lillemeg666 Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 har lyst å leke meg litt med å sette opp egen mail og webserver. Det er litt mere enn hva mine kunnskaper strekker seg til, noen forslag til gode bøker på området? Gjerne på norsk... PS. MÅ jeg ha statisk ip adresse, eller vil det funke også med dynamisk?? (husk, dette er for eget bruk, ikke komerst) Lenke til kommentar
Chief Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Er ikke noe problem å sette opp hva du har tenkt til! Bare å installere Windows 2000 Server, 2000 Advanced Server, eller Windows Server 2003. Gode beskrivelser i Windows om hvordan de ulike serverdelene skal settes opp! -Chief- Lenke til kommentar
PGP Skrevet 19. mars 2003 Del Skrevet 19. mars 2003 Det er å anbefale å ha en statisk ip adresse hvis du har tenkt til å drifte dette på en logisk og vanlig måte. ( Du kan sette opp dynDNS via ruter etc ) Når det kommer til å sette opp en epost server finnes det stort utvalg der ute. Windows NT/2000/XP Server med Microsoft Exchange 2000 er jo et valg. * Krever litt kunnskap men mye om sikkerhet og patching Jeg ville anbefale: Dedikert Linux/Freebsd boks med Apache Server Exim MTA Courier og Squirrelmail for leseing/skriving av email via WEB grensesnitt. * Krever endel kunnskap om alt. -PGP Lenke til kommentar
lillemeg666 Skrevet 19. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2003 jeg har nå fått til å sette opp en enkel webserver, og jeg når denne med ip adressen. Nå spør jeg sikkert dumt, men hvordan kobler jeg domenenavnet mitt opp mot dette? (reservert domene hos ActiveISP, men ikke webhotel) jeg antar at det er noe jeg trenger fra ActiveISP for å ta domenenavnet ibruk? Er det her DNS serveren kommer inn i bildet? Har Win2000 professional DNS server innebygd, eller må jeg installere Win2000 server?? Håper ikke dette blir for teite spørsmål ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå