Gå til innhold

Patos Basic 410 + Pioneer VSX 917?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke kjøp en for svak forsterker iallefall, sparer du her kan det i verste fall koste deg mer. Ikke bare er det større sjangs for å sprenge de, men lyden blir også dårligere da forsterkeren ikke klarer å holde kontroll på elementene. Den pioneer forsterkeren der klarer aldri å levere 770watt, altså 110 per kanal, det der er juksewatt til tusen. Den drar 395watt fra stikkontakten, noe som med en virkningsgrad på 60% gir en total teoretisk makseffekt på 237watt, noe som gir ca 34watt per kanal. I tillegg er den ikke veldig strømsterk, så de fleste andre skikkelige forsterkere vil utklasse den. Hva skal du forresten med en surroundreceiver når du skal ha et oppsett med to høyttalere? Hvis du har planer om å kjøre vanlig stereo er det bedre å bruke pengene på en skikkelig stereforsterker istedet. Til patos vil jeg anbefale rotel og nad, som etter erfaring låter bra med patos. Spesielt nad'en vil utklasse den pioneerforsterkeren siden den er mye mer strømsterk. DENNE vil for eksempel sparke litt liv i høyttalerne, og her får du den effekten som står oppgitt i motsetning til pioneer'en.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg å bruke bruktmarkedet i den prisklassen. En brukt nad-receiver vil være et alternativ. Et kjapt søk på finn.no, og der fant jeg en billig nad-receiver til salgs, LINK. Selges for 2000kr, og har en nypris på 5900.

Harman Kardon

Mye bra å finne på bruktmarkedet, og du vil kunne ende opp med langt bedre alternativer enn når du kjøper nytt. Med tanke på at du bare har satt av rundt 2-3k til forsterker ville jeg helt klart gått for brukt.

Lenke til kommentar
For det første så er nad-en mye dyrere. For det andre skal jeg bygge på anlegget etter hvert, det er derfor jeg skal ha surround-forsterker.

Kjøp deg en amp med pre-out i tilfellet du trenger mere power til frontene i fremtiden ;) Bruktmarkedet er virkelig plassen å lete, som Brian påpeker. Sjekk ut NAD T744 om du vil ha ny receiver til en billig penge. http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...er_titanium.htm

btw; Brian, du går ut i fra at det er en transistorbasert forsterker. Om det er en digital, så er virkningsgraden rundt 0.8 ved 8 ohm.

Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig det skulle jeg tenkt på, men jeg gjorde det bare av gammel vane og brukte det første tallet som falt i hodet på meg. :) Men poenget er uansett at pioneerforsterkeren er oppgitt med såkalte juksewatt, og er ikke så kraftig som den står oppgitt til. I tillegg tenker jeg en lignende nad forsterker er mye mer strømsterk enn pioneeren også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...