Gå til innhold

Problem med automatisk oppstart av wifi-drivere.

Anbefalte innlegg

Kjører Ubuntu 8.04.1

Hovedkortet mitt (ASUS M2N32-SLi Deluxe Wifi) har et innebygd trådløst nettverkskort som er kjent for å være litt kranglete i Linux (WiFi-ap solo, basert på Realtek rtl8187). Tilkoblingen min henger seg opp til tider, noe som er svært frustrerende, jeg byttet derfor ut rtl8187-driverene med noen tweaka drivere som har fungert utmerket. Problemet er bare at for å få dette til å fungere må jeg skrive:

~$ sudo modprobe (path)/rtl8187

Hvordan får jeg dette til å gå av seg selv ved oppstart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...du skal ikke trenge/ha noen 'path' der... modprobe rtl8187 skal gjøre susen. For å få dette til å foregå automatisk gjør du følgende:

sudo su -c 'echo "rtl8187" >> /etc/modules'

Endret av comicz
Lenke til kommentar
...du skal ikke trenge/ha noen 'path' der... modprobe rtl8187 skal gjøre susen. For å få dette til å foregå automatisk gjør du følgende:

sudo su -c 'echo "rtl8187" >> /etc/modules'

Tusen takk, det ser ut som om dette løste problemet mitt. Et spørsmål til bare. Hvordan vet jeg at det ikke er den oprinnelige driveren som nå ble lastet siden jeg ikke har "path" til plasseringen av mod'en? Begge har uheldigvis samme navn "rtl8187".

Når jeg blacklistet den originale måtte jeg ha med pathen.

Lenke til kommentar

Aha! Hørtes ut som et dumt trekk, like navn på moduler og greier. I gamle dager kunne man angi path og slikt, men i dag skal det gjerne ligge i /lib/modules...

Dersom det fungerer er det jo riktig modul som blir lastet (du kan skrive 'modinfo rtl8187' for å sjekke), ellers er det å sørge for at den gamle modulen ikke finnes/blir overskrevet i /lib/modules/`uname -r`, og deretter kjøre 'depmod -a'...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...