larseer83 Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Ble brått usikker når jeg kobla nye høytallere i bilen idag. Er det den feite av de kabelskoa som er pluss eller er det den tynne av kabelskoa som er det? Har jo kobla litt men har gått i glemmeboka siden jeg var 18 og kobla i rånekjelka... (8 år siden nå) Svar tas imot med takk (sto heller ikke et kvekk om det i "bruksanvisningen") Endret 4. august 2008 av AudiPowha Lenke til kommentar
scumbag Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Vel, rød = positiv = pluss og svart = negativ = minus. I ditt tilfelle vil jeg tro at den feite er minus og den litt mindre er pluss siden det også er slik i forskjellige kabler. Der er pluss den lille innerst og minus er skjermen eller kappa rundt. Derfor tror jeg pluss er den minste og den minus er den største. Men for all del, mulig dette er feil. Sikkert noen andre her som kan bekrefte om det stemmer. Endret 4. august 2008 av scumbag Lenke til kommentar
epifant Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) På høyttalere er den minste kabelskoen i de fleste tilfeller minus. Det er uansett ikke grusomt viktig, så lenge du bare kobler begge på samme måte Endret 4. august 2008 av epifant Lenke til kommentar
riroil Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Selvfølgelig er det viktig. Et lite tips kan være å ta et lite 1,5 volt batteri. Koble den ene lederen på pluss og den andre på minus. Hvis da spolen beveger seg utover så er den som er koblet til pluss som er pluss og vice versa. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 På høyttalere er den minste kabelskoen i de fleste tilfeller minus. Det er uansett ikke grusomt viktig, så lenge du bare kobler begge på samme måte Det er forsåvidt riktig det du sier med at det ikke er viktig.. Jeg ender ofte opp med å kopple fronthøyttalerene i fase (dvs + og - på riktig plass) og bakhøyttalerene i motfase (dvs + på - og - på + ).. dette fordi høyttalerene bak har lengre avstand til øret enn de forann.. derfor vil motfasen kompansere for dette og gi bedre lyd.. men det er inviduelt fra bil til bil.. så dette må en prøve seg frem til.. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Selvfølgelig er det viktig. Det er ikke selvfølgelig for meg, kanskje du kan forklare hvorfor? Frode Lenke til kommentar
riroil Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Kobler du feil vil spolen slå feil vei. Altså, se for deg en bass. Da vil spolen trekke membranen inn når den egentlig skal slå bassen (membranen) ut. Får ikke flyttet mye luft da. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 (endret) Nå tror jeg du er på sykkeltur uten niste. Hvorfor flytter ikke membranen like mye luft når den beveger seg innover som når den beveger seg utover? Endret 5. august 2008 av epifant Lenke til kommentar
riroil Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Er ikke det ganske enkel arealberegning? Hvorfor er de designet til å slå utover? Hvorfor er det +/-i det hele tatt. Spør fysikklæreren din. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 Tror nok du må finne frem årene nå, men det er dessverre veldig langt til land. Signalet i høyttalerkablene er vekselstrøm, og trekker membranen like mye inn som den dytter den ut. Dermed er det helt likegyldig hvilken vei man kobler elementene. Det som er viktig i denne sammenhengen er at de ulike elementene spiller på lag og ikke motvirker hverandre. Hvis du har to høyttalerelementer like ved siden av hverandre som er koblet med motsatt polaritet, vil de arbeide i motfase, og lyden vil kunne påvirkes negativt av dette. Som okasin påpeker behøver imidlertid ikke effekten være negativ; dersom avstanden mellom de bakre elementene og lytteposisjon er ca en halv bølgelengde lengre enn avstanden mellom frontelementene og lytteposisjon på den frekvensen man ønsker å forsterke, kan det være smart å koble elementene med motsatt polaritet (eller rett og slett snu elementene bak fram, det har samme effekt). Lenke til kommentar
okasin Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 (endret) HAr feks bygget mange isobaric kasser (subwoofere) tidligere, ved isobarik kan man sette 2 stk ellementer mot hverandre, hvor den ene er kopplet i fase (dvs + og - på riktig plass.. og det andre elmenentet motsatt.. http://images.google.no/imgres?imgurl=http...l%3Dno%26sa%3DN Så det er som H80 også påpeker at membranet dytter like mye luft begge veier.. se feks bildene her.. Har ikke lagt ut noen bilder på min hjemmeside med isobarik kasser jeg har laget, men skal se om jeg finner noen bilder og legge dem ut der Har noen andre prosjekter på denne siden som kanskje er spennende for noen.. www.okasin.de Endret 6. august 2008 av okasin Lenke til kommentar
epifant Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Er ikke det ganske enkel arealberegning? I så fall skulle jeg likt å se formelen... okasin: NAJS senterhøyttaler. De altfor vanlige, bittesmå senterhøyttalerne med håpløs liggende konfigurasjon kan ta seg ei bolle Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Er ikke det ganske enkel arealberegning? Hvorfor er de designet til å slå utover? Hvorfor er det +/-i det hele tatt.Spør fysikklæreren din. Du er helt på viddene nå. Det som bestemmer mengde luft flyttet er membranets utslag og areal på membranet, ikke hvilken vei membranet slår. Et membran slår forøvrig utover og innover, det er snakk om vekselstrøm igjennom spolen, ikke likestrøm med varierende spenning for utslagsforskjeller som i buzzere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå