Gå til innhold

Samsung SGH-i780 vs. Nokia E71

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt SE P1i i nesten et år, føles tiden moden for å bytte telefon før man kjeder seg i hjel når man ser på mobilen sin. ;) Jeg har egentlig gitt opp ventetiden på SE Xperia - og har mine tvil om telefonen vil være god når den først kommer, slik at jeg slår meg til ro med å vente litt med den.

Valget står etter mye leting og vurdering mellom Samsung SGH-i789 og Nokia E71. HTC er jeg i utgangspunktet faktisk ikke så lysten på. Jeg er innenforstått med at dette er to mobiler med to ulike operativsystemer, men håper på konstruktiv tilbakemelding på begge to likevel. Gjerne også, om noen har testet begge, hvilken som er å foretrekke. Fordele, ulemper osv.

Det som har vært av betydning for at jeg til slutt endte opp med disse to er rett og slett qwerty. Hittil har jeg vært godt fornøyd med tastaturet på P1i, men dette er nok mye takket være små fingre, og tar nå et steg videre til et skikkelig fulltastatur. ;)

Når jeg nå spør om ytelse på disse telefonene så er jeg kjent med at smarttelefoner ikke er raske per definisjon. Men nå har jeg hatt en P1 og denne synes jeg har vært rimelig grei etter oppdatering og litt skreddersying med andre programmer. Ikke noe "lyn", men heller ikke så treg at jeg har irritert meg grønn over det noen ganger. Likevel, gi meg gjerne noen pekepinner på hvilken av disse telefonene som yter bra og som kan kjøre flere programmer samtidig uten å låse seg eller bli treg som sirup.

Når det gjelder kamera så er jeg ikke så kresen. Kameraet spiller mindre rolle, så lenge bildene får en ok kvalitet. Jeg er ikke ut etter kvaliteten man får med eks kameratelefonene til SE og det er heller ikke derfor jeg kjøper en smarttelefon.

Har brukt min P1 til musikk og synes at denne har vært veldig bra med et skikkelig headset. Jeg ønsker gjerne noen erfaringer når det gjelder musikkspilleren på Samsung og Nokia. På den annen side vurderer jeg faktisk muligheten for å skaffe meg en mp3-spiller separat dersom mobilene ellers (med unntak av musikkspilleren) er gode.

Noen kriterier likevel:

Velfungerende Wifi.

- Innenfor dette så er jeg intr i å vite om det kan etableres ulike grupper for tilkobling. Dersom noen er kjent med P1i så vet dere at denne legger tilkoblingen i prioritert rekkefølge, noe som av og til har gjort at jeg ikke alltid har full kontroll hvilken tilkobling som benyttes. Og jeg synes det har vært mye knot med å lage mange forskjellige "grupper".

- Ytterligere innenfor Wifi: muligheten for VPN-tilkobling. Eks mot nettverk på arbeidsplass eller studiesteder. Her møtte jeg eks veggen med P1, men fant vel etterhvert ut at dette hadde med flash å gjøre. (rett meg gjerne om jeg har tatt feil her)

- En god nettleser generelt. (men her finnes jo Opera Mini også)

Et godt tastatur (jeg har små fingre, så denne delen tror jeg begge telefonene kan innfri)

En god skjerm. Jeg har en liten forkjærlighet for trykkskjerm, så her er det jo klart at Samsungs har fordelen.

God planlegger og telefonbok. (på P1 kjøpte jeg inn Dreamlife for å erstatte det eksisterende, og var veldig godt fornøyd med det)

Gode muligheter for installasjon av 3. partsprogrammer, og mange gode 3. partsprogrammer å finne generelt. Til nå har jeg vært ganske godt fornøyd med de programmene som fantes til UIQ, men siden jeg ikke har vært så mye borti WM, så ønsker jeg gjerne å vite litt mer om utvalget til WM generelt er like godt eller bedre enn det som er til UIQ.

Uproblematisk synkronisering av e-mail via IMAP (eks. Gmail). Fungerer push med Gmail? (push fra gmail fungerte fint med P1, for de som har vært borti denne funksjonsmuligheten). Videre at det går greit å synkronisere kontakter osv via eks. SyncML eller lignende på en uproblematisk måte.

Et batteri som kan overleve en vanlig dag. (noen timer samtale, sms og litt surfing, nedlasting av mail eller messenger)

- Officepakken er der, men ønsker å vite om PDF kan leses problemfritt da jeg leser mye av dette og også får mye PDF som vedlegg på mail.

