Lenke til kommentar

Folk vil ikke ha E-post-adresser til ukjente personer for å spørre om "er det sant!?", de vil ha vitenskapelige eller godtatte løsninger(forklaringer*). Det er en grunn til at "healere" ikke jobber på sykehusene her i Norge (som jeg har fått med meg, iallefall)

*edit

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Har aldri hørt om et eneste tilfeller der placebo har kurert noe uhelbredelig.

Jeg vet mirakler er mulig. Et mirakel er ikke noe mer fantastisk enn menneskelig feil.. Hvis noen får en sykdom vi tror er uhelbredelig og de blir frisk har det skjedd et mirakel, mens egentlig var det bare legen som tok feil.

Noen jeg kjenner har hatt slik "unormal" helbredelse, såvidt jeg kjenner til har det ikke hatt noen virkning å være religiøs. Verken ene eller andre veien, det går like ofte bra og like ofte dårlig med de troende som med de ikke-troende.

Meditasjon og lignende mener jeg kan ha en virkning. Noen folk kan gjennom meditasjon kontrollere kroppsfunksjoner som normalt sett er helt ubevisste. Folk har ulikt immunforsvar og helbredes med ulikt tempo, de som har god nok kroppskontroll kan dermed forbedre sin helbredelse. Dette har selvsagt begrensninger men er praktisk til å iallefall lindre ulike plager og lege sår litt hurtigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...