Gå til innhold

Hvor mange knop før båt går i plan?


Anbefalte innlegg

Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe meg en 17-18 fots Yamarin av typen 56sc med 100HK'er Yamaha/Mercury 4-takt. (splitter ny båt)

 

Det jeg lurer på i den forbindelse, er hvor sakte jeg kan kjøre før båten går ut av plan.

Eller evt. hvor mange knop jeg minimalt kan ha i plan?

 

Jeg tenker da på sparing av drivstoff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg hakke båt selv men jeg syns jeg så det på NRK1 dagsrevyen at det var noe farts kontroll med politiet sine båter og de sa at 5 knop gikk båten i plan. Og da ble det bot eller noe på føreren av båten.

 

Men dette er kanskje avhengig av båten størelse og vekt og type båt siden jeg ikke har båt selv og ikke kan så mye så må jeg bare basere det på hva jeg husker fra nyhetene beklager.

Edit: skrivefeil

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

tviler på at noen "vanlige" båter går i plan ved 5knop! Flesteparten ligger vel å brøyter sjø skulle jeg tro?

 

Planingsterskelen er forskjellig fra båt til båt, og hva slags motor man har er også vesentlig. I det hele tatt spiller det ganske mange ting inn, vil tippe din båt planer et sted rundt 15knop?

Vil tro du vil få meget behagelig forbruk rundt en 22-27knop, maks fart med denne båt og motor er vel rundt 35knop? Når du tar jomfruturen på vannet så merker du i grunn fort hva som lønner seg uansett, er lett å høre på motoren om den går lett eller ikke:)

Endret av Golito
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

 

Jeg vet at dette krever ett litt generelt svar, men ved hvor mange knop jobber en 100-115HK'er (ny 4-takter) lettest (lite bensinforbruk) i plan?

 

Båten vi snakker om er altså en Yamarin 56sc.

 

Har hørt mange si at man bør dra av ca. 1.000 omdreininger og fortsatt ha en høy fart, men sammtidig spare mye drivstoff i forhold til full gass, men man sparer jo mer hvis man drar gassen enda mere ned ikke sant?

 

Drar man for langt ned, så må vel motoren jobbe litt ekstra da båten graver seg litt mer ned....

Lenke til kommentar

faren til en kompis har en yamarin 59dc (08mod) med 100 hk yamaha, den båten går meget fint i vannet, og motoren er stillegående, så du skal nok få mange hyggelige somre med den du har sett på. :) den båten klarer rundt 35 knop (kan komme over det, kommer an på forhold).

 

den går meget bra i rundt 28-30 knop, ligger ofte å cruiser i den farta.

Lenke til kommentar
Takker for svar folkens!

 

Jeg vet at dette krever ett litt generelt svar, men ved hvor mange knop jobber en 100-115HK'er (ny 4-takter) lettest (lite bensinforbruk) i plan?

 

Båten vi snakker om er altså en Yamarin 56sc.

 

Har hørt mange si at man bør dra av ca. 1.000 omdreininger og fortsatt ha en høy fart, men sammtidig spare mye drivstoff i forhold til full gass, men man sparer jo mer hvis man drar gassen enda mere ned ikke sant?

 

Drar man for langt ned, så må vel motoren jobbe litt ekstra da båten graver seg litt mer ned....

På full gass kommer den opp i nesten 40 knop men 100 hk. Trekker du av 1000 vil den nok ligge rundt 30 knop, og spare en del drivstoff. Yamarin har noen tester av mange båter på sidene sine, hvor du velger båt + motor. Sjekk der: http://www.yamaha-motor.no/produkter/marine/kjoerefakta/.

 

Turtall - fart - liter/time - liter/nm

5900 - 36,5 - 33,2 - 0,91

5400 - 32,5 - 26,4 - 0,81

4900 - 28,5 - 21,0 - 0,74

 

Jeg vil tro den er mest økonomisk rundt 20 knop. Det er godt over planehastighet, men motoren går fremdeles lett. Tipper den planer ved omkring 15 knop.

Lenke til kommentar
Jeg hakke båt selv men jeg syns jeg så det på NRK1 dagsrevyen at det var noe farts kontroll med politiet sine båter og de sa at 5 knop gikk båten i plan. Og da ble det bot eller noe på føreren av båten.

Det var ikke akkurat det de sa ;) De måler ikke farten til båtene på sjøen, men bøtla de som planer. Fartsgrensen er 5 knop i havna, og hvis en båt planer vet de at den garantert kjører raskere enn 5 knop. Dermed kan de fornøyd bøtlegge den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takker for svar folkens.

 

Oppgitt maksfart på min båt (i følge forhandler) er ca. 43 knop. (eller båten jeg foreløpig har bestemt meg for da)

At båten har en toppfart på 43knop med 100hk er bare tull. Vi har samme båten, med en 100hk Yamaha på hekken. Kjøpte stålpropell til den i vår. Toppfarten er rundt 38knop, ved riktig tilting av motoren. Angående når den går i plan vil den greie det ved en fart på rundt 9-10knop. Ellers er dette en veldig fin båt, ligger fint i vannet, slår ikke altfor mye i forhold til andre skjærgårdsjeeper i den klassen. Skremmende dyr er den heller ikke. Så dette er en båt jeg absolutt vil anbefale. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...