Og til slutt, en god messengerklient. På P1 endte jeg til slutt opp med Slick pga muligheten for å benytte enter-tasten som "send", slik at jeg unngikk å måtte trykke på skjermen for å sende hver eneste melding. En lignende løsning ønsker jeg også for messengerklienten på mobilen nå. (kall meg gjerne sær, men dette er faktisk et ankepunkt når det gjelder messengerklienter ;))

Og generelt, at det finnes gode muligheter for å skreddersy telefonen litt. Eks er egne ringetoner for forskjellige kontakter, en god alarmløsning og at man ikke trenger 12 tastetrykk for å finne eks. kalkulatoren. ;)

Når det gjelder synkronisering med PC, så har jeg en Mac. Jeg forventer egentlig ikke at noen av disse kan benyttes annet enn via USB, som en vanlig minnepinne, men finnes det et program så er jo selvfølgelig det en fordel.

Ja, dette var litt av det jeg trenger/ønsker, så håper jeg at noen orker å lese alt og ta seg tiden til å svare. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Sissel!

Kjekt å se at det finnes noen jenter som er interssert i mobiler i denne gutteørkenen! Hehe

Skal også sies at det var grundig skrevet! Jeg er imponert for en forandring! Hehe.. Nå har jeg ikke vært borti noen av de nevnte telefonene, men jeg har en Nokia E61, og en HTC Touch liggende. Så når det kommer til Operativsystemer, så er jeg kjent med det meste.

Men jeg kan jo svare deg på hva jeg vet:

Velfungerende Wifi.

WiFi i Windows Mobile har jeg kun gode erfaringer med. Lett å konfiguere og koble seg til. Når det gjelder Symbian, så hadde min E61 tendenser for å falle ut av nettet. Vet ikke om dette er fikset på i E71, men jeg går utifra det.

En god nettleser generelt. (men her finnes jo Opera Mini også)

Windows Mobile er utstyrt med Pocket Internet Explorer (PIE). Dette må være noe av det verste som finnes i en WM-telefon. Tregt som F! Men, så har man da muligheten for å installere Opera Mobile. Selv har jeg testet Opera Mobile 9.5, og kan si at dette fungerer ypperlig. Og siden Samsungen har touchscreen, så går det som en drøm å navigere.

E71 blir vel levert med standard Netfront-nettleser. Denne er forsåvidt god, men navigering blir litt knotete uten touchscreen. Det er en vanesak, og smakssak om hva man synes er best.

Et godt tastatur (jeg har små fingre, så denne delen tror jeg begge telefonene kan innfri)

Nå som nevnt, har jeg ikke testet disse mobilene, så jeg kan ikke si noe om tastaturene. Så her må noen andre svare deg på dette.

En god skjerm. Jeg har en liten forkjærlighet for trykkskjerm, så her er det jo klart at Samsungs har fordelen.

Nå har Samsungen 320x320 pixlers skjerm. Dette er gjerne ikke negativt, men det kan få konsekvenser når man skal installere programmer. Da må man finne programmer og spill som støtter 320x320.

E71 har QVGA-skjerm. Det er ingen problemer med installering av programmer og spill på en slik oppløsning.

God planlegger og telefonbok. (på P1 kjøpte jeg inn Dreamlife for å erstatte det eksisterende, og var veldig godt fornøyd med det)

Her er det nok WM som sitter på tronen. Kalender og telefonbok er så avansert at det skal være vanskelig å finne noe som man savner.

E71s telefonbok er også avansert. Men gjerne ikke like avansert som Samsungens. Kalenderen er middels avansert, men fungerer meget godt for de aller fleste.

Gode muligheter for installasjon av 3. partsprogrammer, og mange gode 3. partsprogrammer å finne generelt.

Nok en gang er det nok WM som går av med seieren. Her finnes det tusenvis av programmer. Mange av dem er i tillegg gratis. Man har nettsider som Freeware PPC og Freeware Pocket PC. Det finnes også utrolig mange 3-partsprogrammer til Symbian også, men er det noe spesielt du vil finne til WM, så finner du det. Hvis ikke så er guttene hos XDA-Developers alltid klar for å lage noe.

Uproblematisk synkronisering av e-mail via IMAP (eks. Gmail). Fungerer push med Gmail? (push fra gmail fungerte fint med P1, for de som har vært borti denne funksjonsmuligheten). Videre at det går greit å synkronisere kontakter osv via eks. SyncML eller lignende på en uproblematisk måte.

Gmail via IMAP skal fungere fint på begge telefonen slik jeg husker. SyncML har jeg dog ikke vært borti, så jeg kan ikke gi deg noe svar på dette punktet.

Et batteri som kan overleve en vanlig dag. (noen timer samtale, sms og litt surfing, nedlasting av mail eller messenger)

Dette har jeg ingen oversikt over nå, men det står gjerne om batteritidene i testene til Amobil.

Officepakken er der, men ønsker å vite om PDF kan leses problemfritt da jeg leser mye av dette og også får mye PDF som vedlegg på mail.

