Gå til innhold

Scott Vail: fordemper spørsmål

sureup

Anbefalte innlegg

Hey har en Scott Vail sykkel som jeg fikk for 2 år siden ellno

http://www.hittegodskontoret.no/files/minsykkel1.jpg (fant bildet @ google)

Da jeg kjøpte den så syklet jeg for det meste 50/50 på asfalt og i skog og ihvertfall som butikken sa var dette en hybridsykkel som funket fint til nettopp det.

Men nå som jeg leser her så er d mye snakk om fordemper etc som bør være stiv ellers sløser man bort masse krefter, noe som er veldig kjipt spesielt nå som jeg sykler 95% på asfalt og sykler mye mer og lengre enn før...

Ihvertfall i forhold til det jeg vet så kan ikke min fordemper låses og derfor lurer jeg på om det er mulig å kjøpe en ny fordemper med lås på til en rimelig pris?

Hvordan er det man uansett låser en fordemper? Om noen kunne fortelle hvor det er så kunne jeg sjekket om det er mulig på min og :p Og om man "låser" den vil den bli helt stiv eller bare veldig stiv men fortsatt bevege seg?

Har null peil på dette så takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt: Du er ikke nødt til å ha fast gaffel. Hvis du greier å sykle der du skal innen god tid, uten å føle at du står og trykker sykkelen ned i bakken, så behøver du ikke å bekymre deg over dempegaffelen.

Men hvis du først vil oppgradere sykkelen, så er dette fullt mulig. Først av alt, så må du finne ut hvordan gaffelen er festet (dvs. threaded, unthreaded osv...), noe du kan gjøre ved å søke litt rundt på f.eks. wikipedia, og prøve å kjenne igjen konstruksjonen. Start gjerne her, og søk på google, eller ta et bilde og post på forumet. Ta gjerne med deg sykkelen til en butikk og spør der, så kan de kanskje til og med skaffe deg en låsbar gaffel. Du må også vite hvilken hjulstørrelse du har.

Og for å ha det klart: en låsbar gaffel blir ikke hard som stein, men den strammer bra opp. Det gjøres vanligvis ved å vri på en knott som sitter på toppen av demperen, noen dyrere sykler har låsing v.h.a. en hendel på styret. Det funker ofte fint med en helt fast gaffel til de fleste formål, og det ville jeg vurdert å sette på hvis jeg var deg.

Søk rundt på internett når du får sånn noenlunde kontroll på hva du egentlig leter etter, og husk at det er ikke noe problem å bestille deler fra nettsjapper, alle sykkelbutikker som har respekt for seg selv kan montere dette for deg til en grei pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...