PDF, DOC og osv. fungerer helt fint på begge telefonene. Jeg merket dog at på min E61, så lukket programmet seg når PDF-filen var for stor. Jeg vet ikke om dette var firmwarefeil eller ei. Men jeg vil nå tro at dette er fikset i E71.

Og til slutt, en god messengerklient.

I Samsungen så medfølger Windows Live Messenger. I E71, så må dette installeres. Messengeren til Samsungen er dog litt mer avansert enn den til E71.

Og generelt, at det finnes gode muligheter for å skreddersy telefonen litt. Eks er egne ringetoner for forskjellige kontakter, en god alarmløsning og at man ikke trenger 12 tastetrykk for å finne eks. kalkulatoren. wink.gif

Her stiller begge to sterkt, men er du interessert i å endre designet på interface og slikt, så er det nok WM som stikker av med seieren.

Når det gjelder synkronisering med PC, så har jeg en Mac. Jeg forventer egentlig ikke at noen av disse kan benyttes annet enn via USB, som en vanlig minnepinne, men finnes det et program så er jo selvfølgelig det en fordel.

Jeg sitter selv på Mac, så synkronisering med Mac fungerer fint for begge to. Jeg kan legge ut link når jeg har tid. Nærmer seg sengetid nå ;)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er godt kjent med begge disse mobilene, og har skiftet ut Samsung i780 til Nokia E71.

i780 er en fantastisk telefon, med utrolig mye funksjonalitet uten å fremstå som treg i software. Kalender, kontakter, wifi, web, etc er enten svært bra med default programmer eller via 3.parts software. En drømmetelefon på mange måter.... Men.... Dessverre har dens negative sider ganske stor betydning dersom man bruker telefonen i arbeid og er litt på farten;

* Svært dårlig skjerm i sollys og generelle utendørsforhold

* Litt knotete tastatur med små taster medfører at man ganske ofte må korrigere det man har skrevet

* Elendig batterilevetid! Hovedårsaken til mitt bytte var den dårlige batteritiden. Den holder ikke en arbeidsdag før man må finne frem laderen. Selv om man får med et ekstra batteri, blir dette for tungvint i lengden.

Derfor ble det naturlig å prøve Nokia E71, etter tidligere å ha brukt både E61 og E61i over en ganske lang periode.

Fordeler og ulemper med E71 vs i780:

* Bedre tastatur på E71 og den prediktive funksjonaliteten fungerer svært godt

* E71 kan i enkelte applikasjoner være marginalt tregere enn i780, men likevel langt raskere enn begge E61-modellene.

* Svært stabil software. Hadde en del problemer med i780 mht hang-ups, noe som igjen ble . en utfordring da det, så vidt jeg kjenner til, ennå ikke er mulig å gjøre en hard-reset på den.

* Kalender/oppgaver blitt vesentlig bedre, men fremdeles henger funksjonalitet langt etter Windows Mobile

* Mht mailfunksjonalitet og utseende i software er i780 soleklart mye bedre enn Nokia. Mulighet for html-email er en stor fordel. Likevel fungerer e-postbruk også "greit" på Nokia.

* Hyggelig batterilevetid på E71. Med aktivt bruk (telefon, sms, web, gps, etc)holder den et par dager, selv om dette selvsagt avhenger av intensiteten i bruk.

* Begge fungerer svært godt uavhengig av antall applikasjoner som kjøres samtidig.

* Office marginalt bedre på i780 pga trykkskjermmulighet, spesielt i excel.

* Pdf med Adobe LE2.5 bedre på E71.

* Irritasjonsmoment med i780: Kun 1 port, dvs kan ikke lade telefonen samtidig som du har headset i. Dette er glimrende på E71.

* Langt bedre GPS-funksjonalitet og hastighet på E71

* Begge har helt greie musikkspillere, men fordi ingen av dem har 3,5mm jack, er det bedre med separat spiller etter mitt syn.

* Bedre kamera på E71

* Savner fleksibilitet og utseende på WM's agenda-screen

* Har opplevd mer stabil wifi-tilkobling på E71 enn på i780

* E71 er penere og mer elegant i eksteriøret

Er altså svært godt fornøyd med E71 og vil anbefale denne fremfor i780. Primært pga at elendig batterilevetid ødelegger opplevelsen med i780.

Christian

Endret av isotina2000
Lenke til kommentar

Hei!!

Selv om det frister mer med WM-operativsystem så tror jeg at jeg ender opp med Nokia denne gangen. Skal bli spennende med noe nytt. Det største ankepunktet er batteritiden på Samsung, siden SE ofte har holdt i dagesvis og det er det jeg er vant til.

Tusen takk for raske svar. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...